Ezékiel könyve
BEVEZETÉS
A Biblia átlagos olvasója számára Ezékiel könyve
nagyrészt összefüggéstelen látomások zavaros
útvesztője, forgó kerekek és száraz csontok
kaleidoszkópja, amely dacol minden
értelmezéssel. Ez a benyomás gyakran elriasztja
az olvasót a könyv tanulmányozásától, s ezzel
lemond az Ószövetség egyik nagy irodalmi és
lelki fejezetéről.
A szerző és a keletkezés időpontja.
Ennek a könyvnek a szerzője „Ezékiel pap, Búzi
fia” (1:3). Az Ezékiel név azt jelenti, hogy
„Isten megerősít” vagy „Isten megkeményít”.
Jeremiáshoz (Jer l:l) és Zakariáshoz (Zak 1:1;
vö. Neh 12:4, 16) hasonlóan Ezékiel is pap volt
(Ez 1:3). Ezékiel apját csupán az 1:3 említi.
Csak Jeremiás, Zakariás és Ezékiel próféta-pap,
és mindhárman a fogság alatt vagy a fogság utáni
időszakban prófétáltak. Ezékiel papi származása
részben magyarázatot ad arra, hogy miért
hangsúlyozza a jeruzsálemi templom állapotát, az
Úr dicsőségét, a jeruzsálemi papok cselekedeteit
és Isten jövőbeli templomát.
Ezékiel szolgálatának időpontjai könyvének
kronológiai utalásai alapján meghatározhatók
(1:2; 8:1; 20:1; 24:1; 29:1, 17; 30:20; 31:1;
32:1, 17; 33:21; 40:1). Ezékiel valamennyi
próféciája időrendi sorrendben szerepel („a
fogság ötödik évétől” kezdődően, 1:2, és
„fogságunk huszonötödik évével” bezáróan, 40:1,
kivéve a 29:1, 17-ben szereplő próféciákat). Ez
a két eltérés azzal a ténnyel magyarázható, hogy
téma szerint odaillenek, mert Egyiptom elleni
próféciák a 29-32. részben szereplő többi
próféciához hasonlóan.
Ezékiel szolgálata „a harmincadik évben, a
negyedik hónap ötödikén” kezdődött, „Jójákin
király fogságba vitelének ötödik évében”
(1:1-2). Jójákin Kr. e. 597 decemberében lépett
trónra, miután Jójákim meghalt (2Kir 24:1-12).
Mindössze három hónapos uralkodás után
Nebukadneccar (Károli szóhasználatában:
Nabukodonozor) foglyul ejtette Jójákint, és
Babilonba vitette. Jójákin fogságának ötödik éve
Kr. e. 593. volt, a negyedik hónap pedig Tammuz
hava. Tammuz hava (akkádul Duzu) Kr. e.
593-ban július 27-én kezdődött. Ezért Ezékiel
Kr. e. 593. július 31-én kezdte meg szolgálatát
(a „ötödik nap” úgy érthető, ha július 27-ét és
31-ét is számítjuk).
Ezékiel azt is mondja, hogy szolgálata „a
harmincadik évben” kezdődött (Ez 1:1). A
teológusok vitatják ennek az állításnak a pontos
jelentését, de sokak szerint itt Ezékiel
életkoráról van szó. Ha ez így van, akkor abban
az időben kapta a prófétai megbízatását, amikor
alkalmassá vált arra, hogy elkezdje a papi
szolgálatot (vö. 4Móz 4:3).
Ezékiel könyvében az utolsó keltezett prófécia
„a huszonhetedik évben, az első hónap első
napján” hangzott el (Ez 29:17). Ezékiel 593-ban
kezdett prófétálni (Jójákin fogságának ötödik
évében, 1:2), ezért ez a prófécia Kr. e. 571-ben
hangzott el (március 26-án). Ily módon Ezékiel
prófétai tevékenysége legalább huszonkét évet
ölelt fel (Kr. e. 593-571), harmincéves korától
ötvenkét éves koráig tartott.
Történelmi háttér.
Ezékiel könyve Júda babiloni fogsága idején
íródott, Nebukadneccar uralma alatt. Ezékiel a
foglyok egyik Tél-Ábíbban tartózkodó
csoportjával élt együtt (ami nem a mai Izráel
területén található Tel-Avivval azonos). Ez a
város a Kebár folyó partján volt Babilonban
(3:15). Pontos helye ismeretlen, de a Kebár
folyót a babiloni nagy csatornával azonosítják
(akkádul naru kabaru). Ez a csatorna
közvetlenül Babilon fölött ágazott el az
Eufráteszből, és a várostól keletre folyt.
Átvezetett az ősi Nippúr területén, majd újból
egyesült az Eufrátesszel Uruk közelében (bibliai
nevén Erek).
A Jeruzsálem összeomlását közvetlenül megelőző
években Ezékiel Babilonban szolgált. Üzenete
süket fülekre talált mindaddig, amíg Babilonba
is el nem jutott a város pusztulásának híre.
Jeruzsálem eleste változást hozott Ezékiel
prófétai üzenetében. Jeruzsálem bukása előtt
Ezékiel főleg Júda pusztulására összpontosít,
mely bűne miatt hamarosan bekövetkezik.
Jeruzsálem bukása után Ezékiel főleg Júda
jövőbeli helyreállásáról szól.
