Sámuel második könyve
Cím
Sámuel első és második könyve arról a személyről
kapta nevet, akit Isten a királyság megalapításához
egyedülálló módon használt fel Izraelben. Sámuel
nemcsak felkente Sault és Dávidot, Izrael első két
királyát, de meghatározta Isten uralmának új rendjét
is Izrael felett, ami a királyság szerkezetének
létre-hozásával kezdődőt. Sámuel, mint Isten
képviselőjének fontossága Izrael történetének ebben
az időszakában Mózeséhez áll közel (lásd Zsolt 99:6;
Jer 15:1), mivel ő mindenki másnál többet tett a
szövetség fennmaradásáért a bírák uralkodásának
időszakából a királyságba történő átmenet idején
Sámuel első és második könyve eredetileg egy könyv
volt. A Septuaginta (az ÓSZ görög fordítása)
fordítói osztottak ketté és ezt a kettéosztást
követte Jeromos (a Vulgata fordításban), majd a mai
változatok is. A könyv címe időről időre változott,
olyan elnevezéseket kapott, mint „A királyságok első
és második könyve" (Septuaginta), „Első és második
királyok" (Vulgata) és „Első és második Sámuel"
(héber hagyomány és legújabb változatok).
Irodalmi vonások,
szerzőség és időpont
Sok a kérdés Sámuel első és második könyvének
irodalmi jellegét, szerzőségét és időpontját
illetően. A könyv bizonyos irodalmi jegyei arra
utalnak, hogy több, eredetileg önálló forrás
felhasználásával állították össze, melyeket a
szerző, amennyire csak lehetett eredeti, szerkesztés
nélküli formájukban foglaltbele saját művébe.
Hogy ki volt a szerző, nem tudhatjuk biztosan, mivel
maga a könyv nem utal kilétére. Egyesek szerint
Zabud, Nátán próféta fia, akit az 1Kir. 4:5, mint
Salamon király „főtanácsosát" említ. Dávid
uralkodásáról információhoz juthatott apjától,
Nátántól, valamint az udvari feljegyzésekből is.
Bárki is volt a szerző, biztos, hogy nem sokkal
Salamon halála (Kr.e. 930) és a királyság megosztása
után élt (lásd: utalások „Izráelre és Júdára”, 11:8;
17:52; 18…16; 2Sám 5:5; 24…1-9 és a „Júda királyai”
kifejezés az 1Sám 27:6-ban). Kétség kívül
hozzáférhetett a Sámuel, Saul és Dávid életére és
korára vonatkozó feljegyzésekhez is. Maga a könyv
csak egy ilyen forrásra utal nyíltan (Jásár könyve –
2Sam 1: 18), de a Krónikák írója négy másikat is
megemlít, melyek ugyanerre az időszakra vonatkoznak
(Dávid király krónikáinak könyve, 1Krón. 27:24;
Sámuel, a látnok feljegyzései; Nátán, a próféta
feljegyzései; Gád, a látnok feljegyzései, 1Krón.
29:29).
Tartalom és téma:
Királyság és szövetség
Sámuel első könyvének főszereplői Sámuel próféta és
Saul király. A második könyv Dávidot az ideális
teokratikus király igazi (bár nem tökéletes)
megtestesítőjeként ábrázolja. Először Júda törzse
kiáltotta királlyá – Délen, Hebronban (1. rész), a
többi törzs később fogadta el Saul egyik életben
maradt fia, Isbóset meggyilkolása után (5:1-5).
Dávid vezetése határozott és hatékony volt.
Elfoglalta Jeruzsálemet a jebúsziaktól és királyi
városává, lakhelyévé tette (5:6-14). Röviddel azután
az Úr ládáját elvitte Abinádáb házából Jeruzsálembe,
nyilvánosan elismerve az Úr királyságát és uralmát
önmaga és a nemzet felett (6. rész; Zsolt. 132:3-5).
Dávid uralkodása alatt az Úr megadta a népnek a
gazdagodást, ellenségeik legyőzését és, ígérete
beteljesítéseként (lásd 1Móz. 15:18), határai
kiterjesztését Egyiptomtól az Eufráteszig (8. rész);
Dávid templomot akart építeni az Úrnak - királyi
házat, ahol helyet kap trónusa (a frigyláda) és ahol
Őt Izráel imádhatja. De Nátán próféta megmondta
Dávidnak, hogy nem ő az, aki házat (templomot) fog
építeni az Úrnak, az Úr épít majd (uralkodó) házat
Dávidnak. A 7. rész kijelenti az Úr ígéretét,
miszerint a Dávidi uralkodóház örökké fenn fog
állni. E középponti fejezet beszámol még a Dávidi
szövetség létrehozásáról (lásd Zsolt. 89: 35-38),
mely szövetség végső győzelmet ígér a gonosz felett
Éva utódjain keresztül (lásd 1Móz. 3:15 és magy.).
