BEVEZETÉS ÉZSAIÁS KÖNYVÉHEZ
SZERZŐ
Ézsaiás (Kr.e. 745-685), a próféták királya, az
Ószövetség evangélistája, az író próféták közül a
legnagyobb, egyaránt nagy gondolataiban és
cselekedeteiben.
(A próféta Isten választott embere, akin keresztül
szólt népéhez. Szájába adta szavait, amelyet el
kellett mondania. Megkapta Szentlelkének erejét,
hogy képes legyen küldetésének betöltésére. A
próféta előtt látomásokban tárult fel Isten akarata,
ezért gyakran nevezték látónak, nézőnek is. A
próféta tehát az Istentől kapott kijelentés
továbbadója.)
Ézsaiás Ámós fia Jeruzsálemben született.
Valószínűleg előkelő családból származott. A
hagyomány szerint unokaöccse volt Amásiának, Júda
királyának. A királyi udvarban is nagy tekintélynek
örvendett, amint azt könyvéből is
láthatjuk.-tudhatjuk meg a zsidó Hertz Biblia
magyarázatából. Egy másik forrás szerint ő volt
Ezékiás királyfi nevelője. Hóseás, Mikeás
prófétáknak, Jóthámnak, Akháznak Ezékiásnak és
Mannassé Júda beli királyoknak volt a kortársa.
Ebben az időben igen megnőtt Assziria terjeszkedési
kedve. Izraelt majd később Júdát is fenyegette. A
külső veszélytől még nagyobb volt a belső veszély:
szociális bűnök, bálványimádás.
A nevét viselő egész könyvnek ő a szerzője, bár ezt
többen kétségbe vonják. Ennek egyik oka: a babiloni
fogságból való szabadulás megjövendölése. Szerintük
ez csak a fogság után íródhatott. Másik okként:
stílusbeli különbségeket hoznak fel.
A könyv szövegében találhatunk elegendő bizonyítékot
arra vonatkozólag, hogy egy és nem két, vagy három
író (Proto-, Deutero- és Trito-Ézsaiás) írta. „Ezsaiás
könyvének egysége mellett az a legerősebb érv, hogy
az Isten elnevezésére szolgáló "Izráel Szentje"
kifejezés 12 helyen szerepel az 1-39. részben, és 14
alkalommal a 40-66. részben. Ézsaiás könyvén kívül
csak 6 helyen szerepel az ÓSZ-ben.” Ez a könyv
tartalmazza a legtöbb messiási jövendölést ( a
Krisztusra vonatkozó próféciák nagy része -30%-40%-
ebben a könyvben található). Ha Krisztusról tudott
pontos jövendöléseket írni, miért ne tudott volna a
fogságból való hazatérésről és az ország
helyreállításáról jövendölni.
A könyv egységessége melletti komoly érv:
Jeruzsálemben a Könyv szentélyében (Jeruzsálem,
Izrael Múzeum) kiállított, 2000 esztendős -
Kumránban talált - Ézsaiási tekercs. (Az itt talált
csaknem 200 bibliai kézírat között a Zsoltárok
könyve 39 példányban, a Deuteronómium 32 másolatban,
az Ézsaiás könyve 22 példányban található.) Ezek a
Kr.e.3-1. századból származnak. A Tekercsdóm-ban
kiállított Ézsaiás tekercs több mint hét méter
hosszu. Egy darabból van és nem kettőből, vagy
háromból. (Alexander Schick: Kumrán. Ethos.)
Ézsaiás könyve prózát és verset is tartalmaz;
költészetének szépségét egyik ósz-i mű sem múlja
felül. A fő prózai rész a 36-39. részben található,
mely a könyv két részét összekötő történelmi
közjáték: Jeruzsálem megszabadulása, Ezékiás
betegsége, gyógyulása. Balgasága, a babiloni fogság
megjövendölése.
