|  |  | 
      
      genesis - Mózes első könyve
 
      Az első vers héber 
      szövegének első kifejezése „börésit” ("kezdetben"), mely egyben a könyv 
      héber címe is (az ókorban a könyveket szokás szerint az első vagy első két 
      szavuk után nevezték el).  
      A Mózes I. könyvének 
      általánosan elfogadott latin neve, a Genezis, azt jelenti, hogy a kezdet, 
      vagy az eredet könyve. Minden tekintetben találó ez a könyv tartalmára 
      nézve, mert egyrészt a világ és az emberiség eredetével, azaz teremtésével 
      és ősi történetével foglalkozik, másrészt pedig Izráel kiválasztásának a 
      kezdetével, amely a pátriarchák történetében tükröződik. 
      A könyv szerzője: 
      annak ellenére, hogy 
      Mózes első könyve nem nevezi meg szerzőjét, a Biblia és az 
      egyháztörténelem Mózesnek tulajdonítják a könyv megírását. Úgy az 
      Ószövetség, mint az Újszövetség Mózes szerzőségét igazolja a Pentateuchos 
      (Mózes öt könyve) esetében (lásd Józsué 1:7; Dániel 9:11-13; Luk 16:29; 
      János 7:19; Apcsel 26:22; Róma 10:19). 
      A könyv keletkezésének ideje: 
      a Genezis megírásához minden kétséget kizáróan Mózes régebbi írásos és 
      szájhagyományi forrásokat használt fel, valamint közvetlenül Istentől 
      kijelentett anyagot (4 Móz. 12:8). Mózes „egyiptomi bölcsességre” 
      taníttatott, így előzetesen felkészült arra, hogy megértse és 
      összefoglalja az Isten ihletése alapján az összes meglévő feljegyzést, 
      kéziratot és szájhagyomány útján terjedt anyagokat. A könyv megírása 
      minden bizonnyal a Midián pusztájában eltöltött időszakra tehető. (Kr.e. 
      1486-1446). 
      A könyv stílusa, műfaja, témája: 
      bevezetés jellegű ez 
      a könyv a Mózes öt könyvének és az egész Ószövetségnek az elején, mégis 
      magában véve is egy egységes, határozott cél és terv szerint felépített 
      könyv. A könyvet jellemezhetnénk úgy is, mint amely tartalmazza Istennek 
      az emberiséggel és Izráellel tervbe vett szövetségének a kezdetét, amivel 
      elválaszthatatlanul összefügg az is, hogy ez a könyv az ígéretek könyve. 
      Kibontakozóban van itt a világ élete és Istennek kiválasztó s ezen 
      keresztül üdvszerző szándéka. Néha nagy újrakezdések története áll 
      előttünk. Az özönvízből újra felbukkanó világban Nóén keresztül az 
      emberiséggel köt egyetemes szövetséget Isten, hangsúlyozva azt, hogy nem 
      szándéka elpusztítani a földet. Az ősatyákkal már speciális szövetséget 
      köt az Isten, bőven elhalmozva őket ígéreteivel arra nézve, hogy utódaik 
      nagy néppé szaporodnak, akik közül majd megint lesz egy valaki, akiben 
      áldást kapnak a föld összes nemzetségei. – Ez az emberrel szövetségben 
      élni akaró Isten jövőbe mutatása, és ennek az ígéretes jövőnek a kezdeteit 
      látjuk a Genezisben. 
      A könyv tartalmi felosztása: 
      A Genezis tartalmi felosztása röviden a következő: I. Az 
      őstörténetek: 1–11 rész. II. A pátriarchák 
      története: 12–50 rész. – Az 
      utóbbi nagy rész úgy oszlik meg az egyes pátriarchák között, hogy az 
      elbeszélések szükségszerűen egymásba szövődnek, amikor apákról és fiakról 
      van szó együttesen. A további tagolódás: Ábrahám története, 12–25 rész, 
      Izsák története, 21–28 rész, Jákób (és Ézsau), 25–36 rész, József (és 
      testvérei), 37–50 rész. A könyv 
      háttere: Az 
      1-38. fejezet sokban tükrözi azt, amit más forrásokból is tudunk az ókori 
      mezopotámiai életről és kultúráról. Teremtés, nemzedékrendek, pusztító 
      áradások, földrajz és térképkészítés, építési technikák, népvándorlások, 
      a föld eladása és vétele, jogi szokások és eljárások, pásztorkodás és 
      szarvasmarhatartás - sok más mellett ezek voltak a létfontosságú kérdések 
      abban az időben Mezopotámia népei számára. Azokat a személyeket, 
      családokat és törzseket is érdekelték ezek, akikről az 1 Mózes első 38 
      részében olvasunk. A szerző Édent, az ember első otthonát Mezopotámiában 
