|  |  | 
                            Krónika első könyve   
                            A Krónika két könyve egy egységet alkotva a héber 
                            kánoni könyvek utolsó, „ketubim” csoportjának végén 
                            foglal helyet. A könyv befejező versei (2Krón 
                            36:22–23) csaknem azonosak az Ezsdrás 1:1–3-mal, 
                            amiből a két mű gondolati, nyelvi és egyéb 
                            hasonlósága alapján arra következtethetünk, hogy a 
                            Krónika-Ezsdrás-Nehémiás eredetileg egy művet 
                            alkotott. 
                            Címe: 
                            A héber cím (dibré hajjámim) lehetséges 
                            fordítása "a napok (vagy évek) eseményei 
                            (krónikái)". Ugyanez a kifejezés fordul elő, amikor 
                            a Királyok szerzője vagy összeállítója az általa 
                            felhasznált forrásokra utal (pl. az IKir 14: 19,29; 
                            15:7,23,31; 16:5,14,20,27; 22:46 versekben). A 
                            Septuaginta fordítói (akik az OSZ-et görögre 
                            fordították) a "kihagyott dolgok" elnevezést adták a 
                            könyvnek, jelezvén, hogy azt Sámuel és a Királyok 
                            könyve kiegészítésének tekintik. Jeromos (Kr. e. 
                            347-420), a latin Vulgata fordítója vetette fel, 
                            hogy megfelelőbb cím lenne "az egész szent 
                            történelem krónikája". Luther átvette ezt a 
                            javaslatot a német kiadásban, és mások is követték 
                            őt. A Krónikákat először a Septuaginta fordítói 
                            osztották két könyvre.
 
                            Szerzője és 
                            keletkezési ideje: 
                            Az ősi zsidó hagyomány szerint Ezsdrás írta a 
                            Krónikák, Ezsdrás és Nehémiás könyvét (lásd 
                            Bevezetés Ezsdrás könyvéhez: Irodalmi forma és 
                            szerzőség), de ezt nem állíthatjuk bizonyossággal. 
                            Egyre erősödik az a nézet, mely szerint a Krónikák a 
                            Kr. e. ötödik század második felében keletkezett, 
                            tehát valószínűleg Ezsdrás idejében. 
                            Keletkezésének idejére következtethetünk abból, hogy 
                            az író nagy egységekben átlátja Izráel népe, illetve 
                            Júda történetét. Az ilyen munka viszonylag 
                            történelmi szélcsendben, békés időben volt 
                            lehetséges. Másrészt már a közgondolkozás előtt is 
                            ismeretes az a vallásos-pragmatikus séma, amely 
                            szerint összefogja a történeti eseményeket. 
                            Lépten-nyomon kitűnik előszeretete a templom, 
                            kultusz, léviták, kultuszi zene iránt. Mindez a 
                            fogság után kialakult gyülekezeti életre mutat, 
                            amelyet a múlt nagy bizonyságtételével akart nevelni 
                            a Krónikás, a jeruzsálemi gyülekezet, vagy lévitai 
                            papság és történetírás hívő nagy egyénisége. Az 
                            eseményeket 398-ig kíséri, viszont tévedéseiből 
                            következtetve (pl. Esdrás működését Nehémiásé elé 
                            teszi) már több emberöltő választhatja el ettől a 
                            kortól. A mű később még bővülhetett. 190-ben már 
                            tudnak létezéséről. 
                            Tartalma és anyagának beosztása: 
                            A Krónika történeti könyv. Anyagát négy belső 
                            főrészre oszthatjuk: Az 1. főrész Ádámmal kezdi és 
                            az 1–9. fejezetben nemzetségtáblázatok 
                            felsorolásával adja elő az emberiség, a népek, 
                            Izráel törzsei és nemzetségeik leszármazását. A 2. 