Amikor a kigöngyölt Ézsaiási tekercset nézzük,
eszünkbe jut két bibliai történet is, ahol Ézsaiás
tekercséről van szó. Az egyik Luk. 4,16 – 21 És
méne Názáretbe, a hol felneveltetett: és beméne,
szokása szerint, szombatnapon a zsinagógába, és
felálla olvasni. És adák néki az Ésaiás próféta
könyvét; és a könyvet feltárván, arra a helyre nyita,
a hol ez vala írva: Az Úrnak lelke van én rajtam,
mivelhogy felkent engem, hogy a szegényeknek az
evangyéliomot hirdessem, elküldött, hogy a
töredelmes szívűeket meggyógyítsam, hogy a
foglyoknak szabadulást hirdessek és a vakok
szemeinek megnyilását, hogy szabadon bocsássam a
lesujtottakat, * Hogy hirdessem az Úrnak [Ésa. 61,1.
2. 42,6. 7.] kedves esztendejét. * És behajtván a
könyvet, átadá a szolgának, és leüle. És a
zsinagógában mindenek szemei ő reá valának
függesztve. * Ő pedig kezde hozzájuk szólani: Ma
teljesedett be ez az Írás a ti hallástokra. A másik
történet: Apcs 26-40 –ben a szerecsenországi
főkomornyik Ézsaiás proféta könyvének 53. fejezetét
olvasta. Ézsaiás könyvéből az Újtestamentumban
100-140 idézet ill. utalás található. Az 53. fejezet
az ÚSz-ből részben rekonstruálható lenne.
(52:15-Rm15:21; 53:1-Ján 12:38; 4-Mt 8:17; 5-1Pét
2:24;7.8-Apcs 8:32.33. 9-1Pét 2:22; 12-Mrk 15:28.)
MIRŐL SZÓL A KÖNYV?
ELSŐ RÉSZ:
AZ ÍTÉLET KÖNYVE
(1-39. RÉSZ)
I.Intő és ígéretes üzenetek (1-6. rész)
II. Próféciák a Júda elleni arám és
izráeli fenyegetés kapcsán (7-12. rész)
III. Ítélet a népek felett (13-23. rész)
IV. Ítélet és ígéret (az Úr királysága)
(24-27. rész)
V. V. Hat jajkiáltás: Öt az izráeli, egy
pedig az asszír hitetleneknek (28-33. rész)
VI. További ítéletet és ígéretet tartalmazó
próféciák (34-35. rész)
VII. Történelmi átmenet az asszír
fenyegetésből a babiloni fogságba (36-39.
rész)
|
MÁSODIK RÉSZ:
A VIGASZTALÁS
KÖNYVE (40-66. RÉSZ
VIII. Izráel
szabadulása és megújulása (40--48 rész)
IX. A szolga szolgálata
és Izráel megújulása (48. rész)
X. Az örök
szabadítás és az örök ítélet (58-66. rész)
|
RÉSZLETES VÁZLAT
I. Intő és
ígéretes üzenetek (1-6. rész)
A.
Bevezetés: Vádak Júda ellen a szövetség megszegése
miatt (1. rész)
B. Júda és
Jeruzsálem jövőbeli fenyítése és dicsősége (2-4.
rész)
1.
Jeruzsálem jövőbeli áldása (2:1-5)
2. Az Úr
megfeddi Júdát (2:6-4:1)
3. Sion
megújulása (4:2-5)
C. A nép
ítélete és fogsága (5. rész)
D. Ézsaiás
sajátos küldetése (6. rész)
II.
Próféciák a Júda elleni arám és izráeli fenyegetés
kapcsán (7-12. rész)
A. Akház
intése, hogy ne féljenek a szír-izráeli szövetségtől
(7)
B. Ézsaiás
fia és Dávid fia (8: I-9:7)
C. Itélet
Izráel ellen (9:8-10:4)
D. Az asszír
birodalom és a dávidi királyság (10:5-12:6)
1. Asszíria pusztulása (10:5-34)
2. A dávidi király és királyságának létrejötte (11.
rész)
3. Öröménekek a szabadulásért (12. rész)
III. Ítélet
a népek felett (13-23. rész)
A. Asszíria
és uralkodója ellen (13:1-14:27)
B.