      vagy annak közelében írja le; ott épült Bábel tornya; ott született Ábrám; 
      Izsák onnan vett feleséget; és Jákób 20 évig élt ott. Bár ezek az ősatyák 
      Palesztinában telepedtek le, eredeti hazájuk Mezopotámia volt. Az 1 Mózes 
      1-38 részekhez legközelebb álló ókori irodalmi párhuzamok szintén 
      Mezopotámiából 
      származnak. Enuma 
      elis, 
      a történet Márduk isten uralomra kerüléséről a babiloni 
      panteonban, 
      bizonyos tekintetben hasonló (bár teljes mértékben mitikus és politeista) 
      az l Mózes teremtés történetéhez. Egyes sumér királylisták bizonyos 
      elemei szembetűnő hasonlóságot mutatnak az 1 Mózes 5 származásrendjével. A 
      Gilgames eposz II. táblája szerkezetileg meglehetősen hasonló az 1Mózes 
      6-8 leírásához az özönvízről. Az 1 Mózes 1-8 több fő eseménye ugyanabban a 
      sorrendben szerepel, mint az Atrahasis eposz hasonló eseményei. 
      Lényegében ez utóbbi ugyanazt a teremtés – lázadás - özönvíz alapmotívumot 
      hordozza, mint a bibliai leírás. Az észak-Szíriabeli ókori (kb. Kr.e. 
      2500-2300) Ebla (ma: Tell Mardikn) területén nemrég talált agyagtáblák 
      szintén érdekes párhuzamokat hordozhatnak. 
      Míg az IMózes 1-38 mezopotámiai jelleggel 
      és hátérrel bír, a 39-50. részek egyiptomi hatást mutatnak - bár nem 
      ennyire közvetlen módon. E hatást mutató példák: az egyiptomi 
      szőlőművelés (40:9-11), a folyóparti jelenet (41. rész), Egyiptom Kánaán 
      éléskamrája (42. rész), Kánaán, az egyiptomi fogyasztás számos termékének 
      forrása (43. rész), az egyiptomi vallási és társadalmi szokások (a 43., 
      46. részek vége), az egyiptomi közigazgatási szabályozások (47. rész), az 
      egyiptomi temetkezési gyakorlat (50. rész) és az e részekben használatos 
      számos egyiptomi szó és név. A legközelebb álló jellegzetes irodalmi 
      párhuzam Egyiptomból a Két fivér meséje, mely némi hasonlóságot mutat 
      József és Potifárné történetével (39. rész). Egyes egyiptomi önéletrajzi 
      leírások (mint Szinuhe története és a Wenamon írása), valamint más 
      történelmi legendák általánosabb irodalmi párhuzamokat kínálnak. 
      Irodalmi műfaj és felosztás: 
      Az 1 Mózes könyve alapvetően prózai elbeszélés, melyet helyenként rövid 
      versek tarkítanak (a leghosszabb az ún. Jákób áldása a 49:2-27-ben). A 
      próza nagy része lírai minőségű, szóképek és más eszközök teljes készletét 
      használja, melyek a világ legszebb epikai irodalmát jellemzik. Vertikális 
      és horizontális párhuzamok a teremtés leírásának kétszer három napja 
      között (lásd 1:11 magy.); a bűn és ítélet hullámzása a 3. részben (a 
      kígyó, az asszony és a férfi egymás után esnek bűnbe; majd lsten fordított 
      sorrendben vonja őket felelősségre; végül az eredeti sorrendben ítéli el 
      őket); az "és meghalt" kifejezés hatásos ismétlődése az 5. rész verseiben; 
      a "megemlékezik pedig az Isten Noéról" (8:1) kifejezés drámai fordulata 
      az özönvíz történetének közepén; a Bábel tornyáról szóló beszámoló 
      homokóra szerkezete a 11:1-9-ben (leírás az 1-2.,8-9. v-ben; párbeszéd a 
      3-4., 6-7. v.-ben; az 5.v. pedig átmenet); a hátborzongató szójáték a 40: 
      19-ben (lásd 40: 13); az elsőszülöttekről szóló rövid és a fiatalabb 
      fiakról szóló hosszabb leírások váltakozása - ezek és a számos más 
      irodalmi eszköz érdekessé teszi a leírást és értelmező jeleket kínál, 
      melyekre az olvasó különös figyelmet kell, hogy fordítson. 
      A Genezis az ember megváltásának 
      történetében az első fejezet. Ebben a munkában négy nagy esemény és négy 
      nagy ember kerül bemutatásra.
      Az 1-11 fejezetekben négy 
      monumentális eseményről olvasunk, mely események megkérdőjelezhetetlen 
      eseményei a biblikus történelemnek. 
      (1)
      Teremtés: Isten szuverén teremtője az anyagnak és az energiának, a 
      térnek és az időnek. Az emberi lény ennek a teremtési műnek a koronája.
       
