Ezsdrás és Nehémiás könyve
Tartalom:
I.
Történelmi előzmények
II.
Helye a bibliai kánonban
III.
A könyvek írói
IV.
A könyv történetisége
V.
Ezsdrás-Nehémiás könyvének vázlata
VI.
Régészeti bizonyítékok
VII.
Ezsdrás és Nehémiás könyvének jelentősége
VIII.
Művészettörténeti alkotása
IX.
Ajánlott magyarnyelvű irodalom
I. Történelmi előzmények: - 2 Krónika
36. alapján:
-
Jojákim király uralkodása alatt (Kr.e. 609 -
598) az első babiloni fogságba vitel
-
Jojákin király uralkodása alatt (Kr.e.
598/597) a második babiloni fogságba vitel
-
Sedékiás király uralkodása alatt (Kr.e. 597 -
587) a harmadik babiloni fogságba vitel
-
Jeruzsálem városának és a Templom pusztulása
ideje: Kr.e. 587 (Nabukonodozor)
-
Jeremiás próféta: 70 évig fog tartani a
babilóniai fogság
-
(A babilóniai fogság prófétái: Ezékiel,
Dániel)
-
Círusz (Kürosz) rendelete a zsidók
hazatérésére: Kr.e. 538.
II. Helye a bibliai kánonban:
-
Héber Biblia: Ezsdrás+Nehémiás+Krónikák
(1448-ig!)
-
LXX (Setuaginta – legrégebbi görög fordítás):
Ezsdrás+Nehémiás, külön könyv: Krónikák
- Vulgata
(latin fordítás – Szent Jeromos): mindegyik külön
könyv, 2. Ezsdrás=Nehémiás
III. A könyvek írói:
-
a két könyvet valószínűleg egy személy írta
(stílus, nyelvezet): Ezsdrás, írástudó volt
-
zsidó hagyomány: Ezsdrás volt a fő író, a
művet Nehémiás fejezte be
IV. A könyv történetisége
-
görög történetírók: Hérodotosz (Nehémiás -
pohárnoksága), Xenophón
-
Josephus Flavius, zsidó történetíró
V. Ezsdrás-Nehémiás könyvének vázlata
A két könyv 12 részre osztható tartalmilag:
1.
A zsidók első
hazatérése a fogságból Zorobábel vezetésével (Ezsd
1:1-2:70) |
Kr. e. 538. |
2.
A jeruzsálemi
templom helyreállításának megkezdése (Ezsd
3:1-4:24) |
|
3.
A templom
építésének befejezése (Ezsd 5:1 – 6:22) |
Kr.e. 515. |
4.
További zsidók
visszatérése Ezsdrás vezetésével – 2. hazatérés
(Ezsd 7:1-8:36) |
Kr.e. 457. |
5.
Ezsdrás intézkedése
a vegyes házasságokról (Ezsd 9:1 – 10:44) |
|
6.
Nehémiás tudomást
szerez Jeruzsálem szomorú helyzetéről (Neh 1:1 –
2:11) |
Kr.e. 445 |
7.
Jeruzsálem falainak
újjáépítése (Neh 2:12 – 6:19) |
|
8.
A törvény
felolvasása és magyarázása (Neh 7:1 – 8:18) |
|
9.
A szövetség
megújítása (Neh 9:1 – 10:39) |
|
10.
Jeruzsálem falainak
felszentelése (Neh 11:1 – 12:43) |
|
11.
A templom
szolgálatainak elrendezése (Neh 12:44-47) |
|
12.
