| 
                            Királyok könyve   
                            
                            Cím                                                                                   
                             
                            A Királyok 1. és 2. könyve második tagja egy három 
                            (dupla) könyvből álló sorozatnak. Eredetileg ugyanis 
                            a Sámuel 1.és 2. kv. a Királyok 1. 2. kv.  és a 
                            Krónikák 1. és 2. könyve három könyvet alkottak.  
                            A héber kánonban a Királyok két könyve tehát egy 
                            irodalmi műnek számít, a neve Melákim azaz 
                            Királyok. Érdekesség még az is, hogy az 
                            alexandriai zsidók viszont Sámuel és a Királyok 
                            könyveit egy könyvnek tekintették és Baszileón
                            azaz Királyság névvel illették, de később 
                            négy részre osztották, így jött létre a Királyság 
                            négy könyve.  
                            Mikor osztották fel a mai formában? 
                            Amikor a héber kánont görögre fordították a 
                            Szeptuaginta fordítói osztották fel két könyvre a 
                            Királyok könyvét is, a másik kettőhöz hasonlóan. Ezt 
                            a felosztást követte aztán a latin Vulgata és a mai 
                            változatok többsége is. (De a keleti egyházban 
                            Sámuel 1. és 2. könyve még mindig az 1. és 2. 
                            Királyság a Királyok 1. és 2. könyve pedig a 
                            3. és 4. Királyság nevet viseli.) 
                            A Királyok elnevezés világosan jelzi a könyv 
                            tartalmát, mivel Izrael és Júda királyainak 
                            életútját jegyzi fel Dávid halálától egészen addig 
                            amíg Nabukonodozor babiloni király hadserege Kr. e. 
                            587-ben véget nem vet a zsidó királyságnak.
 
 
                            Szerzőség 
                            Kevés a meggyőző bizonyíték a Királyok 1. és 2. 
                            könyve szerzőjének kilétét illetően. Bár a zsidó 
                            hagyomány Jeremiást tartja számon, ezt ma mégis 
                            többen elvetik. 
                            A Királyok könyve jellegénél fogva több forrásból 
                            való szerkesztői munka. A tartalom történelmileg 
                            hiteles és értékes dokumentumokat tartalmaz. A 
                            szerkesztés pedig mélyen vallásos, és erkölcsi 
                            szempontok alapján történt. A szerkesztő több 
                            forrásból merített, hármat meg is nevez: 
                            1.                 
                            Salamon cselekedeteiről írott könyv (11:41) 
                            2.                 
                            Izrael királyainak krónika könyve (14:19) 
                            3.                 
                            Júda királyainak krónika könyve (14:29) 
                            Ezenkívül használhatta még Ésaiás (36-39) könyvét 
                            illetve más olyan forrásokat, amit a Krónikák 1. és 
                            2. könyve megemlít. Ugyanakkor a régészeti kutatások 
                            szerint az egyiptomiak, asszírok és babilóniak 
                            irodalmában a Királyok könyveiben feljegyzett 
                            tudósítások egész sorát találhatjuk. 
                            A sokféle forrás ellenére  a Királyok könyve 
                            egységes és tervszerű mű. A királyok uralkodása 
                            kezdetének és végének bemutatása egy sablonon 
                            alapul. (vö.: 1 Kir 15:1-3. 9-11. 8. 24.) Ez 
                            tartalmazza a pontos dátumot, király személyi 
                            azonosságát és tetteinek értékelését. Ez utóbbi 
                            olyan formában, hogy összehasonlítja a korábbi 
                            uralkodó tetteivel, illetve Isten törvényével. Ez a 
                            következetesség és precizitás egyes magyarázókat 
                            megerősít abban, hogy egy szerzője (szerkesztője) 
                            van a Királyok 1. és 2. könyvének.
 
 
                            Történelmi háttér 
                            A Királyok könyve ideje párhuzamos a legérdekesebb 
                            és a legjelentősebb közel-keleti történelmi 
                            időszakkal. (Kr.e. kb 970 - 587) Ez az a periódus, 
                            amikor Asszíria eljut uralmának a csúcsára és az 
                            asszír királyok meg akarják hódítani a világot, 
                            beleértve Izraelt és Júdát is.  
                            Ez a 21-26. egyiptomi  dinasztia ideje, amikor 
                            Egyiptom Mezopotámiával versengett a Palesztína és 
                            Szíria feletti uralomért. 
                            Ez az Újbabiloni Birodalom ideje, amikor a médek és 
                            a káldeusok leigázták az Asszír Birodalmat és 
                            uralmuk alá vonták Közel-Keletet, lerombolták Júdát 
                            és babiloni fogságba vitték a déli törzseket. (Kr.e. 
                            587)
 
