|  |  | 
                            Eszter könyve 
                            
                            A 
                            könyv címe: 
                              
                              A 
                              könyv, a benne leírt történet főhőséről, 
                              Eszterről lett elnevezve.
                              
                              Eredeti héber neve: Hadassah (2,7). 
                              Jelentése: mirtusz.          Perzsa neve: Eszter. Jelentése: csillag.
                               Ahasvérus 
                              = Xerxész király (Kr.e. 486-465), a Méd-Perzsa 
                              Birodalom királyának felesége.
                              
                              Mardokeus, a nagybátyja örökbefogadta, ő adta neki 
                              az Eszter nevet, hogy ne ismerjék fel zsidó 
                              származását. (2,10)  
 
 
                            Szerző: 
                              
                              
                              Ismeretlen.
                              
                              Mélységes törődés a zsidó néppel – Maga is 
                              zsidó lehetett.
                              
                              Benjámin törzséből való. (2:5)
 
 
                            Történelmi háttér 
                              
                              A 
                              zsidók nagy részét Babilonba hurcolták 
                              Nabukodonozor király idejében. Megkezdődött 
                              számukra a próféciákban előre megjövendölt 70 éves 
                              babiloni fogság.
                              
                              Időközben a babiloni birodalom megbukott, a 
                              terület perzsa fennhatóság alá került.
                              Círusz 
                              perzsa király Kr. e. 538-ban engedélyezte 
                              hazatérésüket. (Ezsdrás 1,1-4)Sokan azonban nem éltek a lehetőséggel, hanem ott 
                              maradtak és szétszórtan éltek az idegen 
                              országokban.
                              Eszter 
                              könyvéből ezeknek a szétszórtan élő zsidóknak az 
                              élethelyzetét ismerhetjük meg.
                              A 
                              zsidókat senki nem szerette, mivel kultúrájuk 
                              jelentős mértékben különbözött minden más 
                              kultúrától.
                              
                              Többször előfordult, hogy a velük szemben érzett 
                              és éreztetett elutasító magatartás üldözéssé 
                              erősödött, mint Eszter könyvében is láthatunk rá 
                              példát, ez sokszor abban a tervben nyilvánult meg, 
                              hogy az egész zsidóságot ki kell irtani.
                              A 
                              zsidókban ennek ellensúlyozására különösen 
                              hangsúlyossá vált a túlélés, illetve a megtorlás 
                              gondolata.         
 
 A könyv 
                            célja
                              
                              Isten, 
                              akinek egyébként a neve egyáltalán nem szerepel a 
                              könyvben, minden uralkodó felett áll, és a 
                              történelemben az eseményeket Ő irányítja. Akarata 
                              embereken keresztül valósul meg.
                              Az 
                              ember akármilyen fenn van, vagy akármilyen mélyen, 
                              minenhol Isten határozza meg a jövőjét. A magasból 
                              letaszíthatja, a legmélyebb mélységből pedig 
                              felemelheti, ha úgy akarja.
                              A 
                              könyv kulcsgondolatát a 4. fejezet 14. verse 
                              fogalmazza meg: „Mert ha te most néma tudsz 
                              maradni, a zsidók kaphatnak módot máshonnan a 
                              szabadulásra és menekvésre, te azonban családoddal 
                              együtt elpusztulsz. Ki tudja, nem éppen a mostani 
                              idő miatt jutottál-e királynői méltóságra?”
                              A 
                              könyv másik célja: magyarázatot adni a Purim ünnep 
                              alapítására.
 
 
                            A könyv helye a kánonban 
                              
                              A 
                              zsidók körében sokáig vitatott volt, hogy 
                              felvegyék-e a kánonba a könyvet, mivel a könyv a 
                              Purim ünnep alapításáról szól, de ez az ünnep nem 
                              szerepel azok között az ünnepek között amelyeket 
                              Mózes törvényeiben olvashatunk.
                              A 
                              Qumránban talált Holt-tengeri tekercsek szövegei 
                              között egyáltalán nem találkozhatunk még 
                              részletekkel sem, amelyek az Eszter könyvéből 
                              származnának. Utalás sem történik a könyvre.
                              Az 
                              Újszövetségben sem találunk egyetlen idézetet sem 
                              ebből a könyvben.
                              A 
                              reformátorok nem írtak magyarázatot Eszter 
                              könyvéhez.
                              Sok 
                              ember azért tartja kérdésesnek a könyvet, mert 
                              egyáltalán nem szerepel benne Isten neve.
                              Az 
                              Eszter könyvében olvasható történelmi adatok sok 
                              esetben nem egyeznek meg a Biblián kívüli egyéb 
                              történelmi forrásokkal. 
                              
                            A könyv vázlata: 
                            1. Eszter királynő lesz 1,1-2,20            1.1. A 180 napos ünnep a hivatalnokok 
                            részvételével. 1,1-4
 1.2. A 7 napos népünnepély 1,5-9
 1.3. Vásti megtagadja, hogy megjelenjem 
                            Ahasvéros előtt 1,10-12
 1.4. Vástit megfosszák királynői rangjától 
                            1,13-22
 1.5. Új királynőt keresnek 2,1-4
 1.6. Eszter színrelépése 2,5-11
 1.7. Eszter királynő lesz 2,12-20
 
                            2. Hámán terve a zsidók kirtására 2,21-3,15   2.1. Mardókeus leleplezi a király elleni 
                            összeesküvést 2,21-23
 
                                 2.2. Hámán előléptetése és gyűlölete Mardókeus 
                            iránt 3,1-5          2.3. Hámán eltervezi Mardókeus népének a 
                            megsemmisítését 3,6-11
 2.4. Rendelet a zsidóság kiirtására 3,12-15
 
                            3. Eszter győzelme 4,1-5,8      3.1. A zsidók félelme 4,1-3
 3.2. Mardókeus kérése Eszterhez 4,4-14
 3.3. Eszter elvállalja a feladatot 4,15-17
 3.4. Eszter vacsorára hívja a királyt és Hámánt 
                            5,1-8
 4. Hámán bukása 5,9-7,10
 4.1. Hámán eltervezi Mardókeus kivégzését 
                            5,9-14
 4.2. Ahasvérus visszaemlékezik Mardókeus 
                            jótettére 6,1-3
 4.3. Hámán gyűlölete Mardókeus iránt 
                            6,4-14
 4.4. Eszter második vacsorája 7,1-8
 4.5. Hámán bukása 7,9-10
 
                            5. A zsidók győzelme ellenségeik felett 
                            8,1-10,3          5.1. Mardókeus terve a zsidók megmentésére 
                            8,1-14
 5.2. A zsidók öröme 8,15-17
 5.3. A zsidók győzelme 9,1-19
 5.4. A Purim ünnep elrendelése 9,20-32
 5.5. Mardókeus Perzsia második embere lesz 
                            10,1-3
 
                            Tóth Sándor2004. máj. 22.
   |