                            főrész Saul halálának elbeszélésével kezdődik és az 
                            első könyv végéig Dávid történetét mondja el 
                            (10–29). A harmadik Salamon uralkodásáról szól 
                            (2Krón 1–9), míg az utolsó főrész Júda királyainak 
                            történetét beszéli el a fogságig (10–36). Igényét, 
                            anyagát tekintve tehát a Biblia legátfogóbb 
                            történeti könyve. 
                            A Krónikák könyveiben Izráel történelmének 
                            középpontját a templom, a kultusz, a papság rendje 
                            és a kevésbé magas rangú emberek története képezi. 
                            Ebben a Dávidot megelőző történelmi időszak, Izráel 
                            királyságának kora a két királyság kettéválása után, 
                            a kultusz mindenfajta korábbi formája, valamint a 
                            templomival párhuzamos kultuszi formák nem látszanak 
                            túlságosan fontosaknak, s ezért aztán mellőzhetők. 
                            Dávid mint a templom szellemi atyja tűnik föl, aki, 
                            habár nem volt engedélye az építtetésre, mégis 
                            megszervezte a kultuszt, s az építési anyagokat 
                            előkészítette (1Krón 22; vö. azonban 1Kir 5), hogy 
                            aztán halálakor Salamon rendelkezésére bocsássa a 
                            már megkezdett mű folytatására és bevégzésére.  
                            A Krónikák könyveinek gondolatvilága: 
                            A történeti könyvekben a teológiai beállítottság 
                            hermeneutikai ku1csként szolgált azoknak a 
                            hivatkozott eseményeknek a magyarázatához, 
                            amelyeket bizonyos szövegek, bizonyos 
                            történelemteológia tekintetében - ha szabad így 
                            kifejezni magunkat - "bizonyító erejű tételeknek" 
                            tartottak. Azokat a szövegeket, amelyek eredetiek 
                            voltak, lényegüket illetően nem változtatták meg, 
                            legfeljebb szövegösszefüggéseikből kiszakítva 
                            idézték. A Krónikák könyveinek tekintetében - 
                            paradox módon - azt kell hangsúlyoznunk, hogy 
                            elsődleges a teológiai tézis, s csak ezt követik az 
                            események, amelyeket gyakran erőszakosan szabnak 
                            reá. Mindez nem jelenti azt, hogy a krónikásnak 
                            netán az olvasó vagy a hallgató félrevezetése állt 
                            volna szándékában. A krónikás valóban úgy írja le az 
                            eseményeket, ahogy ő a világ teremtése óta, Ezsdrás 
                            és Nehémiás koráig, s azon is túl folyni látja, s 
                            ahogy a nemzetségtáblák mutatják. A modern olvasóban 
                            az a benyomás támad, hogy - habár adva van a tétel, 
                            s adva vannak a premisszák - az eredmény csakis 
                            olyan lehet, amilyennek a krónikás szeretné hogy 
                            legyen; ez a benyomás pedig a mai olvasóban 
                            kellemetlen érzést kelt. Nem arról van szó ugyanis, 
                            hogy az olvasó a lehetetlen történészi objektivitás 
                            makacs számonkérése mellett tenné le a garast, 
                            hanem arról, hogy azt legalább elvárná: a krónikás 
                            ne azokat az apriorisztikus ismereteit tartsa szem 
                            előtt, amelyekhez kutatásai vezetni fognak.  
                            Történetszemlélete: 
                            Az előadott történeti anyagot vizsgálva azonban azt 
                            látjuk, hogy tulajdonképpen nem az emberiség vagy 
                            Izráel történetének eseményeit akarja elbeszélni, 
                            hanem csak Dávidnak, Salamonnak és Júda királyainak 
                            történetét. Az északi országrészről is csak akkor 
                            beszél, ha a déli története ezt elkerülhetetlenné 
                            teszi. De még Júda történetének elbeszélésében sem 
                            az események részletezésére törekszik, hanem az 
                            események, külső történések mozaikja mögött a nagy 
                            egység képét, az Úr üdvre vezető akaratát keresi. 