Filiszteusok ellen (14.28-32)
C. Moáb
ellen (15.-16. rész)
D. Szíria és
Izráel ellen (17. rész) E. Etiópia ellen (18. rész)
F. Egyiptom
és Etiópia ellen (19.-20. rész) G. Babilon ellen
(21:1-10)
H. Dúrra (Edom)
ellen (21:11-12) I. Arábia ellen (21:13-17)
J. A látomás
völgye (Jeruzsálem) ellen (22. rész) K. Tírusz ellen
(23. rész)
IV. Ítélet
és ígéret (az Úr királysága) (24-27. rész)
A. Egyetemes
büntetések az egyetemes bűn ellen (24. rész)
B.
Szabadítás és áldás (2S. rész)
C. Dicséret
az Úr mindenható törődéséért (26. rész)
D. Izráel
ellensége büntetést, míg Izráel maradéka megújulást
kap (27. rész)
V. Hat
jajkiáltás: Öt az izráeli, egy pedig az asszír
hitetleneknek (28-33. rész)
A. Jaj
Efraimnak (Satuária) - és Júdának (28. rész)
B. Jaj Dávid
városának, Jeruzsálemnek (29:1-14)
C. Jaj
azoknak, akik idegen országok szövetségeiben bíznak
(29:15-24)
D. Jaj a
makacs nemzetségnek (30. rész)
E. Jaj
azoknak, akik Egyiptomban bíznak (31-32. rész)
F. Jaj
Asszíriának - de áldás Isten népének (33. rész)
VI. További
ítéletet és ígéretet tartalmazó próféciák (34-35.
rész)
A. A népek
pusztulása és Isten népének bosszúja (34. rész)
B. A
megújult Sion eljövendő áldásai (35. rész)
VII.
Történelmi átmenet az asszír fenyegetésből a
babiloni fogságba (36-39. rész)
A.
Jeruzsálem megtartatik az asszír fenyegetéssel
szemben (36-37. rész)
B. Az Úr
meghosszabbítja Ezékiás életét (38. rész)
C. A megjövendölt babiloni fogság (39. rész
Második
rész: A vigasztalás könyve (40-66. rész
VIII. Izráel
szabadulása és megújulása (40--48 rész)
A. A
győzelmes Isten jövetele (40:1-26)
B.
Fáradhatatlan erő a kimerült foglyoknak (40:27-31
C. A
történelem Ura (41: I-42:9)
D. Dicséret
és intés (42:10-25)
E. Izráel
összegyűjtése és megújulása (43:1-44:5)
F.
Az egyedüli Isten (44:6-45:25)
G. Az Úr
felsőbbsége a babiloni istenek fölött (46. rész)
H. Babilon
bukása (47. rész)
I. Az Úr
intései népéhez (48. rész)
IX. A szolga
szolgálata és Izráel megújulása (48. rész)
A. A
szolga elhívása és küldetése (49:1-13)
B. Sion
újranépesítése (49:14-26)
C. Izráel
bűne és a szolga engedelmessége (50. rész)
D. A maradék
vigaszt nyer a dicsőséges jövő reményében
(51:1-52:12)
E. Az Úr
igaz szolgájának szenvedése és dicsősége
(52:13-53:12)
F. Sion
eljövendő dicsősége (54. rész)
G. Az Úr
hívása szabadulásra és a szövetségi áldásokra
(55:1-56:8)
H. Az
istentelenek megítélése Izráelben (56:9-57:21)
X. Az örök
szabadítás és az örök ítélet (58-66. rész)
A. Hamis és
igaz hit (58. rész)
B. Sion
bűnvallása megváltása (S9. rész)
C. Sion
békessége és virágzása (60. rész)
D. Az Úr
kedveltje (61. rész)
E. Sion
megújulása és dicsősége (62:1-63:6)
F. Ima az
isteni szabadításért (63:74:11)
G. Az Ur
válasza: Kegyelem és ítélet (65. rész)
H. Ítélet a
hamis hívőkre és áldás az igaz hívőkre (66. rész)
|