| 
							
							
							BEVEZETÉS ÉZSAIÁS KÖNYVÉHEZ 
							   
							SZERZŐ 
							
							Ézsaiás (Kr.e. 745-685), a próféták királya, az 
							Ószövetség evangélistája, az író próféták közül a 
							legnagyobb, egyaránt nagy gondolataiban és 
							cselekedeteiben.  
							
							(A próféta Isten választott embere, akin keresztül 
							szólt népéhez. Szájába adta szavait, amelyet el 
							kellett mondania. Megkapta Szentlelkének erejét, 
							hogy képes legyen küldetésének betöltésére. A 
							próféta előtt látomásokban tárult fel Isten akarata, 
							ezért gyakran nevezték látónak, nézőnek is. A 
							próféta tehát az Istentől kapott kijelentés 
							továbbadója.) 
							
							Ézsaiás Ámós fia Jeruzsálemben született. 
							Valószínűleg előkelő családból származott. A 
							hagyomány szerint unokaöccse volt Amásiának, Júda 
							királyának. A királyi udvarban is nagy tekintélynek 
							örvendett, amint azt könyvéből is 
							láthatjuk.-tudhatjuk meg a zsidó Hertz Biblia 
							magyarázatából. Egy másik forrás szerint ő volt 
							Ezékiás királyfi nevelője.  Hóseás, Mikeás 
							prófétáknak,  Jóthámnak, Akháznak  Ezékiásnak és 
							Mannassé  Júda beli királyoknak volt a kortársa. 
							Ebben az időben igen megnőtt Assziria terjeszkedési 
							kedve. Izraelt majd később Júdát is fenyegette. A 
							külső veszélytől még nagyobb volt a belső veszély: 
							szociális bűnök, bálványimádás.  
							
							A nevét viselő egész könyvnek ő a szerzője, bár ezt 
							többen kétségbe vonják. Ennek egyik oka: a babiloni 
							fogságból való szabadulás megjövendölése. Szerintük 
							ez csak a fogság után íródhatott.  Másik okként: 
							stílusbeli különbségeket hoznak fel. 
							
							A könyv szövegében találhatunk elegendő bizonyítékot 
							arra vonatkozólag, hogy egy és nem két, vagy három 
							író (Proto-, Deutero- és Trito-Ézsaiás) írta. „Ezsaiás 
							könyvének egysége mellett az a legerősebb érv, hogy 
							az Isten elnevezésére szolgáló "Izráel Szentje" 
							kifejezés 12 helyen szerepel az 1-39. részben, és 14 
							alkalommal a 40-66. részben. Ézsaiás könyvén kívül 
							csak 6 helyen szerepel az ÓSZ-ben.” Ez a könyv 
							tartalmazza a legtöbb messiási jövendölést ( a 
							Krisztusra vonatkozó próféciák nagy része -30%-40%- 
							ebben a könyvben található). Ha Krisztusról tudott 
							pontos jövendöléseket írni, miért ne tudott volna a 
							fogságból való hazatérésről és az ország 
							helyreállításáról jövendölni.  
							
							A könyv egységessége melletti komoly érv: 
							Jeruzsálemben a Könyv szentélyében (Jeruzsálem, 
							Izrael Múzeum) kiállított, 2000 esztendős - 
							Kumránban talált - Ézsaiási tekercs. (Az itt talált 
							csaknem 200 bibliai kézírat között a Zsoltárok 
							könyve 39 példányban, a Deuteronómium 32 másolatban, 
							az Ézsaiás könyve 22 példányban található.) Ezek a 
							Kr.e.3-1. századból származnak. A Tekercsdóm-ban 
							kiállított Ézsaiás tekercs több mint hét méter 
							hosszu. Egy darabból van és nem kettőből, vagy 
							háromból. (Alexander Schick: Kumrán. Ethos.) 
							
							Ézsaiás könyve prózát és verset is tartalmaz; 
							költészetének szépségét egyik ósz-i mű sem múlja 
							felül. A fő prózai rész a 36-39. részben található, 
							mely a könyv két részét összekötő történelmi 
							közjáték: Jeruzsálem megszabadulása, Ezékiás 
							betegsége, gyógyulása. Balgasága, a babiloni fogság 
							megjövendölése. 
							