                            A könyv szerzőjét erre az a sajátos szemlélet 
                            indítja, amelynek fő vonásai előadásmódjában 
                            meglehetős részletességgel felismerhetők. Ezek 
                            röviden összefoglalva a következők: 
                            Az Úr mind a tizenkét törzset, Izráel egész népét 
                            már a teremtéstől fogva kiválasztotta, hogy az ő 
                            népe legyen. Az emberi bűn miatt azonban csak Dávid 
                            háza, Júda országa és Jeruzsálem maradt meg az Úr 
                            kiválasztó kegyelmében, mert Jeroboám lázadásával az 
                            északi tíz törzs kiszakította magát az Úr uralma 
                            alól, gonosz királyok alatt élt s hűtlen lett az Úr 
                            igaz tiszteletéhez. Ezért igazi theokrácia csak 
                            Júdában van, Dávid háza az egyetlen törvényes 
                            királyi ház és a jeruzsálemi templom az igazi 
                            kultusz székhelye. Ez hallgatólagos, de 
                            félreérthetetlen történelmi tanítás a könyv 
                            keletkezési korának vallási ellentétére nézve is, 
                            mely Jeruzsálem és Samária között az Úr igaz 
                            tisztelete kérdésében fennállt. 
                            Az Úr hatalma és kegyelme Izráel felett annak földi 
                            történetében mutatkozik meg s a nép története nem 
                            egyéb, mint az Úr válasza a választott nép hűségére 
                            vagy hűtlenségére. Amikor a nép keresi az Urat, 
                            vagyis bízik benne, követi törvényét, azaz őt 
                            tiszteli és engedelmeskedik parancsainak, akkor 
                            gyarapodik, békében él, háborúit győzelmesen fejezi 
                            be, mert az Úr maga harcol vele együtt és helyette. 
                            Ha azonban önmagában, földi erőben, szövetségesekben 
                            bízik, idegen isteneket imád, ezzel megtöri a 
                            szövetséget, hűtlen lesz az Úrhoz és akkor az Úr 
                            büntetéséből nyomorúság következik rá, vereséget 
                            szenved, utoléri a katasztrófa. Mert az Úr igazságos 
                            és megfizet. A jónak jól, a gonosznak rosszul megy 
                            dolga s ki-ki még saját életében elveszi jóságáért 
                            az áldást, gonoszságáért a büntetést. A 
                            visszafizetés törvénye az ember (pl. Uzziás) és a 
                            nép életében egyformán érvényesül. Ha egy kegyes 
                            király vereséget szenved, vagy erőszakos halállal 
                            fejezi be életét (pl. Jósiás), ez azért történik, 
                            mert vétkezett és engedetlen volt. Ha egy gonosz 
                            uralkodó (pl. Manassé) sokáig ült a trónon, azért 
                            volt lehetséges, mert közben megtért az Úrhoz. Az Úr 
                            igazságos, megfizet kinek-kinek az ő cselekedetei 
                            szerint. 
                            Történeti hitelessége, forrásai, rangja. 
                            Az író azzal a szándékkal írta meg művét, hogy a 
                            fogságból visszatért népet a történelem eseményei 
                            által hitre tanítsa, a theokrácia megvalósulását a 
                            királyság történetében végigkísérje s a jeruzsálemi 
                            gyülekezet igazhitűségét s a léviták szolgálatának 
                            dávidi eredetét igazolja. Ezzel már választ kaptunk 
                            a Krónika történeti hitelességének problémájára is. 
                            Forrásai, melyekből helyenként szóról szóra merít, 
                            elsősorban a Pentateuchus, a Sámuel könyvei és 
                            Királyok könyvei, a Genezistől a Királyokig terjedő 
                            nagy deuteronomiumi mű. Utalásai több művet idéznek, 
                            így Júda és Izráel királyainak könyvét (2Krón 16:11; 
                            25:26; 28:26; 32:32), Izráel és Júda királyainak 
                            könyvét (2Krón 27:7; 36:8 stb.), Izráel királyainak 
                            könyvét (2Krón 20:34), Izráel királyainak dolgait 
                            (2Krón 33:18) és a Királyok könyvének magyarázatát 
                            (2Krón 24:27).  
