| 
								
								
								Ezékiel könyve            
								
								  
								
								BEVEZETÉS 
								
								A Biblia átlagos olvasója számára Ezékiel könyve 
								nagyrészt összefüggéstelen látomások zavaros 
								útvesztője, forgó kerekek és száraz csontok 
								kaleidoszkópja, amely dacol minden 
								értelmezéssel. Ez a benyomás gyakran elriasztja 
								az olvasót a könyv tanulmányozásától, s ezzel 
								lemond az Ószövetség egyik nagy irodalmi és 
								lelki fejezetéről. 
								
								  
								
								
								A szerző és a keletkezés időpontja. 
								Ennek a könyvnek a szerzője „Ezékiel pap, Búzi 
								fia” (1:3). Az Ezékiel név azt jelenti, hogy 
								„Isten megerősít” vagy „Isten megkeményít”. 
								
								Jeremiáshoz (Jer l:l) és Zakariáshoz (Zak 1:1; 
								vö. Neh 12:4, 16) hasonlóan Ezékiel is pap volt 
								(Ez 1:3). Ezékiel apját csupán az 1:3 említi. 
								Csak Jeremiás, Zakariás és Ezékiel próféta-pap, 
								és mindhárman a fogság alatt vagy a fogság utáni 
								időszakban prófétáltak. Ezékiel papi származása 
								részben magyarázatot ad arra, hogy miért 
								hangsúlyozza a jeruzsálemi templom állapotát, az 
								Úr dicsőségét, a jeruzsálemi papok cselekedeteit 
								és Isten jövőbeli templomát. 
								
								Ezékiel szolgálatának időpontjai könyvének 
								kronológiai utalásai alapján meghatározhatók 
								(1:2; 8:1; 20:1; 24:1; 29:1, 17; 30:20; 31:1; 
								32:1, 17; 33:21; 40:1). Ezékiel valamennyi 
								próféciája időrendi sorrendben szerepel („a 
								fogság ötödik évétől” kezdődően, 1:2, és 
								„fogságunk huszonötödik évével” bezáróan, 40:1, 
								kivéve a 29:1, 17-ben szereplő próféciákat). Ez 
								a két eltérés azzal a ténnyel magyarázható, hogy 
								téma szerint odaillenek, mert Egyiptom elleni 
								próféciák a 29-32. részben szereplő többi 
								próféciához hasonlóan. 
								
								Ezékiel szolgálata „a harmincadik évben, a 
								negyedik hónap ötödikén” kezdődött, „Jójákin 
								király fogságba vitelének ötödik évében” 
								(1:1-2). Jójákin Kr. e. 597 decemberében lépett 
								trónra, miután Jójákim meghalt (2Kir 24:1-12). 
								Mindössze három hónapos uralkodás után 
								Nebukadneccar (Károli szóhasználatában: 
								Nabukodonozor) foglyul ejtette Jójákint, és 
								Babilonba vitette. Jójákin fogságának ötödik éve 
								Kr. e. 593. volt, a negyedik hónap pedig Tammuz 
								hava. Tammuz hava (akkádul Duzu) Kr. e. 
								593-ban július 27-én kezdődött. Ezért Ezékiel 
								Kr. e. 593. július 31-én kezdte meg szolgálatát 
								(a „ötödik nap” úgy érthető, ha július 27-ét és 
								31-ét is számítjuk). 
 
								
								
								Ezékiel azt is mondja, hogy szolgálata „a 
								harmincadik évben” kezdődött (Ez 1:1). A 
								teológusok vitatják ennek az állításnak a pontos 
								jelentését, de sokak szerint itt Ezékiel 
								életkoráról van szó. Ha ez így van, akkor abban 
								az időben kapta a prófétai megbízatását, amikor 
								alkalmassá vált arra, hogy elkezdje a papi 
								szolgálatot (vö. 4Móz 4:3). 
								