							Amikor a kigöngyölt Ézsaiási tekercset nézzük, 
							eszünkbe jut két bibliai történet is, ahol Ézsaiás 
							tekercséről van szó. Az egyik Luk. 4,16 – 21   És 
							méne Názáretbe, a hol felneveltetett: és beméne, 
							szokása szerint, szombatnapon a zsinagógába, és 
							felálla olvasni. És adák néki az Ésaiás próféta 
							könyvét; és a könyvet feltárván, arra a helyre nyita, 
							a hol ez vala írva: Az Úrnak lelke van én rajtam, 
							mivelhogy felkent engem, hogy a szegényeknek az 
							evangyéliomot hirdessem, elküldött, hogy a 
							töredelmes szívűeket meggyógyítsam, hogy a 
							foglyoknak szabadulást hirdessek és a vakok 
							szemeinek megnyilását, hogy szabadon bocsássam a 
							lesujtottakat, * Hogy hirdessem az Úrnak [Ésa. 61,1. 
							2. 42,6. 7.] kedves esztendejét. * És behajtván a 
							könyvet, átadá a szolgának, és leüle. És a 
							zsinagógában mindenek szemei ő reá valának 
							függesztve. * Ő pedig kezde hozzájuk szólani: Ma 
							teljesedett be ez az Írás a ti hallástokra. A másik 
							történet: Apcs 26-40 –ben a szerecsenországi 
							főkomornyik Ézsaiás proféta könyvének 53. fejezetét 
							olvasta.  Ézsaiás könyvéből az Újtestamentumban 
							100-140 idézet ill. utalás található. Az 53. fejezet 
							az ÚSz-ből részben rekonstruálható lenne. 
							
							(52:15-Rm15:21; 53:1-Ján 12:38; 4-Mt 8:17; 5-1Pét 
							2:24;7.8-Apcs 8:32.33. 9-1Pét 2:22; 12-Mrk 15:28.) 
							
							MIRŐL SZÓL A KÖNYV?           
								
									| ELSŐ RÉSZ:  AZ ÍTÉLET KÖNYVE 
									(1-39. RÉSZ)I.Intő és ígéretes üzenetek (1-6. rész)
 II. Próféciák a Júda elleni arám és 
									izráeli fenyegetés kapcsán (7-12. rész)
 III. Ítélet a népek felett (13-23. rész)
 IV. Ítélet és ígéret (az Úr királysága) 
									(24-27. rész)
 V. V. Hat jajkiáltás: Öt az izráeli, egy 
									pedig az asszír hitetleneknek (28-33. rész)
 VI. További ítéletet és ígéretet tartalmazó 
									próféciák (34-35. rész)
 VII. Történelmi átmenet az asszír 
									fenyegetésből a babiloni fogságba (36-39. 
									rész)
   | MÁSODIK RÉSZ:  A VIGASZTALÁS 
									KÖNYVE (40-66. RÉSZ VIII. Izráel 
									szabadulása és megújulása (40--48 rész) IX. A szolga szolgálata 
									és Izráel megújulása (48. rész)  X. Az örök 
									szabadítás és az örök ítélet (58-66. rész)
									   |    
							
							RÉSZLETES VÁZLAT   
							I. Intő és 
							ígéretes üzenetek (1-6. rész) 
							A. 
							Bevezetés: Vádak Júda ellen a szövetség megszegése 
							miatt (1. rész)  
							B. Júda és 
							Jeruzsálem jövőbeli fenyítése és dicsősége (2-4. 
							rész) 
							1. 
							Jeruzsálem jövőbeli áldása (2:1-5)  
							2. Az Úr 
							megfeddi Júdát (2:6-4:1)  
							3. Sion 
							megújulása (4:2-5) 
							C. A nép 
							ítélete és fogsága (5. rész)  
							D. Ézsaiás 
							sajátos küldetése (6. rész) 
							II. 
							Próféciák a Júda elleni arám és izráeli fenyegetés 
							kapcsán (7-12. rész)
							 
							A. Akház 
							intése, hogy ne féljenek a szír-izráeli szövetségtől 
							(7)  
							B. Ézsaiás 
							fia és Dávid fia (8: I-9:7) 
							C. Itélet 
							Izráel ellen (9:8-10:4) 
							D. Az asszír 
							birodalom és a dávidi királyság (10:5-12:6) 
							 