                            Az Izráel és Júda királyainak könyvén, illetve 
                            magyarázatán túl merített más, ma már ismeretlen 
                            forrásokból is, amelyek a királyokról, korabeli 
                            építkezésekről, hadászati, földrajzi viszonyokról 
                            fennmaradt feljegyezéseket tartalmazhattak. 
                            Rendelkezésére állhattak évkönyvek, sőt ezek 
                            forrásai is. Végül nyomát találjuk szájhagyománynak 
                            és az író személyes tapasztalatain nyugvó korabeli 
                            adatoknak. Mindezek, túl a Midrás anyagán, a Krónika 
                            anyagának kb. felét teszik ki. 
                            A gyülekezeti vonatkozású és építő részletei az 
                            újabb kutatások eredményei alapján értékesebbek 
                            lettek s korunk nem egy kérdésében értékes, igei 
                            segítséget nyújtanak, mint pl. a béke és háború, az 
                            egymás mellett élés, a történelmi eseményekben 
                            megnyilvánuló isteni ítélet és kegyelem, a hagyomány 
                            és reform, a faji kérdés, a gyülekezeti élet 
                            tisztasága, a kultuszi szolgálat alapja, az ige és 
                            kultusz viszonya stb. kérdésében. Joggal mondhatjuk, 
                            a Krónika a hívő gyülekezet könyve s a 
                            deuteronomiumi nagy történeti mű mellett az izráeli 
                            történetírás másik nem kevésbé értékes tanító-nevelő 
                            szellemű alkotása. 
                            Szándék és témák: 
                            Míg a Királyok könyvének szerzője a fogságban élő 
                            nép szükségleteinek megfelelően rendszerezte és 
                            értelmezte Izráel történelmének eseményeit, úgy a 
                            krónikás egy újra szabad körülmények között élő 
                            közösséghez szólt. A legégetőbb kérdés a múlttal 
                            való folytonosság volt: Még mindig törődik-e velünk 
                            Isten? Érvényben vannak-e még szövetségei? Most, 
                            hogy nincs már dávidi királyunk, és Perzsia 
                            uralkodik rajtunk, jelentenek-e számunkra valamit 
                            Isten Dávidnak tett ígéretei? Miután bekövetkezett a 
                            nagy ítélet (Dávid házának trónfosztása, a nemzet, 
                            Jeruzsálem és a templom elpusztítása, valamint a 
                            babiloni fogság), mi a kapcsolatunk a régi Izráellel?
                             
                            Válaszok: 
                            1. A múlttal való folytonosságot a jeruzsálemi 
                            templom jelképezi, melyet egy, az Úr befolyása által 
                            kiadott perzsa birodalmi rendelet alapján építettek 
                            újjá (2Krón 36:22-23). A szerző minden igyekezetével 
                            arra törekszik, hogy egy olyan nemzedéknek, mely sem 
                            önálló politikai státusszal, sem dávidi királlyal 
                            nem rendelkezik, megmutathassa, hogy az Úr temploma 
                            és annak szolgálata (beleértve egy imádságos és 
                            énekes könyvet is, a Zsoltárok legelső kiadását) 
                            Isten legfőbb ajándékai, amelyeket a dávidi 
                            uralkodóházon keresztül adott Izráelnek.  
                            2. Eme örökség értékét emeli ki a szerző, amikor azt 
                            hangsúlyozza, Isten hogyan mozdítja elő kegyes 
                            céljait Izráel felé a felülről jövő elhívás által: 
                            (1) Lévi törzsének elhívása, hogy szolgáljanak a 
                            szövetség ládája előtt; (2) Dávid elhívása, hogy 
                            Izráel királya legyen; (3) Salamon elhívása, hogy ő 
                            legyen a király és építse meg a templomot; (4) 
                            Jeruzsálem; és (5) a templom kiválasztása, hogy 
                            olyan helyek legyenek, ahol Isten Neve jelen van 
                            népe között.  