								Ezékiel könyvében az utolsó keltezett prófécia 
								„a huszonhetedik évben, az első hónap első 
								napján” hangzott el (Ez 29:17). Ezékiel 593-ban 
								kezdett prófétálni (Jójákin fogságának ötödik 
								évében, 1:2), ezért ez a prófécia Kr. e. 571-ben 
								hangzott el (március 26-án). Ily módon Ezékiel 
								prófétai tevékenysége legalább huszonkét évet 
								ölelt fel (Kr. e. 593-571), harmincéves korától 
								ötvenkét éves koráig tartott. 
								
								  
								
								
								Történelmi háttér. 
								Ezékiel könyve Júda babiloni fogsága idején 
								íródott, Nebukadneccar uralma alatt. Ezékiel a 
								foglyok egyik Tél-Ábíbban tartózkodó 
								csoportjával élt együtt (ami nem a mai Izráel 
								területén található Tel-Avivval azonos). Ez a 
								város a Kebár folyó partján volt Babilonban 
								(3:15). Pontos helye ismeretlen, de a Kebár 
								folyót a babiloni nagy csatornával azonosítják 
								(akkádul naru kabaru). Ez a csatorna 
								közvetlenül Babilon fölött ágazott el az 
								Eufráteszből, és a várostól keletre folyt. 
								Átvezetett az ősi Nippúr területén, majd újból 
								egyesült az Eufrátesszel Uruk közelében (bibliai 
								nevén Erek). 
								
								A Jeruzsálem összeomlását közvetlenül megelőző 
								években Ezékiel Babilonban szolgált. Üzenete 
								süket fülekre talált mindaddig, amíg Babilonba 
								is el nem jutott a város pusztulásának híre. 
								Jeruzsálem eleste változást hozott Ezékiel 
								prófétai üzenetében. Jeruzsálem bukása előtt 
								Ezékiel főleg Júda pusztulására összpontosít, 
								mely bűne miatt hamarosan bekövetkezik. 
								Jeruzsálem bukása után Ezékiel főleg Júda 
								jövőbeli helyreállásáról szól. 
								
								  
								
								
								Szerkezet és stílus. 
								Ezékiel könyvének szerkezetére és stílusára 
								legalább négy fő jellemző érvényes. 
								
								
								1. Időrendi elrendezés. 
								
								Amint korábban A szerző és a keletkezés 
								időpontja cím alatt említettük, világos időrendi 
								előrehaladás figyelhető meg a könyvben. Ezékiel 
								az egyetlen nagy próféta, aki ilyen pontos 
								időrendi sorrendben rendezi el anyagát, de 
								Aggeus és Zakariás könyve is hasonló felépítésű. 
								
								
								2. Szerkezeti egyensúly. 
								
								Az időrendi elrendezés mellett Ezékiel könyvében 
								szerkezeti rend és összhang is uralkodik. Az 
								első 24 rész Júda ítéletével foglalkozik, a 
								33-48. rész Júda helyreállásával. E két végletet 
								kiegyensúlyozza a 25-32. részből álló szakasz, 
								mely arról szól, hogy Isten megítél majd más 
								nemzeteket is. Isten dicsősége eltávozott a 
								templomból az ítélet során (9:3; 10:4, 18-19; 
								11:22-25), majd visszatért a templomba, hogy 
								áldást hozzon (43:1-5). Ezékiel megbízatása volt 
								az ítélet üzenetének átadása (2-3. rész), később 
								pedig újra megbízatást kapott a szabadulás 
								üzenetének hirdetésére (33. rész). 
								
								
								3. Isten dicsőségének és tulajdonságainak 
								hangsúlyozása. 
								
								Ezékiel hangsúlyozza Isten dicsőségét és 
								tulajdonságait. Már megbízatása előtt látomást 
								kapott Isten dicsőségéről, és később is 
								ecseteli Isten dicsőségét a könyvben (1:28; 
								3:12, 23; 8:4; 9:3; 10:4; 18-19; 11:22-23; 
								39:11, 21; 43:2-5; 44:4). 
								