							             
							1. Asszíria pusztulása (10:5-34) 
							             
							2. A dávidi király és királyságának létrejötte (11. 
							rész)  
							             
							3. Öröménekek a szabadulásért (12. rész) 
							III. Ítélet 
							a népek felett (13-23. rész) 
							A. Asszíria 
							és uralkodója ellen (13:1-14:27)  
							B. 
							Filiszteusok ellen (14.28-32) 
							C. Moáb 
							ellen (15.-16. rész) 
							D. Szíria és 
							Izráel ellen (17. rész) E. Etiópia ellen (18. rész) 
							F. Egyiptom 
							és Etiópia ellen (19.-20. rész) G. Babilon ellen 
							(21:1-10) 
							H. Dúrra (Edom) 
							ellen (21:11-12) I. Arábia ellen (21:13-17) 
							J. A látomás 
							völgye (Jeruzsálem) ellen (22. rész) K. Tírusz ellen 
							(23. rész) 
							IV. Ítélet 
							és ígéret (az Úr királysága) (24-27. rész) 
							A. Egyetemes 
							büntetések az egyetemes bűn ellen (24. rész) 
							 
							B. 
							Szabadítás és áldás (2S. rész) 
							C. Dicséret 
							az Úr mindenható törődéséért (26. rész) 
							D. Izráel 
							ellensége büntetést, míg Izráel maradéka megújulást 
							kap (27. rész) 
							V. Hat 
							jajkiáltás: Öt az izráeli, egy pedig az asszír 
							hitetleneknek (28-33. rész)  
							  A. Jaj 
							Efraimnak (Satuária) - és Júdának (28. rész) 
							B. Jaj Dávid 
							városának, Jeruzsálemnek (29:1-14) 
							C. Jaj 
							azoknak, akik idegen országok szövetségeiben bíznak 
							(29:15-24) 
							D. Jaj a 
							makacs nemzetségnek (30. rész) 
							E. Jaj 
							azoknak, akik Egyiptomban bíznak (31-32. rész) 
							F. Jaj 
							Asszíriának - de áldás Isten népének (33. rész) 
							VI. További 
							ítéletet és ígéretet tartalmazó próféciák (34-35. 
							rész)
							 
							A. A népek 
							pusztulása és Isten népének bosszúja (34. rész)
							 
							B. A 
							megújult Sion eljövendő áldásai (35. rész) 
							VII. 
							Történelmi átmenet az asszír fenyegetésből a 
							babiloni fogságba (36-39. rész)
							 
							A. 
							Jeruzsálem megtartatik az asszír fenyegetéssel 
							szemben (36-37. rész) 
							B. Az Úr 
							meghosszabbítja Ezékiás életét (38. rész) 
							C. A megjövendölt babiloni fogság (39. rész 
							Második 
							rész: A vigasztalás könyve (40-66. rész 
							VIII. Izráel 
							szabadulása és megújulása (40--48 rész) 
							                                   
							
							                                                                                                                                             
							A.   A 
							győzelmes Isten jövetele (40:1-26) 
							B. 
							Fáradhatatlan erő a kimerült foglyoknak (40:27-31 
							C. A 
							történelem Ura (41: I-42:9) 
							D. Dicséret 
							és intés (42:10-25) 
							E. Izráel 
							összegyűjtése és megújulása (43:1-44:5) F. 
							Az egyedüli Isten (44:6-45:25) 
							G. Az Úr 
							felsőbbsége a babiloni istenek fölött (46. rész)
							 
							H. Babilon 
							bukása (47. rész) 
							I. Az Úr 
							intései népéhez (48. rész) 
							  
							IX. A szolga 
							szolgálata és Izráel megújulása (48. rész) 
							 A. A 
							szolga elhívása és küldetése (49:1-13) 
							B. Sion 
							újranépesítése (49:14-26) 
							C. Izráel 
							bűne és a szolga engedelmessége (50. rész) 
							D. A maradék 
							vigaszt nyer a dicsőséges jövő reményében 
							(51:1-52:12)  
							E. Az Úr 
							igaz szolgájának szenvedése és dicsősége 
							(52:13-53:12) 
							F. Sion 
							eljövendő dicsősége (54. rész) 
							G. Az Úr 
							hívása szabadulásra és a szövetségi áldásokra 
							(55:1-56:8)  
							H. Az 
							istentelenek megítélése Izráelben (56:9-57:21) 
							  
							X. Az örök 
							szabadítás és az örök ítélet (58-66. rész)
							 
							A. Hamis és 
							igaz hit (58. rész) 
							B. Sion 
							bűnvallása megváltása (S9. rész)  
							C. Sion 
							békessége és virágzása (60. rész)  
							D. Az Úr 
							kedveltje (61. rész) 
							E. Sion 
							megújulása és dicsősége (62:1-63:6)  
							F. Ima az 
							isteni szabadításért (63:74:11) 
							G. Az Ur 
							válasza: Kegyelem és ítélet (65. rész) 
							H. Ítélet a 
							hamis hívőkre és áldás az igaz hívőkre (66. rész)     |