Királyok könyve
Cím
A Királyok 1. és 2. könyve második tagja egy három
(dupla) könyvből álló sorozatnak. Eredetileg ugyanis
a Sámuel 1.és 2. kv. a Királyok 1. 2. kv. és a
Krónikák 1. és 2. könyve három könyvet alkottak.
A héber kánonban a Királyok két könyve tehát egy
irodalmi műnek számít, a neve Melákim azaz
Királyok. Érdekesség még az is, hogy az
alexandriai zsidók viszont Sámuel és a Királyok
könyveit egy könyvnek tekintették és Baszileón
azaz Királyság névvel illették, de később
négy részre osztották, így jött létre a Királyság
négy könyve.
Mikor osztották fel a mai formában?
Amikor a héber kánont görögre fordították a
Szeptuaginta fordítói osztották fel két könyvre a
Királyok könyvét is, a másik kettőhöz hasonlóan. Ezt
a felosztást követte aztán a latin Vulgata és a mai
változatok többsége is. (De a keleti egyházban
Sámuel 1. és 2. könyve még mindig az 1. és 2.
Királyság a Királyok 1. és 2. könyve pedig a
3. és 4. Királyság nevet viseli.)
A Királyok elnevezés világosan jelzi a könyv
tartalmát, mivel Izrael és Júda királyainak
életútját jegyzi fel Dávid halálától egészen addig
amíg Nabukonodozor babiloni király hadserege Kr. e.
587-ben véget nem vet a zsidó királyságnak.
Szerzőség
Kevés a meggyőző bizonyíték a Királyok 1. és 2.
könyve szerzőjének kilétét illetően. Bár a zsidó
hagyomány Jeremiást tartja számon, ezt ma mégis
többen elvetik.
A Királyok könyve jellegénél fogva több forrásból
való szerkesztői munka. A tartalom történelmileg
hiteles és értékes dokumentumokat tartalmaz. A
szerkesztés pedig mélyen vallásos, és erkölcsi
szempontok alapján történt. A szerkesztő több
forrásból merített, hármat meg is nevez:
1.
Salamon cselekedeteiről írott könyv (11:41)
2.
Izrael királyainak krónika könyve (14:19)
3.
Júda királyainak krónika könyve (14:29)
Ezenkívül használhatta még Ésaiás (36-39) könyvét
illetve más olyan forrásokat, amit a Krónikák 1. és
2. könyve megemlít. Ugyanakkor a régészeti kutatások
szerint az egyiptomiak, asszírok és babilóniak
irodalmában a Királyok könyveiben feljegyzett
tudósítások egész sorát találhatjuk.
A sokféle forrás ellenére a Királyok könyve
egységes és tervszerű mű. A királyok uralkodása
kezdetének és végének bemutatása egy sablonon
alapul. (vö.: 1 Kir 15:1-3. 9-11. 8. 24.) Ez
tartalmazza a pontos dátumot, király személyi
azonosságát és tetteinek értékelését. Ez utóbbi
olyan formában, hogy összehasonlítja a korábbi
uralkodó tetteivel, illetve Isten törvényével. Ez a
következetesség és precizitás egyes magyarázókat
megerősít abban, hogy egy szerzője (szerkesztője)
van a Királyok 1. és 2. könyvének.
Történelmi háttér
A Királyok könyve ideje párhuzamos a legérdekesebb
és a legjelentősebb közel-keleti történelmi
időszakkal. (Kr.e. kb 970 - 587) Ez az a periódus,
amikor Asszíria eljut uralmának a csúcsára és az
asszír királyok meg akarják hódítani a világot,
beleértve Izraelt és Júdát is.
Ez a 21-26. egyiptomi dinasztia ideje, amikor
Egyiptom Mezopotámiával versengett a Palesztína és
Szíria feletti uralomért.
Ez az Újbabiloni Birodalom ideje, amikor a médek és
a káldeusok leigázták az Asszír Birodalmat és
uralmuk alá vonták Közel-Keletet, lerombolták Júdát
és babiloni fogságba vitték a déli törzseket. (Kr.e.
