exodus
- Mózes második könyve
Mózes második könyve nem csak a mai
Bibliánknak, hanem a héber kánonnak is a második könyve. A héber kánon
három fő részből áll: 1. törvény – TÓRA, 2. próféták – NEBIIM,
3. írások – KETUBIM. A Tóra vagy Pentateuchos, az általunk
Mózes öt könyvének nevezett írásokat tartalmazza (Genezis, Exodus,
Leviticus, Numeri, Deuteronomium).
A Genezis arról szól, hogy Isten teremtett
egy világot, míg az Exodus szerint Isten teremtett egy népet. Az Exodus
kivonulást jelent, mivel a könyv fő témája az izraeliták Egyiptomból való
kivonulása. Eredetileg nem ezt a nevet használták, hanem követve egy
sablont, a könyv első szavai alapján így nevezték el: „Ezek azok a nevek”.
Szoros értelemben az Exodus nem egy
különálló könyv volt a héberek számára. A Biblia első öt könyvét egy
könyvként kezelték. A Tóra volt a Szentírás legfontosabb része a zsidók
számára. Úgy kezelték, mint a legkorábbi, a legszentebb és a legnagyobb
tekintéllyel bíró könyvet a Szentírásban. Ez a könyv tartalmazza számunkra
egyrészt azokat a kulcseseményeket, amelyek a nemzet és a vallás
megalapításához vezettek; másrészt pedig azokat a törvényeket és
rendeleteket, amelyek vezették és igazgatták az életük minden területét.
A Pentateuchos kulcsfontosságú a
keresztények számára is. Sok keresztény elfelejtkezik arról, hogy Jézus
követőinek első generációja nem rendelkezett az Újtestamentummal. Csupán a
héber Szentírás állt rendelkezésükre, aminek a Pentateuchos volt a
központi része. A keresztények az Exodust használva prédikálták Jézus
evangéliumát.
A muzulmánok úgy hiszik, hogy Isten
különböző szent könyveket küldött számtalan prófétán keresztül, mielőtt
kinyilatkoztatta volna a Koránt Mohamed prófétának. Az első ezek között a
törvény könyve, amit Mózesen keresztül adott. A Korán mintegy 196
alkalommal említi Mózest, és úgy írja le, mint az egyetlen prófétát,
akivel Isten szemtől szemben találkozott.
A könyv jelenőségét az is mutatja, hogy
hány alkalommal idézik a későbbi bibliai könyvek. Az Exodus szinte
páratlan ebben a vonatkozásban is. Az ótestamentumi próféták rendszeresen
visszautalnak az egyiptomi szabadításra. Az Újtestamentumban pedig
legalább 149 idézet és hivatkozás van az Exodusból. A Zsoltárok könyve és
az Ézsaiás könyve még több hivatkozást tartalmaz. Az Újtestamentum nem
csak idézi az Exodust, hanem a témáit és a szókincsét is széles körben
használja.
Az Exodus, de az egész Pentateuchos
névtelen, vagyis nem nevez meg szerzőt. Egy régi tradíció viszont ezt a
könyvet Mózes nevéhez köti. Az Újtestamentum is Mózes könyvének
feltételezi, hiszen ő az első számú személy a könyv mögött.
Tartalmilag az Exodus kétféle írást
tartalmaz: elbeszélést és jogi írásokat. Az alapvető szerkezetét az
elbeszélés adja meg, de ezek tele vannak tűzdelve különböző jogi
szövegekkel és törvényekkel. Nagyon fontos tekintetbe venni, hogy a
törvények nem érthetők meg az elbeszélések nélkül. Ez nem csak azt
jelenti, hogy a történelmi és kulturális hátteret biztosítják a különböző
törvényekhez és rendeletekhez. A törvények igazán az izraeliek Istennel
szerzett tapasztalatának az összefüggésében érthetők meg. Komoly
félreértések származnak abból, ha a törvényeket az isteni szabadítás
történetéből kiragadva próbáljuk értelmezni.
Mi lehet akkor a központi tartalma ennek a
könyvnek? Ahogy említettem: hogyan teremtett Isten magának egy népet, az
Izraelt. Isten egy csoport elnyomott rabszolgával kezdte Egyiptomban, és a
könyv végére látunk egy szabad népet, a saját vezetőikkel és imádati
rendszerükkel.
A könyv vázlata
1:1 - 2:25. Isten látja az
elnyomást
3:1 - 18:27. Isten végrehajtja
szabadító tettét
19:1 - 24:18. Isten szövetséget köt
25:1 - 40:38.
