| 
                            Sámuel második könyve   
                            
                            Cím                                                                                   
                             
                            Sámuel első és második könyve arról a személyről 
                            kapta nevet, akit Isten a királyság megalapításához 
                            egyedülálló módon használt fel Izraelben. Sámuel 
                            nemcsak felkente Sault és Dávidot, Izrael első két 
                            királyát, de meghatározta Isten uralmának új rendjét 
                            is Izrael felett, ami a királyság szerkezetének 
                            létre-hozásával kezdődőt. Sámuel, mint Isten 
                            képviselőjének fontossága Izrael történetének ebben 
                            az időszakában Mózeséhez áll közel (lásd Zsolt 99:6; 
                            Jer 15:1), mivel ő mindenki másnál többet tett a 
                            szövetség fennmaradásáért a bírák uralkodásának 
                            időszakából a királyságba történő átmenet idején   
                             
                            Sámuel első és második könyve eredetileg egy könyv 
                            volt. A Septuaginta (az ÓSZ görög fordítása) 
                            fordítói osztottak ketté és ezt a kettéosztást 
                            követte Jeromos (a Vulgata fordításban), majd a mai 
                            változatok is. A könyv címe időről időre változott, 
                            olyan elnevezéseket kapott, mint „A királyságok első 
                            és második könyve" (Septuaginta), „Első és második 
                            királyok" (Vulgata) és „Első és második Sámuel" 
                            (héber hagyomány és legújabb változatok).   
                            Irodalmi vonások, 
                            szerzőség és időpont 
                            Sok a kérdés Sámuel első és második könyvének 
                            irodalmi jellegét, szerzőségét és időpontját 
                            illetően. A könyv bizonyos irodalmi jegyei arra 
                            utalnak, hogy több, eredetileg önálló forrás 
                            felhasználásával állították össze, melyeket a 
                            szerző, amennyire csak lehetett eredeti, szerkesztés 
                            nélküli formájukban foglaltbele saját művébe. 
                            Hogy ki volt a szerző, nem tudhatjuk biztosan, mivel 
                            maga a könyv nem utal kilétére. Egyesek szerint 
                            Zabud, Nátán próféta fia, akit az 1Kir. 4:5, mint 
                            Salamon király „főtanácsosát" említ. Dávid 
                            uralkodásáról információhoz juthatott apjától, 
                            Nátántól, valamint az udvari feljegyzésekből is. 
                            Bárki is volt a szerző, biztos, hogy nem sokkal 
                            Salamon halála (Kr.e. 930) és a királyság megosztása 
                            után élt (lásd: utalások „Izráelre és Júdára”, 11:8; 
                            17:52; 18…16; 2Sám 5:5; 24…1-9 és a „Júda királyai” 
                            kifejezés az 1Sám 27:6-ban).  Kétség kívül 
                            hozzáférhetett a Sámuel, Saul és Dávid életére és 
                            korára vonatkozó feljegyzésekhez is. Maga a könyv 
                            csak egy ilyen forrásra utal nyíltan (Jásár könyve – 
                            2Sam 1: 18), de a Krónikák írója négy másikat is 
                            megemlít, melyek ugyanerre az időszakra vonatkoznak 
                            (Dávid király krónikáinak könyve, 1Krón. 27:24; 
                            Sámuel, a látnok feljegyzései; Nátán, a próféta 
                            feljegyzései; Gád, a látnok feljegyzései, 1Krón. 
                            29:29).   
                            Tartalom és téma: 
                            Királyság és szövetség 
                            Sámuel első könyvének főszereplői Sámuel próféta és 
                            Saul király. A második könyv Dávidot az ideális 
                            teokratikus király igazi (bár nem tökéletes) 
                            megtestesítőjeként ábrázolja. Először Júda törzse 
                            kiáltotta királlyá – Délen, Hebronban (1. rész), a 
                            többi törzs később fogadta el Saul egyik életben 
                            maradt fia, Isbóset meggyilkolása után (5:1-5). 
                            Dávid vezetése határozott és hatékony volt. 
                            Elfoglalta Jeruzsálemet a jebúsziaktól és királyi 
                            városává, lakhelyévé tette (5:6-14). Röviddel azután 
                            az Úr ládáját elvitte Abinádáb házából Jeruzsálembe, 
                            nyilvánosan elismerve az Úr királyságát és uralmát 
                            önmaga és a nemzet felett (6. rész; Zsolt. 132:3-5). 
                            Dávid uralkodása alatt az Úr megadta a népnek a 
                            gazdagodást, ellenségeik legyőzését és, ígérete 
                            beteljesítéseként (lásd 1Móz. 15:18), határai 
                            kiterjesztését Egyiptomtól az Eufráteszig (8. rész); 
                            Dávid templomot akart építeni az Úrnak - királyi 
                            házat, ahol helyet kap trónusa (a frigyláda) és ahol 
                            Őt Izráel imádhatja. De Nátán próféta megmondta 
                            Dávidnak, hogy nem ő az, aki házat (templomot) fog 
                            építeni az Úrnak, az Úr épít majd (uralkodó) házat 
                            Dávidnak. A 7. rész kijelenti az Úr ígéretét, 
                            miszerint a Dávidi uralkodóház örökké fenn fog 
                            állni. E középponti fejezet beszámol még a Dávidi 
                            szövetség létrehozásáról (lásd Zsolt. 89: 35-38), 
                            mely szövetség végső győzelmet ígér a gonosz felett 
                            Éva utódjain keresztül (lásd 1Móz. 3:15 és magy.). 
                            Ez az ígéret, mely Sémre és utódaira vonatkozott 
                            (lásd 1Móz 9:26-27 és magy.), később Ábrahámra és 
                            utódaira (lásd 1Móz. 12:2-3; 13:16; 15:5 és magy.), 
                            majd Júdára és (királyi) utódaira irányult (lásd 
                            1Móz. 49:8-11 és magy.), most kimondottan Dávid 
                            királyi családjára vonatkozik. A későbbiekben a 
                            próféták kimondják hogy Dávid egy utódja, aki Dávid 
                            trónján ül majd, tökéletesen betölti a teokratikus 
                            király szerepét. Ő viszi majd véghez Isten népének 
                            megváltását (lásd Ézs. 9:6-7; 11:1-16; Jer. 23:5-6; 
                            30:8-9; 33:14-16; Ez. 34:23-24; 37:24-25), s így 
                            képessé teszi őket arra, hogy kivívják vele a 
                            megígért győzelmet (Róm. 16:20). 
                            Dávid dicsőséges és sikeres uralkodásának bemutatása 
                            után a 10-20. részek uralmának sötétebb oldalát 
                            festik le, Dávid gyengeségeit és kudarcait mondják 
                            el. Bár Dávid Isten szíve szerint való király volt, 
                            mert kész volt elismerni és megbánni bűnét (12:13), 
                            mégis messze került a teokratikus eszménytől és el 
                            kellett szenvednie az engedetlenségéből fakadó 
                            fenyítéseket (12:10-12). Bethsabéval elkövetett bűne 
                            (11-12. rész) és engedékenysége egyrészt fiai 
                            gonoszsága (13:21; 14:1,33; 19:4-6), másrészt Joáb 
                            engedetlenségével szemben (3:29,39; 20:10,23) 
                            viszályhoz, erőszakhoz és vérontáshoz vezetett saját 
                            családján és a nemzeten belül is. Ezek miatt végül 
                            elhagyta Jeruzsálemet Absolon lázadása idején. Az Úr 
                            mégis kegyes volt Dávidhoz és uralkodása a későbbi 
                            királyok mércéjeként szolgált (lásd 2Kir 18:3; 
                            22:2). 
                            A könyv végén Dávid saját szavaival dicsőíti Istent, 
                            aki megszabadította minden ellenségétől (22:31-51) 
                            és kifejezi várakozását, hogy Isten ígérete 
                            beteljesedik, és király származik majd Dávid 
                            házából, aki "igazságosan uralkodik az emberek 
                            fölött" (23:3-5). Ezek az énekek Anna énekének 
                            témáit idézik (1Sám 2:1-10), és együttesen keretbe 
                            foglalják (és értelmezik) az alaptörténetet.   
                            Dávid – pásztor és 
                            király - az egyik legfontosabb előképe Krisztusnak. 
                            Betlehemben születtek, közös ősük Isai, mind 
                            kettőjük ifjúsága csendes ismeretlenségben telt. 
                            Dávid több ízben kockára tette életét juhaiért 
                            többször üldözték, megvetették, de visszatért 
                            Melkisédek trónjára. Bűnei ellenére ő isten szíve 
                            szerinti ember marad hűséges magatartása miatt. Néha 
                            elbukik, de soha nem mond le az istennel való 
                            kapcsolatáról. Soha nem engedett a bálványok 
                            kísértésének. Uralkodását igazságosság jellemzi.    
                            Szerkezet 
                             
