| 
      
      exodus
      - Mózes második könyve
 
      Mózes második könyve nem csak a mai 
      Bibliánknak, hanem a héber kánonnak is a második könyve. A héber kánon 
      három fő részből áll: 1. törvény – TÓRA, 2. próféták – NEBIIM,
      3. írások – KETUBIM. A Tóra vagy Pentateuchos, az általunk 
      Mózes öt könyvének nevezett írásokat tartalmazza (Genezis, Exodus, 
      Leviticus, Numeri, Deuteronomium).  
      A Genezis arról szól, hogy Isten teremtett 
      egy világot, míg az Exodus szerint Isten teremtett egy népet. Az Exodus 
      kivonulást jelent, mivel a könyv fő témája az izraeliták Egyiptomból való 
      kivonulása. Eredetileg nem ezt a nevet használták, hanem követve egy 
      sablont, a könyv első szavai alapján így nevezték el: „Ezek azok a nevek”. 
      Szoros értelemben az Exodus nem egy 
      különálló könyv volt a héberek számára. A Biblia első öt könyvét egy 
      könyvként kezelték. A Tóra volt a Szentírás legfontosabb része a zsidók 
      számára. Úgy kezelték, mint a legkorábbi, a legszentebb és a legnagyobb 
      tekintéllyel bíró könyvet a Szentírásban. Ez a könyv tartalmazza számunkra 
      egyrészt azokat a kulcseseményeket, amelyek a nemzet és a vallás 
      megalapításához vezettek; másrészt pedig azokat a törvényeket és 
      rendeleteket, amelyek vezették és igazgatták az életük minden területét. 
      A Pentateuchos kulcsfontosságú a 
      keresztények számára is. Sok keresztény elfelejtkezik arról, hogy Jézus 
      követőinek első generációja nem rendelkezett az Újtestamentummal. Csupán a 
      héber Szentírás állt  rendelkezésükre, aminek a Pentateuchos volt a 
      központi része. A keresztények az Exodust használva prédikálták Jézus 
      evangéliumát. 
      A muzulmánok úgy hiszik, hogy Isten 
      különböző szent könyveket küldött számtalan prófétán keresztül, mielőtt 
      kinyilatkoztatta volna a Koránt Mohamed prófétának. Az első ezek között a 
      törvény könyve, amit Mózesen keresztül adott. A Korán mintegy 196 
      alkalommal említi Mózest, és úgy írja le, mint az egyetlen prófétát, 
      akivel Isten szemtől szemben találkozott. 
      A könyv jelenőségét az is mutatja, hogy 
      hány alkalommal idézik a későbbi bibliai könyvek. Az Exodus szinte 
      páratlan ebben a vonatkozásban is. Az ótestamentumi próféták rendszeresen 
      visszautalnak az egyiptomi szabadításra. Az Újtestamentumban pedig 
      legalább 149 idézet és hivatkozás van az Exodusból. A Zsoltárok könyve és 
      az Ézsaiás könyve még több hivatkozást tartalmaz. Az Újtestamentum nem 
      csak idézi az Exodust, hanem a témáit és a szókincsét is széles körben 
      használja. 
      Az Exodus, de az egész Pentateuchos 
      névtelen, vagyis nem nevez meg szerzőt. Egy régi tradíció viszont ezt a 
      könyvet Mózes nevéhez köti. Az Újtestamentum is Mózes könyvének 
      feltételezi, hiszen ő az első számú személy a könyv mögött. 
      Tartalmilag az Exodus kétféle írást 
      tartalmaz: elbeszélést és jogi írásokat. Az alapvető szerkezetét az 
      elbeszélés adja meg, de ezek tele vannak tűzdelve különböző jogi 
      szövegekkel és törvényekkel. Nagyon fontos tekintetbe venni, hogy a 
      törvények nem érthetők meg az elbeszélések nélkül. Ez nem csak azt 
      jelenti, hogy a történelmi és kulturális hátteret biztosítják a különböző 
      törvényekhez és rendeletekhez. A törvények igazán az izraeliek Istennel 
      szerzett tapasztalatának az összefüggésében érthetők meg. Komoly 
      félreértések származnak abból, ha a törvényeket az isteni szabadítás 
      történetéből kiragadva próbáljuk értelmezni.  
      Mi lehet akkor a központi tartalma ennek a 
      könyvnek? Ahogy említettem: hogyan teremtett Isten magának egy népet, az 
      Izraelt. Isten egy csoport elnyomott rabszolgával kezdte Egyiptomban, és a 
      könyv végére látunk egy szabad népet, a saját vezetőikkel és imádati 
      rendszerükkel.  
        