Nehémiás
helytartóságának második szakasza (Neh 13:1-31) |
|
VI. Régészeti bizonyítékok:
-
A perzsa engedély (Ezsd 1:1-4) - Cyrus
Cylinder felirata (British Museum):
„Visszaadtam ezeknek a Tigris túloldalán levő szent
városoknak a sokáig romokban heverő szentélyeket, az
egykor bennük levő szobrokat, és állandó
szentélyeket létesítettem részükre. Úgyszintén
összegyűjtöttem összes korábbi lakójukat, és
visszaadtam nekik lakóhelyeiket.” (The Biblical
World, Grand Rapids)
- I. Dárus (Kr.e. 522-486) egy
domborművet csináltatott az ál-Smerdis és kilenc más
trónkövetelő feletti győzelméről a Behiston hegynek
azon az oldalán, amely az Irán és Irak közti fő
útvonal mentén fekszik. Az alakok mellett a sziklába
vésve (kb. 100 méter magasságban) győzelmeiről szóló
háromnyelvű beszámoló található.(Ezsd 4:24.)
- A perzsiai Nippurban végzett ásatások
feltárták egy nagy banküzlet levéltárát
(kereskedelmi irattár). = „Murashu Sons”, a nagy
banküzlet levéltára. Több ezer táblát találtak, több
száz zsidó névvel, jelezve, hogy egyes zsidók
gazdag, befolyásos kisebbséggé lettek Perzsiában.
(Jeremiás próféta tanácsa az volt, hogy a zsidók
rendezkedjenek be a babilóniai életre – Jer 29:4-7.)
Sikerességüket tükrözik ezen önkéntes adományok,
amelyeket az új jeruzsálemi templomra adtak (Ezsd
1:6, 2:68-70). A fogságban lévő zsidóság helyzete jó
volt, ezért csak 42 360 fő tért haza Zorobábel
vezetésével (Ezsd 2:64, Neh 7:66).
-
Nehémiás 2:19
-
Samáriai Sanballat: Elenfántineai arám
nyelvű papirusz (1913) említi meg, mint Samária
(Perzsa tartomány) kormányzóját, helytartóját
-
Ammónita Tóbiás: Zenon-papiruszok
(egyiptomi el-Fajjúm) említik meg, a ptolemaidák
korszakából, mint Egyiptom kereskedő partnerét.
Ammonita hivatalnok, előkelő családból származott,
valószínűleg félig zsidó származású. (1953 –
Palotájuk romja Észak-Jordániában látható.)
-
Arab Gesem: Az arábiai midianita
feliraton szerepel (1956), ami a Kr. e. V. szd-ból
való. Kédár (Arábia) királya, aki ebben az időben
Moáb és Edom térségét, valamint az Egyiptomba vezető
utakat is felügyelte.
VII. Ezsdrás és Nehémiás könyvének
jelentősége
1.
Az isteni prófécia beteljesül:
- Ésa
44:27-28, 45:1-5, Jer 51:30-32: Babilon elfoglalása
és elfoglalása (150 évvel azelőtti prófécia)
- Dániel
könyve – Dn 2.,7.,9.: perzsa birodalom, 70 éves
fogság, Jeruzsálem helyreállítása
2.
Ún. második exodus (honfoglalás)
3.
A jeruzsálemi templom, mint Isten lakhelyének
helyreállítása
4.
Jeruzsálem városának, mint Isten népe
fővárosának helyreállítása
5.
A teokratikus társadalom helyreállítása
6.
Isten Szava tanulmányozásának fontossága: Neh.
8:1-3
7.
Az imádkozó élet jelentősége
8.
Hatékony vezetés – Nehémiás példája
VIII. Művészettörténeti alkotása: -
Gustave Doré rézkarcai
IX. Ajánlott magyarnyelvű irodalom:
-
Békefi Pál: Nehémiás
-
Cseri Kálmán: Nehémiás
-
E. Dennet: Ezsdrás
-
Ellen G. White: Próféták és királyok, ADVENT
Kiadó
-
John Wite: Vezesd népemet! (A jó vezető –
Nehémiás példája), HARMAT Kiadó
-
Walter Lüthi: Ezsdrás könyve
-
Walter Lüthi: Isten építő munkásai
Szilasi Zoltán
2004. máj. 15. |