|
|
genesis - Mózes első könyve
Az első vers héber
szövegének első kifejezése „börésit” ("kezdetben"), mely egyben a könyv
héber címe is (az ókorban a könyveket szokás szerint az első vagy első két
szavuk után nevezték el).
A Mózes I. könyvének
általánosan elfogadott latin neve, a Genezis, azt jelenti, hogy a kezdet,
vagy az eredet könyve. Minden tekintetben találó ez a könyv tartalmára
nézve, mert egyrészt a világ és az emberiség eredetével, azaz teremtésével
és ősi történetével foglalkozik, másrészt pedig Izráel kiválasztásának a
kezdetével, amely a pátriarchák történetében tükröződik.
A könyv szerzője:
annak ellenére, hogy
Mózes első könyve nem nevezi meg szerzőjét, a Biblia és az
egyháztörténelem Mózesnek tulajdonítják a könyv megírását. Úgy az
Ószövetség, mint az Újszövetség Mózes szerzőségét igazolja a Pentateuchos
(Mózes öt könyve) esetében (lásd Józsué 1:7; Dániel 9:11-13; Luk 16:29;
János 7:19; Apcsel 26:22; Róma 10:19).
A könyv keletkezésének ideje:
a Genezis megírásához minden kétséget kizáróan Mózes régebbi írásos és
szájhagyományi forrásokat használt fel, valamint közvetlenül Istentől
kijelentett anyagot (4 Móz. 12:8). Mózes „egyiptomi bölcsességre”
taníttatott, így előzetesen felkészült arra, hogy megértse és
összefoglalja az Isten ihletése alapján az összes meglévő feljegyzést,
kéziratot és szájhagyomány útján terjedt anyagokat. A könyv megírása
minden bizonnyal a Midián pusztájában eltöltött időszakra tehető. (Kr.e.
1486-1446).
A könyv stílusa, műfaja, témája:
bevezetés jellegű ez
a könyv a Mózes öt könyvének és az egész Ószövetségnek az elején, mégis
magában véve is egy egységes, határozott cél és terv szerint felépített
könyv. A könyvet jellemezhetnénk úgy is, mint amely tartalmazza Istennek
az emberiséggel és Izráellel tervbe vett szövetségének a kezdetét, amivel
elválaszthatatlanul összefügg az is, hogy ez a könyv az ígéretek könyve.
Kibontakozóban van itt a világ élete és Istennek kiválasztó s ezen
keresztül üdvszerző szándéka. Néha nagy újrakezdések története áll
előttünk. Az özönvízből újra felbukkanó világban Nóén keresztül az
emberiséggel köt egyetemes szövetséget Isten, hangsúlyozva azt, hogy nem
szándéka elpusztítani a földet. Az ősatyákkal már speciális szövetséget
köt az Isten, bőven elhalmozva őket ígéreteivel arra nézve, hogy utódaik
nagy néppé szaporodnak, akik közül majd megint lesz egy valaki, akiben
áldást kapnak a föld összes nemzetségei. – Ez az emberrel szövetségben
élni akaró Isten jövőbe mutatása, és ennek az ígéretes jövőnek a kezdeteit
látjuk a Genezisben.
A könyv tartalmi felosztása:
A Genezis tartalmi felosztása röviden a következő:
I. Az
őstörténetek: 1–11 rész.
II. A pátriarchák
története: 12–50 rész. – Az
utóbbi nagy rész úgy oszlik meg az egyes pátriarchák között, hogy az
elbeszélések szükségszerűen egymásba szövődnek, amikor apákról és fiakról
van szó együttesen. A további tagolódás: Ábrahám története, 12–25 rész,
Izsák története, 21–28 rész, Jákób (és Ézsau), 25–36 rész, József (és
testvérei), 37–50 rész.
A könyv
háttere: Az
1-38. fejezet sokban tükrözi azt, amit más forrásokból is tudunk az ókori
mezopotámiai életről és kultúráról. Teremtés, nemzedékrendek, pusztító
áradások, földrajz és térképkészítés, építési technikák, népvándorlások,
a föld eladása és vétele, jogi szokások és eljárások, pásztorkodás és
szarvasmarhatartás - sok más mellett ezek voltak a létfontosságú kérdések
abban az időben Mezopotámia népei számára. Azokat a személyeket,
családokat és törzseket is érdekelték ezek, akikről az 1 Mózes első 38
részében olvasunk. A szerző Édent, az ember első otthonát Mezopotámiában
vagy annak közelében írja le; ott épült Bábel tornya; ott született Ábrám;
Izsák onnan vett feleséget; és Jákób 20 évig élt ott. Bár ezek az ősatyák
Palesztinában telepedtek le, eredeti hazájuk Mezopotámia volt. Az 1 Mózes
1-38 részekhez legközelebb álló ókori irodalmi párhuzamok szintén
Mezopotámiából
származnak. Enuma
elis,
a történet Márduk isten uralomra kerüléséről a babiloni
panteonban,
bizonyos tekintetben hasonló (bár teljes mértékben mitikus és politeista)
az l Mózes teremtés történetéhez. Egyes sumér királylisták bizonyos
elemei szembetűnő hasonlóságot mutatnak az 1 Mózes 5 származásrendjével. A
Gilgames eposz II. táblája szerkezetileg meglehetősen hasonló az 1Mózes
6-8 leírásához az özönvízről. Az 1 Mózes 1-8 több fő eseménye ugyanabban a
sorrendben szerepel, mint az Atrahasis eposz hasonló eseményei.