Szerkezet és stílus.
Ezékiel könyvének szerkezetére és stílusára
legalább négy fő jellemző érvényes.
1. Időrendi elrendezés.
Amint korábban A szerző és a keletkezés
időpontja cím alatt említettük, világos időrendi
előrehaladás figyelhető meg a könyvben. Ezékiel
az egyetlen nagy próféta, aki ilyen pontos
időrendi sorrendben rendezi el anyagát, de
Aggeus és Zakariás könyve is hasonló felépítésű.
2. Szerkezeti egyensúly.
Az időrendi elrendezés mellett Ezékiel könyvében
szerkezeti rend és összhang is uralkodik. Az
első 24 rész Júda ítéletével foglalkozik, a
33-48. rész Júda helyreállásával. E két végletet
kiegyensúlyozza a 25-32. részből álló szakasz,
mely arról szól, hogy Isten megítél majd más
nemzeteket is. Isten dicsősége eltávozott a
templomból az ítélet során (9:3; 10:4, 18-19;
11:22-25), majd visszatért a templomba, hogy
áldást hozzon (43:1-5). Ezékiel megbízatása volt
az ítélet üzenetének átadása (2-3. rész), később
pedig újra megbízatást kapott a szabadulás
üzenetének hirdetésére (33. rész).
3. Isten dicsőségének és tulajdonságainak
hangsúlyozása.
Ezékiel hangsúlyozza Isten dicsőségét és
tulajdonságait. Már megbízatása előtt látomást
kapott Isten dicsőségéről, és később is
ecseteli Isten dicsőségét a könyvben (1:28;
3:12, 23; 8:4; 9:3; 10:4; 18-19; 11:22-23;
39:11, 21; 43:2-5; 44:4).
Isten tulajdonságairól az egész könyvben
tetteiből értesülünk. Isten tizenötször
nyilvánítja ki, hogy neve érdekében cselekszik,
nehogy megszentségtelenítsék [20:9, 14, 22, 39,
44; 36:20-23 (a 23. versben kétszer); 39:7
(kétszer), 25; 43:7-8]. Isten több mint
hatvanszor azzal indokolja tetteit, hogy a nép
„tudja meg, hogy én vagyok az Úr” (pl. 6:7; 10,
13-14).
4. Irodalmi eszközök.
Ezékiel sajátos irodalmi eszközökkel érteti meg
mondanivalóját a „megkeményedett és csökönyös”
néppel. Ezek közé tartoztak a példabeszédek
(12:22-23; 16:44; 18:2-3), látomások (1-3; 8-11;
37; 40-48. rész), példázatok (17. rész;
24:1-14), jelképes cselekedetek (4-5; 12. rész;
24:15-27) és az allegóriák (16-17. rész).
Ezékiel ezekkel az eszközökkel drámai és
erőteljes módon adja tovább üzenetét, és
felkelti az emberek figyelmét, hogy azok
válaszoljanak mondanivalójára.
VÁZLAT
I. Júda
ítélete (1-24. rész)
A. Ezékiel felkészítése (1-3. rész)
1. Bevezetés (1:1-3)
2. A munkára
vonatkozó látomások (1:4-2:7)
3. Üzenet a
munkával kapcsolatban (2:8-3:11)
4. Késztetés
a munkára (3:12-27)
B. Ezékiel
próféciái Júda és Jeruzsálem ellen (4-24. rész)
1. Az ítélet
az engedetlenség következménye (4-11. rész)
2. A hamis
reménység hiábavalósága (12-19. rész)
3. Júda romlásának története (20-24.
rész)
II. A
pogányok ítélete (25-32. rész)
A. Ammón
ítélete (25:1-7)
B. Móáb
ítélete (25:8-11)
C. Edóm
ítélete (25:12-14)
D. Filisztea
ítélete (25:15-17)
E. Tírusz
ítélete (26:1-28:19)
1. A város
pusztulása (26. rész)
2. Gyászének
a város felett (27. rész)
3. A város
fejedelmének bukása (28:1-19)
F. Szidón
ítélete (28:20-26)
G. Egyiptom
ítélete (29-32. rész)
1. Egyiptom bűne
(29:1-16)
2. Babilon
legyőzi Egyiptomot (29:17-21)
3. Egyiptom és szövetségesei
pusztulása (30:1-19)
4. Egyiptom szétszóratása (30:20-26)
5. Egyiptom és Asszíria hasonlósága
(31. rész)
6. A fáraó siratása (32:1-16)
7. Egyiptom leszáll a Seolba
(32:17-32)
III. Áldások
Izráelen (33-48. rész)
A. Új élet
Izráel számára (33-39. rész)
1. Ezékiel új
őrállói kinevezése (33. rész)
2. A hamis pásztorok szembeállítása
a jövőbeli igaz pásztorokkal (34. rész)
3. Az ellenség (Edóm) pusztulása
(35. rész)
4. A nép
megáldása (36. rész)
5. A nemzet
helyreállítása (37. rész)
6. Góg támadásának visszaverése
(38-39. rész)
B. Izráel új rendje (40-48. rész)
1. Az új templom
(40-43. rész)
2. Az új istentisztelet (44-46.
rész) 3. Az új föld (47-48. rész)
Fenyvesi
Péter
|