587)
Téma:
Királyság és szövetség
A Királyok 1. és 2. könyve azt szemlélteti Izrael
történelme alapján, hogy a nemzet boldogulása attól
függ, mennyire maradnak hűségesek Jahvéval kötött
szövetségükhöz. Az egyes uralkodók sikereségét is az
határozta meg, hogy mennyire ragaszkodtak Isten
törvényeihez, és mennyire képviselték a többi nemzet
előtt a tisztaságot és az istenfélelmet. Nemcsak a
királyok életét kísérhetjük figyelemmel, hanem
néhány kiemelkedő próféta életét is, mint Illés és
Elizeus, akik élete mintegy a bűnös királyok
életének ellentéteként mutatja, hogy mit jelent, ha
valaki minden körülmény közepette is hű Istenhez.
Isten áldása kíséri életüket.
Tanulság
Látható, hogy Isten a történelem ura, Aki aktívan
részt vesz az emberi történelem alakításában. Amikor
a nép és vezetői Istenre tekintenek és
engedelmeskednek törvényének, akkor béke és jólét jut
nekik osztályrészül. De a nép erkölcsének és hitének
hanyatlása elengedhetetlenül politikai és gazdasági
hanyatlást von maga után mind Izraelben, mind
Júdában. Ugyanakkor amikor az egész nemzet elfordul
Istentől, Isten nem hagyja el azokat, akik hűségesek
hozzá, és csodálatos módon gondoskodik róluk:
-
Illést hollók táplálják 1 Kir 17:6
-
A sareptai özvegyasszony lisztje és olaja
megsokasodik 1 Kir 17:14-16
-
Az özvegyasszony fia feltámad a halálból 1
Kir 17:17-24
-
Illés esőért imádkozik, és eső lesz 3 évi
szárazság után 1 Kir 18: 41-45
-
A Jordán ketté válik Illés előtt 2 Kir 2:7-14
-
Elizeus egészségessé teszi a Jerikói vizet 2
Kir 2: 19-22.
-
Jósafát hadseregének az Úr vizet ad a
pusztában 2 Kir 3:16-20
-
Elizeus megsokasítja az özvegy olaját 2 Kir
4:2-7
-
Száz ember jóllakik 20 árpakenyérből 2 Kir
4:42-44
-
Naámán szíriai hadvezér meggyógyul a leprából
2 Kir 5:1. 10-14
-
Isten úgy menti meg az izraelitákat, hogy a
szír csapat megvakul 2 Kir 6:18-20
A könyv Izrael történetének visszatekintő elemzését
nyújtja. Magyarázatot ad, mind
Samária,
mind Jeruzsálem pusztulására, a fogságba kerülés
keserű tapasztalataira. Salamon dicsőséges
uralkodásával, és a templom építéssel és erős
nemzettel kezdődik. A végén pedig egy gyenge és
alávaló fogoly királyt
látunk, a templomot lerombolták, Juda földjét
elpusztították.Ez még sem azt jeletni, hogy nincs
remény a jövőt illetően. A szerző következetesen a
Dávidnak tett ígéreteket tekinti alapnak, ami
szerint Izrael a fogságban is reménnyel tekinthet a
jövőbe. Így a könyv befejező versei különös
jelentőséggel bírnak, amely Jojákin
babiloni börtönből való szabadulását írja le.
A romlás leckéje új reménységet
ébreszt és a figyelmet arra az eljövendő jobb korra
irányítja, amikor Izraelt Örökkévaló királya fogja
kormányozni. “Mert ímé, eljőnek a napok, azt mondja
az Úr, és visszahozom az én népemet, az Izráelt és
Júdát, azt mondja az Úr, és visszahozom őket arra a
földre, a melyet az ő atyáiknak adtam, és bírni
fogják azt. Hanem szolgálnak az Úrnak az ő
Istenöknek, és Dávidnak az ő királyoknak, a kit
feltámasztok nékik. Te azért ne félj, oh én szolgám
Jákób, azt mondja az Úr, se ne rettegj Izráel; mert
ímhol vagyok én, a ki megszabadítlak téged a messze
földről, és a te magodat az ő fogságának földéből;
és visszatér Jákób és megnyugoszik, és bátorságban
lesz, és nem lesz, a ki megháborítsa.” (Jer 30: 3.
9-10.)
Szőllősi Árpád ifj.
2004. ápr. 24. |