Lényegében ez utóbbi ugyanazt a teremtés – lázadás - özönvíz alapmotívumot
hordozza, mint a bibliai leírás. Az észak-Szíriabeli ókori (kb. Kr.e.
2500-2300) Ebla (ma: Tell Mardikn) területén nemrég talált agyagtáblák
szintén érdekes párhuzamokat hordozhatnak.
Míg az IMózes 1-38 mezopotámiai jelleggel
és hátérrel bír, a 39-50. részek egyiptomi hatást mutatnak - bár nem
ennyire közvetlen módon. E hatást mutató példák: az egyiptomi
szőlőművelés (40:9-11), a folyóparti jelenet (41. rész), Egyiptom Kánaán
éléskamrája (42. rész), Kánaán, az egyiptomi fogyasztás számos termékének
forrása (43. rész), az egyiptomi vallási és társadalmi szokások (a 43.,
46. részek vége), az egyiptomi közigazgatási szabályozások (47. rész), az
egyiptomi temetkezési gyakorlat (50. rész) és az e részekben használatos
számos egyiptomi szó és név. A legközelebb álló jellegzetes irodalmi
párhuzam Egyiptomból a Két fivér meséje, mely némi hasonlóságot mutat
József és Potifárné történetével (39. rész). Egyes egyiptomi önéletrajzi
leírások (mint Szinuhe története és a Wenamon írása), valamint más
történelmi legendák általánosabb irodalmi párhuzamokat kínálnak.
Irodalmi műfaj és felosztás:
Az 1 Mózes könyve alapvetően prózai elbeszélés, melyet helyenként rövid
versek tarkítanak (a leghosszabb az ún. Jákób áldása a 49:2-27-ben). A
próza nagy része lírai minőségű, szóképek és más eszközök teljes készletét
használja, melyek a világ legszebb epikai irodalmát jellemzik. Vertikális
és horizontális párhuzamok a teremtés leírásának kétszer három napja
között (lásd 1:11 magy.); a bűn és ítélet hullámzása a 3. részben (a
kígyó, az asszony és a férfi egymás után esnek bűnbe; majd lsten fordított
sorrendben vonja őket felelősségre; végül az eredeti sorrendben ítéli el
őket); az "és meghalt" kifejezés hatásos ismétlődése az 5. rész verseiben;
a "megemlékezik pedig az Isten Noéról" (8:1) kifejezés drámai fordulata
az özönvíz történetének közepén; a Bábel tornyáról szóló beszámoló
homokóra szerkezete a 11:1-9-ben (leírás az 1-2.,8-9. v-ben; párbeszéd a
3-4., 6-7. v.-ben; az 5.v. pedig átmenet); a hátborzongató szójáték a 40:
19-ben (lásd 40: 13); az elsőszülöttekről szóló rövid és a fiatalabb
fiakról szóló hosszabb leírások váltakozása - ezek és a számos más
irodalmi eszköz érdekessé teszi a leírást és értelmező jeleket kínál,
melyekre az olvasó különös figyelmet kell, hogy fordítson.
A Genezis az ember megváltásának
történetében az első fejezet. Ebben a munkában négy nagy esemény és négy
nagy ember kerül bemutatásra.
Az 1-11 fejezetekben négy
monumentális eseményről olvasunk, mely események megkérdőjelezhetetlen
eseményei a biblikus történelemnek.
(1)
Teremtés: Isten szuverén teremtője az anyagnak és az energiának, a
térnek és az időnek. Az emberi lény ennek a teremtési műnek a koronája.
(2)
Bűnbeesés: Bár eredetileg jónak teremtetett, a megteremtett világ a
bűn törésének és fertőzősének lett kitéve Ádám bűnén keresztül. A bűn
megsemmisítő átka ellenére, Isten a megváltás reményének ígéretér
fogalmazza meg az asszony magva által (1 Móz 3:15 – a proto-evangélium).