 
                            Téma: 
                            Királyság és szövetség 
                            A Királyok 1. és 2. könyve azt szemlélteti Izrael 
                            történelme alapján, hogy a nemzet boldogulása attól 
                            függ, mennyire maradnak hűségesek Jahvéval kötött 
                            szövetségükhöz. Az egyes uralkodók sikereségét is az 
                            határozta meg, hogy mennyire ragaszkodtak Isten 
                            törvényeihez, és mennyire képviselték a többi nemzet 
                            előtt a tisztaságot és az istenfélelmet. Nemcsak a 
                            királyok életét kísérhetjük figyelemmel, hanem 
                            néhány kiemelkedő próféta életét is, mint Illés és 
                            Elizeus, akik élete mintegy a bűnös királyok 
                            életének ellentéteként mutatja, hogy mit jelent, ha 
                            valaki minden körülmény közepette is hű Istenhez. 
                            Isten áldása kíséri életüket.
 
 
                            Tanulság 
                            Látható, hogy Isten a történelem ura, Aki aktívan 
                            részt vesz az emberi történelem alakításában. Amikor 
                            a nép és vezetői Istenre tekintenek és 
                            engedelmeskednek törvényének, akkor béke és jólét jut 
                            nekik osztályrészül. De a nép erkölcsének és hitének 
                            hanyatlása elengedhetetlenül politikai és gazdasági 
                            hanyatlást von maga után mind Izraelben, mind 
                            Júdában. Ugyanakkor amikor az egész nemzet elfordul 
                            Istentől, Isten nem hagyja el azokat, akik hűségesek 
                            hozzá, és csodálatos módon gondoskodik róluk: 
                            -                    
                            Illést hollók táplálják 1 Kir 17:6 
                            -                    
                            A sareptai özvegyasszony lisztje és olaja 
                            megsokasodik 1 Kir 17:14-16 
                            -                    
                            Az özvegyasszony fia feltámad a halálból 1 
                            Kir 17:17-24 
                            -                    
                            Illés esőért imádkozik, és eső lesz 3 évi 
                            szárazság után 1 Kir 18: 41-45 
                            -                    
                            A Jordán ketté válik Illés előtt 2 Kir 2:7-14 
                            -                    
                            Elizeus egészségessé teszi a Jerikói vizet 2 
                            Kir 2: 19-22. 
                            -                    
                            Jósafát hadseregének az Úr vizet ad a 
                            pusztában 2 Kir 3:16-20 
                            -                    
                            Elizeus megsokasítja az özvegy olaját 2 Kir 
                            4:2-7 
                            -                    
                            Száz ember jóllakik 20 árpakenyérből 2 Kir 
                            4:42-44 
                            -                    
                            Naámán szíriai hadvezér meggyógyul a leprából 
                            2 Kir 5:1. 10-14 
                            -                    
                            Isten úgy menti meg az izraelitákat, hogy a 
                            szír csapat megvakul 2 Kir 6:18-20 
                            A könyv Izrael történetének visszatekintő elemzését 
                            nyújtja. Magyarázatot ad, mind 
                            Samária, 
                            mind Jeruzsálem pusztulására, a fogságba kerülés 
                            keserű tapasztalataira. Salamon dicsőséges 
                            uralkodásával, és a templom építéssel és erős 
                            nemzettel kezdődik. A végén pedig egy gyenge és 
                            alávaló fogoly királyt 
                            látunk, a templomot lerombolták, Juda földjét 
                            elpusztították.Ez még sem azt jeletni, hogy nincs 
                            remény a jövőt illetően. A szerző következetesen a 
                            Dávidnak tett ígéreteket tekinti alapnak, ami 
                            szerint Izrael a fogságban is reménnyel tekinthet a 
                            jövőbe. Így a könyv befejező versei különös 
                            jelentőséggel bírnak, amely Jojákin 
                            babiloni börtönből való szabadulását írja le. 
                             
                            A romlás leckéje új reménységet 
                            ébreszt és a figyelmet arra az eljövendő jobb korra 
                            irányítja, amikor Izraelt Örökkévaló királya fogja 
                            kormányozni. “Mert ímé, eljőnek a napok, azt mondja 
                            az Úr, és visszahozom az én népemet, az Izráelt és 
                            Júdát, azt mondja az Úr, és visszahozom őket arra a 
                            földre, a melyet az ő atyáiknak adtam, és bírni 
                            fogják azt.  Hanem szolgálnak az Úrnak az ő 
                            Istenöknek, és Dávidnak az ő királyoknak, a kit 
                            feltámasztok nékik. Te azért ne félj, oh én szolgám 
                            Jákób, azt mondja az Úr, se ne rettegj Izráel; mert 
                            ímhol vagyok én, a ki megszabadítlak téged a messze 
                            földről, és a te magodat az ő fogságának földéből; 
                            és visszatér Jákób és megnyugoszik, és bátorságban 
                            lesz, és nem lesz, a ki megháborítsa.” (Jer 30: 3. 
                            9-10.)  
                              
                            Szőllősi Árpád ifj.2004. ápr. 24.
 |