								Isten tulajdonságairól az egész könyvben 
								tetteiből értesülünk. Isten tizenötször 
								nyilvánítja ki, hogy neve érdekében cselekszik, 
								nehogy megszentségtelenítsék [20:9, 14, 22, 39, 
								44; 36:20-23 (a 23. versben kétszer); 39:7 
								(kétszer), 25; 43:7-8]. Isten több mint 
								hatvanszor azzal indokolja tetteit, hogy a nép 
								„tudja meg, hogy én vagyok az Úr” (pl. 6:7; 10, 
								13-14). 
								
								
								4. Irodalmi eszközök. 
								
								Ezékiel sajátos irodalmi eszközökkel érteti meg 
								mondanivalóját a „megkeményedett és csökönyös” 
								néppel. Ezek közé tartoztak a példabeszédek 
								(12:22-23; 16:44; 18:2-3), látomások (1-3; 8-11; 
								37; 40-48. rész), példázatok (17. rész; 
								24:1-14), jelképes cselekedetek (4-5; 12. rész; 
								24:15-27) és az allegóriák (16-17. rész). 
								
								Ezékiel ezekkel az eszközökkel drámai és 
								erőteljes módon adja tovább üzenetét, és 
								felkelti az emberek figyelmét, hogy azok 
								válaszoljanak mondanivalójára. 
								
								  
								
								
								VÁZLAT 
								I. Júda 
								ítélete (1-24. rész) A. Ezékiel felkészítése (1-3. rész)
								 1. Bevezetés (1:1-3) 
								2. A munkára 
								vonatkozó látomások (1:4-2:7)  
								3. Üzenet a 
								munkával kapcsolatban (2:8-3:11)  
								4. Késztetés 
								a munkára (3:12-27) 
								B. Ezékiel 
								próféciái Júda és Jeruzsálem ellen (4-24. rész)
								 
								1. Az ítélet 
								az engedetlenség következménye (4-11. rész)
								 
								2. A hamis 
								reménység hiábavalósága (12-19. rész) 3. Júda romlásának története (20-24. 
								rész)  
								  
								II. A 
								pogányok ítélete (25-32. rész) 
								A. Ammón 
								ítélete (25:1-7)  
								B. Móáb 
								ítélete (25:8-11)  
								C. Edóm 
								ítélete (25:12-14)  
								D. Filisztea 
								ítélete (25:15-17)  
								E. Tírusz 
								ítélete (26:1-28:19) 
								1. A város 
								pusztulása (26. rész) 
								2. Gyászének 
								a város felett (27. rész) 
								3. A város 
								fejedelmének bukása (28:1-19) 
 
							F. Szidón 
							ítélete (28:20-26) 
							G. Egyiptom 
							ítélete (29-32. rész)  
							1. Egyiptom bűne 
							(29:1-16) 
							2. Babilon 
							legyőzi Egyiptomot (29:17-21) 3. Egyiptom és szövetségesei 
							pusztulása (30:1-19)  4. Egyiptom szétszóratása (30:20-26) 5. Egyiptom és Asszíria hasonlósága 
							(31. rész)  6. A fáraó siratása (32:1-16) 7. Egyiptom leszáll a Seolba 
							(32:17-32)  
							  
							III. Áldások 
							Izráelen (33-48. rész) 
							A. Új élet 
							Izráel számára (33-39. rész) 
							1. Ezékiel új 
							őrállói kinevezése (33. rész) 2. A hamis pásztorok szembeállítása 
							a jövőbeli igaz pásztorokkal (34. rész)  3. Az ellenség (Edóm) pusztulása 
							(35. rész) 
							4. A nép 
							megáldása (36. rész) 
							5. A nemzet 
							helyreállítása (37. rész) 6. Góg támadásának visszaverése 
							(38-39. rész)  B. Izráel új rendje (40-48. rész) 
							1. Az új templom 
							(40-43. rész) 2. Az új istentisztelet (44-46. 
							rész) 3. Az új föld (47-48. rész)   Fenyvesi 
							Péter                    |