(3)
Özönvíz: Ahogyan az emberi faj szaporodik, úgy szaporodik és terjed
a bűn is, amíg Isten rákényszerül a pusztítás végzetességének
leállítására. Az emberi faj megsemmisül Nóé és családja kivételével.
(4)
Nemzetek: Annak
ellenére, hogy mindannyian Ádám gyermekei vagyunk, Nóén keresztül Isten
részekre bontja az egységes kultúrát és egy beszélt nyelvet a vízözön
utáni időben, és szétszéleszti a népeket a föld színén.
A 12-50 fejezetek négy nagy emberrel foglalkoznak: Ábrahám,
Izsák, Jákob és József), akiken keresztül Isten megáld minden nemzetet.
Ábrahám elhívása (12. fejezet) a könyv kulcsfontosságú eseménye. A
szövetséggel megerősített ígéretei Istennek alapvető fontossággal bírnak
Isten embermegváltó tervének kibontakozásában.
Hangsúlyosan vannak
jelen az 1 Mózesben szimbolikus jelentésű számok. A tízes szám, amellett
hogy az 1 Mózes szakaszainak száma, az 5. és 11. rész származásrendjeiben
előforduló nevek számát is jelenti (lásd 5:5 magy.). A hetes szám szintén
gyakran szerepel. Az 1:1 héber szövege pontosan hét szóból áll, az 1:2
pedig 14-ből (kétszer hét). A teremtés napjainak száma hét, hét név
szerepel a 4. rész származásrendjében (lásd 4:17-18 magy.; valamint
4:15,24; 5:31), majd a különféle hetesek az özönvíz történetében, Noé
fiainak 70 utódja (10. rész), az Ábrámnak tett hétszeres ígéret (12:2-3),
a hét bő és a hét szűk esztendő Egyiptomban (41. rész), végül Jákób 70
utódja (46. rész). Más jelentős számok, mint a 12 és 40, szintén hasonló
gyakorisággal fordulnak elő.
A könyv célja:
Erősen kiemelni azt a tényt, hogy Isten népét nem a természetes emberi
fejlődés hozta létre, hanem Isten legfőbb és kegyes beavatkozása az
emberi történelembe. Az elveszett emberi fajból új emberiséget teremt,
akiket magának szentel, elhívja és arra rendeli őket, hogy királyságának
népe, valamint áldásának közvetítői legyenek az egész föld számára.
A könyv üzenete:
Az 1 Mózes könyve alapvető fontosságú a
Biblia többi részének megértéséhez. Üzenete gazdag és összetett, főbb
elemeinek felsorolása a bibliai üzenet mintegy egészének tömör kivonatát
adja. Mindenek előtt a kapcsolatok könyve, melyek közül kiemeli Isten és a
természet, Isten és az ember, valamint az ember és ember közötti
kapcsolatot. Teljes mértékben monoteista, bizonyosnak tartja, hogy csak
egy, erre a névre méltó Isten létezik és szemben áll azzal az
elképzeléssel, hogy több isten is lehet (politeizmus), hogy egyáltalán
nincs isten (ateizmus), vagy hogy minden isteni természetű (panteizmus).
Világosan tanítja, hogy az egy igaz Isten uralkodik mindenek (azaz az
egész teremtett világ) felett, és hogy az isteni kiválasztás szerint
gyakran él korlátlan szabadságával és felborít emberi szokást, hagyományt
és tervezést. Bemutatja nekünk, Isten hogyan kezdeményez és köt
szövetségeket kiválasztott népével, szeretetet és hűséget ígérve nekik,
arra szólítván őket, hogy ők is ugyanezt tegyék. Bevezeti az áldozatot,
mely egy életet egy másik élettel helyettesít (22. rész). Elsőként utal
arra az isteni rendelkezésre, mely a gonosz hatalmából való megszabadítást
jelenti (vö. 3:15 és Róm 16:17-20), valamint tartalmazza a hit legősibb és
legmélyebb meghatározását (15:6). A Zsid 11 több mint fele - a hívők úsz-i
listája - az 1 Mózes szereplőire utal.
Nem
véletlen egybeesés, hogy az 1 Mózes első három fejezetének sok tárgya és
témája megjelenik a Jelenések könyvének utolsó három fejezetében. Csak
csodálni tudjuk az Úr irányító hatását, aki biztosít minket, hogy "a
teljes írás Istentől ihletett" (2Tim 3: 16) és hogy azok, akik írták "a
Szentlélektől indíttatva szólottak" (2Pt 1 :21).
Kovács-Bíró
János
2004. február
7. |