                            3. A templomon kívül a törvény és a próféták állnak 
                            Izráel szövetségi életének középpontjában, Dávid 
                            házának vezetésével. Önmagában sem a dávidi 
                            királyok, sem a templom nem biztosított Izráel 
                            számára biztonságot és áldást. Minden Izráel és a 
                            király törvényhez való hűségének függvénye volt. A 
                            krónikás leírásában minden hívő dávidi király 
                            uralkodásának elsődleges jellemzője az volt, hogy 
                            igyekezett a törvényt betölteni.  
                            4. A krónikás még inkább kiemeli a törvény és a 
                            próféták iránti engedelmesség fontosságát, amikor az 
                            azonnali ítélet témáját hangsúlyozza. Lásd 
                            egyértelmű kijelentéseit Dávidról, az Úrról és a 
                            prófétákról. Az egyéni uralkodásokról szóló 
                            beszámolóiban soha nem fárad el annak bemutatásában, 
                            hogyan von a bűn maga után mindig ítéletet 
                            valamilyen csapás formájában (általában betegség 
                            vagy háborús vereség), míg a bűnbánat, az 
                            engedelmesség és bizalom gyümölcse a béke, győzelem 
                            és virágzás. 
                             5. Világos, hogy a Krónikák szerzője táplálni 
                            akarta a reményt Izráelben a megígért Messiást, 
                            Dávid fiát illetően, összhangban a dávidi 
                            szövetséggel (2Sám 7) és a próféták bizonyosságával, 
                            a hozzá közelállókat is beleértve (Aggeus, Zakariás 
                            és Malakiás). Gondja volt arra is, hogy felidézze az 
                            Ur ígéretét Dávidnak (1Krón 17) és többször is 
                            visszautaljon rá (lásd különösen Salamon 
                            uralkodásának krónikáját, valamint 2Krón 13:5; 21:7, 
                            23:3). De talán még többet elárulnak idealizált 
                            leírásai Dávidról, Salamonról, Asáról, Jósafátról, 
                            Ezékiásról és Jósiásról. Bár nem ábrázolja őket 
                            makulátlannak, ezek a királyok a messiási eszmény 
                            elsődleges példáiként szerepelnek, azaz mint az Úr 
                            királyi szolgái, kiknek uralkodása erősítette az 
                            istenfélelmet és a szövetségi hűséget Izráelben.  
                            6. A krónikás történetének további fő témája 
                            "egész Izráel" iránti törődése. Valójában a 
                            helyreállított közösséget egész Izráel, Észak és Dél 
                            (9:2-3) maradékának tekintette. Ez több volt, mint 
                            teológiai gondolat. Leírásában gyakran említ 
                            istenfélő embereket, akik kimondottan vallási 
                            okokból mentek el Júdába Izráelből.  
                            7. A krónikás gyakran iktat be olyan beszédeket, 
                            melyeket nem találunk Sámuel és a Királyok 
                            könyvében, s ezek hangsúlyos üzenetet hordoznak. A 
                            krónikákban található különböző hosszúságú 165 
                            beszéd közül csak 95 szerepel Sámuel és a Királyok 
                            könyvének párhuzamos részeiben. 
                            8. A származásrendek a múlttal való folytonosságot 
                            is bemutatják. A kérdésre "Törődik-e még velünk 
                            Isten?" a krónikás válasza, "Mindig is törődött."  
                            Isten kegyelme és szeretete a helyreállított 
                            közösség iránt nem Dáviddal, a hódítással, vagy a 
                            kivonulással kezdődött - hanem a teremtéssel (1 Krón 
                            1: 1).    
                            Kovács-Bíró János2004. máj. 1.
 |