Isten a népe között lakik
Az Exodus
fő témái
Ígéret és beteljesedés –
Isten ígéretei az egész Tóra egyik fő
témája. Az Ábrahámnak adott ígérettel kezdődik a Genezisben, és újra és
újra ismétlődik. A szabadítás alapjául Isten múltban adott ígérete
szolgál. Minden ígéret az alábbi szekvenciát követi: Isten ígéretet ad,
vagy megismétli a korábbit, de különböző akadályok lépnek fel, amelyek
hátráltatják a megvalósulást. Isten azonban nem adja fel, hanem kitart, és
a hűségét valamint a hatalmát gyakorolva beteljesíti a fogadását. Isten
győzedelmeskedik mind az Ábrahám családjában belülről tapasztalható
oppozíció, mind a külső ellenség akadályozása ellenére.
A szövetség –
Az ígéret és beteljesedés témájához
szorosan kapcsolódik a szövetség gondolata. Maga a szó egy formális
megállapodást jelent két fél között. A megegyezés időnként nagyon
részletesen kidolgozott kötelezettségeket és kiváltságokat tartalmaz a két
fél részéről. A megtört szövetséget gyakran megújítják, mint pl. Exodus
34-ben az aranyborjú imádása után.
A Tízparancsolat -
A szövetség kapcsán külön kell beszélnünk
a Tízparancsolatról is. Teljesen világos, hogy a Sínai-hegyen kötött
szövetség tartalma nem volt új az emberiség számára. A korábbi szövetség
megújítása volt ez egy speciális népcsoport felé, így rendelkezései
korábban is érvényesek voltak az emberiség felé. A Sínait követő
szövetség-megújításokban sem újabb feltételeket látunk, hanem az eredeti
megerősítését és kiteljesítését. Maga Jézus mondta: „Nem azért jöttem,
hogy érvénytelenné tegyem, hanem hogy betöltsem azokat.” (Mt 5:17. új prot.
ford.)
Jahwe hatalma –
Az Exodus nagyszerűen mutatja be Izrael
Istenének hatalmát. A legfőbb bizonyítéka ennek maga a szabadítás, de sok
kevésbé hatalmas tetten keresztül is megnyilvánult. Megáldotta a bábákat,
akik nem ölték meg a fiúgyermekeket; csodákat mutathatott be Mózes, és az
Egyiptomot sújtó tíz csapás is ilyen volt. Nem csak hatalmas dolgokat tett
Isten, hanem ígéretet adott, hogy ez folytatódik. Kiűzi az pogány népeket
Kánaánból, és kiterjeszti Izrael határát. Miközben a nyugati
gondolkodásunknak komoly kérdései vannak Isten igazságosságával
kapcsolatosan, a gyenge és kiszolgáltatott Izrael számára különösen fontos
volt Isten hatalmának ilyen megnyilatkozása. Tapasztalniuk kellett, hogy
valóban képes megmenteni őket.
Jahwe jelenléte –
Izrael Istene nem egy távoli, érdektelen
lény. Nagyon közel jön népéhez. Ez a közelség az alapja a szerető és
hatalmas cselekedeteinek. Ott van a bábák mellett (1:20,21), látja Izrael
elnyomatását (2:24,25), megjelenik Mózesnek Midiánban (3:1-), találkozik
népével a Sínai mellett, és válaszol Mózesnek a mennydörgésben (19:17-20).
A csúcspont a 40. fejezetben van, különösen a 34-38. versekben. A szent
sátor építése befejeződik, és a felhő betakarja azt, miközben Isten
dicsősége betölti a hajlékot. Isten láthatóan is eljött, hogy népe között
lakjon. Amikor a felhőoszlop elindul, a nép követi azt. Az Isten népének
megteremtése itt éri el a csúcspontját: megalapozza az állandó jelenlétét,
hogy a közösség valóságos lehessen Vele. Ez történt meg az
Újtestamentumban Krisztus Szentlélek általi jelenlétében az egyházban, és
ez valósul meg a második advent után is, amikor „az Isten sátora az
emberekkel lesz” (Jel 21:2).
Izrael törékeny válasza –
Az Exodus folyamatosan emlékeztet az Isten
hűséges tettei és népének hűtlen válasza közötti feszültségre. Isten
táplálja a népet – ők elégedetlenkednek. Isten hatalmasan megjelenik a
Sínain – a nép fél újra személyesen látni. Isten minden szükségletüket
kielégíti, de mihelyt Mózes elhagyja őket, azonnal bálványt építenek.
Bármennyire gyengék, zúgolódnak, elbuknak, Isten mégis hűséges marad, és
próbálja megértetni velük kegyelmét.
Mit mond Mózes második könyve a
mai embernek?
1.
Az üdvösség lényege Isten jelenléte
2.
Istent az emberekhez való kapcsolatában lehet megérteni
3.
Isten megmentő tettének mintája ma is ugyanaz, mint az Exodusban
4.
Az imádat, az énekek, az ünneplés és rítusok központi helyet
foglalnak el az Istennel való közösségben
5.
Egy dinamikus, őszinte vezetés kulcsfontosságú Isten népének
életében
6.
Isten mindig közel van, és cselekszik
7.
Az imádság fontos, és rendkívüli hatalma van
Szilvási
András
2004. február
14. |