        A könyv vázlata 
        1:1 -   2:25.    Isten látja az 
        elnyomást 
        3:1 - 18:27.    Isten végrehajtja 
        szabadító tettét 
        19:1 - 24:18.  Isten szövetséget köt 
        25:1 - 40:38.  
        Isten a népe között lakik             Az Exodus 
      fő témái 
      Ígéret és beteljesedés – 
      Isten ígéretei az egész Tóra egyik fő 
      témája. Az Ábrahámnak adott ígérettel kezdődik a Genezisben, és újra és 
      újra ismétlődik. A szabadítás alapjául Isten múltban adott ígérete 
      szolgál. Minden ígéret az alábbi szekvenciát követi: Isten ígéretet ad, 
      vagy megismétli a korábbit, de különböző akadályok lépnek fel, amelyek 
      hátráltatják a megvalósulást. Isten azonban nem adja fel, hanem kitart, és 
      a hűségét valamint a hatalmát gyakorolva beteljesíti a fogadását. Isten 
      győzedelmeskedik mind az Ábrahám családjában belülről tapasztalható 
      oppozíció, mind a külső ellenség akadályozása ellenére.  
      A szövetség – 
      Az ígéret és beteljesedés témájához 
      szorosan kapcsolódik a szövetség gondolata. Maga a szó egy formális 
      megállapodást jelent két fél között. A megegyezés időnként nagyon 
      részletesen kidolgozott kötelezettségeket és kiváltságokat tartalmaz a két 
      fél részéről. A megtört szövetséget gyakran megújítják, mint pl. Exodus 
      34-ben az aranyborjú imádása után.  
      A Tízparancsolat - 
      A szövetség kapcsán külön kell beszélnünk 
      a Tízparancsolatról is. Teljesen világos, hogy a Sínai-hegyen kötött 
      szövetség tartalma nem volt új az emberiség számára. A korábbi szövetség 
      megújítása volt ez egy speciális népcsoport felé, így rendelkezései 
      korábban is érvényesek voltak az emberiség felé. A Sínait követő 
      szövetség-megújításokban sem újabb feltételeket látunk, hanem az eredeti 
      megerősítését és kiteljesítését. Maga Jézus mondta: „Nem azért jöttem, 
      hogy érvénytelenné tegyem, hanem hogy betöltsem azokat.” (Mt 5:17. új prot. 
      ford.) 
      Jahwe hatalma – 
      Az Exodus nagyszerűen mutatja be Izrael 
      Istenének hatalmát. A legfőbb bizonyítéka ennek maga a szabadítás, de sok 
      kevésbé hatalmas tetten keresztül is megnyilvánult. Megáldotta a bábákat, 
      akik nem ölték meg a fiúgyermekeket; csodákat mutathatott be Mózes, és az 
      Egyiptomot sújtó tíz csapás is ilyen volt. Nem csak hatalmas dolgokat tett 
      Isten, hanem ígéretet adott, hogy ez folytatódik. Kiűzi az pogány népeket 
      Kánaánból, és kiterjeszti Izrael határát. Miközben a nyugati 
      gondolkodásunknak komoly kérdései vannak Isten igazságosságával 
      kapcsolatosan, a gyenge és kiszolgáltatott Izrael számára különösen fontos 
      volt Isten hatalmának ilyen megnyilatkozása. Tapasztalniuk kellett, hogy 
      valóban képes megmenteni őket. 
      Jahwe jelenléte – 
      Izrael Istene nem egy távoli, érdektelen 
      lény. Nagyon közel jön népéhez. Ez a közelség az alapja a szerető és 
      hatalmas cselekedeteinek. Ott van a bábák mellett (1:20,21), látja Izrael 
      elnyomatását (2:24,25), megjelenik Mózesnek Midiánban (3:1-), találkozik 
      népével a Sínai mellett, és válaszol Mózesnek a mennydörgésben (19:17-20). 
      A csúcspont a 40. fejezetben van, különösen a 34-38. versekben. A szent 
      sátor építése befejeződik, és a felhő betakarja azt, miközben Isten 
      dicsősége betölti a hajlékot. Isten láthatóan is eljött, hogy népe között 
      lakjon. Amikor a felhőoszlop elindul, a nép követi azt. Az Isten népének 
      megteremtése itt éri el a csúcspontját: megalapozza az állandó jelenlétét, 
      hogy a közösség valóságos lehessen Vele. Ez történt meg az 
      Újtestamentumban Krisztus Szentlélek általi jelenlétében az egyházban, és 
      ez valósul meg a második advent után is, amikor „az Isten sátora az 
      emberekkel lesz” (Jel 21:2). 
      Izrael törékeny válasza – 
      Az Exodus folyamatosan emlékeztet az Isten 
      hűséges tettei és népének hűtlen válasza közötti feszültségre. Isten 
      táplálja a népet – ők elégedetlenkednek. Isten hatalmasan megjelenik a 
      Sínain – a nép fél újra személyesen látni. Isten minden szükségletüket 
      kielégíti, de mihelyt Mózes elhagyja őket, azonnal bálványt építenek. 
      Bármennyire gyengék, zúgolódnak, elbuknak, Isten mégis hűséges marad, és 
      próbálja megértetni velük kegyelmét. 
      Mit mond Mózes második könyve a 
      mai embernek? 
      1.     
      Az üdvösség lényege Isten jelenléte  
      2.     
      Istent az emberekhez való kapcsolatában lehet megérteni 
      3.     
      Isten megmentő tettének mintája ma is ugyanaz, mint az Exodusban 
      4.     
      Az imádat, az énekek, az ünneplés és rítusok központi helyet 
      foglalnak el az Istennel való közösségben 
      5.     
      Egy dinamikus, őszinte vezetés kulcsfontosságú Isten népének 
      életében 
      6.     
      Isten mindig közel van, és cselekszik 
      7.     
      Az imádság fontos, és rendkívüli hatalma van     Szilvási 
      András 2004. február 
      14.  |