Ez az ígéret, mely Sémre és utódaira vonatkozott
(lásd 1Móz 9:26-27 és magy.), később Ábrahámra és
utódaira (lásd 1Móz. 12:2-3; 13:16; 15:5 és magy.),
majd Júdára és (királyi) utódaira irányult (lásd
1Móz. 49:8-11 és magy.), most kimondottan Dávid
királyi családjára vonatkozik. A későbbiekben a
próféták kimondják hogy Dávid egy utódja, aki Dávid
trónján ül majd, tökéletesen betölti a teokratikus
király szerepét. Ő viszi majd véghez Isten népének
megváltását (lásd Ézs. 9:6-7; 11:1-16; Jer. 23:5-6;
30:8-9; 33:14-16; Ez. 34:23-24; 37:24-25), s így
képessé teszi őket arra, hogy kivívják vele a
megígért győzelmet (Róm. 16:20).
Dávid dicsőséges és sikeres uralkodásának bemutatása
után a 10-20. részek uralmának sötétebb oldalát
festik le, Dávid gyengeségeit és kudarcait mondják
el. Bár Dávid Isten szíve szerint való király volt,
mert kész volt elismerni és megbánni bűnét (12:13),
mégis messze került a teokratikus eszménytől és el
kellett szenvednie az engedetlenségéből fakadó
fenyítéseket (12:10-12). Bethsabéval elkövetett bűne
(11-12. rész) és engedékenysége egyrészt fiai
gonoszsága (13:21; 14:1,33; 19:4-6), másrészt Joáb
engedetlenségével szemben (3:29,39; 20:10,23)
viszályhoz, erőszakhoz és vérontáshoz vezetett saját
családján és a nemzeten belül is. Ezek miatt végül
elhagyta Jeruzsálemet Absolon lázadása idején. Az Úr
mégis kegyes volt Dávidhoz és uralkodása a későbbi
királyok mércéjeként szolgált (lásd 2Kir 18:3;
22:2).
A könyv végén Dávid saját szavaival dicsőíti Istent,
aki megszabadította minden ellenségétől (22:31-51)
és kifejezi várakozását, hogy Isten ígérete
beteljesedik, és király származik majd Dávid
házából, aki "igazságosan uralkodik az emberek
fölött" (23:3-5). Ezek az énekek Anna énekének
témáit idézik (1Sám 2:1-10), és együttesen keretbe
foglalják (és értelmezik) az alaptörténetet.
Dávid – pásztor és
király - az egyik legfontosabb előképe Krisztusnak.
Betlehemben születtek, közös ősük Isai, mind
kettőjük ifjúsága csendes ismeretlenségben telt.
Dávid több ízben kockára tette életét juhaiért
többször üldözték, megvetették, de visszatért
Melkisédek trónjára. Bűnei ellenére ő isten szíve
szerinti ember marad hűséges magatartása miatt. Néha
elbukik, de soha nem mond le az istennel való
kapcsolatáról. Soha nem engedett a bálványok
kísértésének. Uralkodását igazságosság jellemzi.
Szerkezet
Íme a 2Sám szerkezetének rövidített változata. A
teljes változatot lásd 1Sám Bevezetéséhez adott
anyagban.
IV. Dávid trónra kerülése; Saul uralkodásának
folyamatos romlása és vége (1Sám 16:1 - 2Sám 5:5)
A.
Dávid felkenetése titokban, majd Saul király
szolgálatába lép és életéért menekül
(1Sám 16-26)
B.
Dávid Filiszteában keres menedéket, Saul és
fiai elesnek a csatában (1Sám 27-31)
C.
Dávid Júda királya lesz (2Sám 1-4)
D.
Dávid egész Izráel királya lesz (2Sám 5:1-5)
V. Dávid királyságának beteljesedése és dicsősége
(2Sám 5:6-25)
A.
Dávid elfoglalja Jeruzsálemet és legyőzi a
filiszteusokat (2Sám 5:6-25)
B.
Dávid Jeruzsálembe viszi a frigyládát (2Sám
6)
C.
Isten örökké tartó uralkodást ígér Dávid
háznépének (2Sám 7)
D.
Dávid királyságának külső terjeszkedése és
uralkodásának belső igazságossága (2Sám 8)
E.
Dávid hűsége Jonathánnal kötött szövetségéhez
(2Sám 9)
VI. Dávid királyságának gyengeségei és kudarcai
(2Sám 10-20)
A.
Dávid paráznaságot és gyilkosságot követ el
(2Sám 10-12)
B.
Dávid elveszíti fiait, Amnont és Absolont
(2Sám 13-20)
VII. Végső elmélkedések Dávid uralmáról (2Sám 21-24)
id. Szőllősi Árpád
2004. ápr. 17. |