                            Íme a 2Sám szerkezetének rövidített változata. A 
                            teljes változatot lásd 1Sám Bevezetéséhez adott 
                            anyagban. 
                            IV. Dávid trónra kerülése; Saul uralkodásának 
                            folyamatos romlása és vége (1Sám 16:1 - 2Sám 5:5)
                             
                            A.   
                            Dávid felkenetése titokban, majd Saul király 
                            szolgálatába lép és életéért menekül (1Sám 16-26)
 
                            B.    
                            Dávid Filiszteában keres menedéket, Saul és 
                            fiai elesnek a csatában (1Sám 27-31)  
                            C.   
                            Dávid Júda királya lesz (2Sám 1-4) 
                            D.   
                            Dávid egész Izráel királya lesz (2Sám 5:1-5)
 
                            V. Dávid királyságának beteljesedése és dicsősége 
                            (2Sám 5:6-25) 
                            A.   
                            Dávid elfoglalja Jeruzsálemet és legyőzi a 
                            filiszteusokat (2Sám 5:6-25)  
                            B.    
                            Dávid Jeruzsálembe viszi a frigyládát (2Sám 
                            6) 
                            C.   
                            Isten örökké tartó uralkodást ígér Dávid 
                            háznépének (2Sám 7) 
                            D.   
                            Dávid királyságának külső terjeszkedése és 
                            uralkodásának belső igazságossága (2Sám 8)  
                            E.    
                            Dávid hűsége Jonathánnal kötött szövetségéhez 
                            (2Sám 9)
 
                            VI. Dávid királyságának gyengeségei és kudarcai 
                            (2Sám 10-20) 
                            A.   
                            Dávid paráznaságot és gyilkosságot követ el 
                            (2Sám 10-12) 
                            B.    
                            Dávid elveszíti fiait, Amnont és Absolont 
                            (2Sám 13-20)  
                              
                            VII. Végső elmélkedések Dávid uralmáról (2Sám 21-24) 
                              
                            id. Szőllősi Árpád 
                            
                            2004. ápr. 17. |