      (2)
      Bűnbeesés: Bár eredetileg jónak teremtetett, a megteremtett világ a 
      bűn törésének és fertőzősének lett kitéve Ádám bűnén keresztül. A bűn 
      megsemmisítő átka ellenére, Isten a megváltás reményének ígéretér 
      fogalmazza meg az asszony magva által (1 Móz 3:15 – a proto-evangélium).
       
      (3)
      Özönvíz: Ahogyan az emberi faj szaporodik, úgy szaporodik és terjed 
      a bűn is, amíg Isten rákényszerül a pusztítás végzetességének 
      leállítására. Az emberi faj megsemmisül Nóé és családja kivételével.
       
      (4)  
      Nemzetek: Annak 
      ellenére, hogy mindannyian Ádám gyermekei vagyunk, Nóén keresztül Isten 
      részekre bontja az egységes kultúrát és egy beszélt nyelvet a vízözön 
      utáni időben, és szétszéleszti a népeket a föld színén.  A 12-50 fejezetek négy nagy emberrel foglalkoznak: Ábrahám, 
      Izsák, Jákob és József), akiken keresztül Isten megáld minden nemzetet. 
      Ábrahám elhívása (12. fejezet) a könyv kulcsfontosságú eseménye. A 
      szövetséggel megerősített ígéretei Istennek alapvető fontossággal bírnak 
      Isten embermegváltó tervének kibontakozásában. 
      Hangsúlyosan vannak 
      jelen az 1 Mózesben szimbolikus jelentésű számok. A tízes szám, amellett 
      hogy az 1 Mózes szakaszainak száma, az 5. és 11. rész származásrendjeiben 
      előforduló nevek számát is jelenti (lásd 5:5 magy.). A hetes szám szintén 
      gyakran szerepel. Az 1:1 héber szövege pontosan hét szóból áll, az 1:2 
      pedig 14-ből (kétszer hét). A teremtés napjainak száma hét, hét név 
      szerepel a 4. rész származásrendjében (lásd 4:17-18 magy.; valamint 
      4:15,24; 5:31), majd a különféle hetesek az özönvíz történetében, Noé 
      fiainak 70 utódja (10. rész), az Ábrámnak tett hétszeres ígéret (12:2-3), 
      a hét bő és a hét szűk esztendő Egyiptomban (41. rész), végül Jákób 70 
      utódja (46. rész). Más jelentős számok, mint a 12 és 40, szintén hasonló 
      gyakorisággal fordulnak elő.
      A könyv célja: 
      Erősen kiemelni azt a tényt, hogy Isten népét nem a természetes emberi 
      fejlődés hozta létre, hanem Isten legfőbb és kegyes beavatkozása az 
      emberi történelembe. Az elveszett emberi fajból új emberiséget teremt, 
      akiket magának szentel, elhívja és arra rendeli őket, hogy királyságának 
      népe, valamint áldásának közvetítői legyenek az egész föld számára. 
      A könyv üzenete: 
      Az 1 Mózes könyve alapvető fontosságú a 
      Biblia többi részének megértéséhez. Üzenete gazdag és összetett, főbb 
      elemeinek felsorolása a bibliai üzenet mintegy egészének tömör kivonatát 
      adja. Mindenek előtt a kapcsolatok könyve, melyek közül kiemeli Isten és a 
      természet, Isten és az ember, valamint az ember és ember közötti 
      kapcsolatot. Teljes mértékben monoteista, bizonyosnak tartja, hogy csak 
      egy, erre a névre méltó Isten létezik és szemben áll azzal az 
      elképzeléssel, hogy több isten is lehet (politeizmus), hogy egyáltalán 
      nincs isten (ateizmus), vagy hogy minden isteni természetű (panteizmus). 
      Világosan tanítja, hogy az egy igaz Isten uralkodik mindenek (azaz az 
      egész teremtett világ) felett, és hogy az isteni kiválasztás szerint 
      gyakran él korlátlan szabadságával és felborít emberi szokást, hagyományt 
      és tervezést. Bemutatja nekünk, Isten hogyan kezdeményez és köt 
      szövetségeket kiválasztott népével, szeretetet és hűséget ígérve nekik, 
      arra szólítván őket, hogy ők is ugyanezt tegyék. Bevezeti az áldozatot, 
      mely egy életet egy másik élettel helyettesít (22. rész). Elsőként utal 
      arra az isteni rendelkezésre, mely a gonosz hatalmából való megszabadítást 
      jelenti (vö. 3:15 és Róm 16:17-20), valamint tartalmazza a hit legősibb és 
      legmélyebb meghatározását (15:6). A Zsid 11 több mint fele - a hívők úsz-i 
      listája - az 1 Mózes szereplőire utal. Nem 
      véletlen egybeesés, hogy az 1 Mózes első három fejezetének sok tárgya és 
      témája megjelenik a Jelenések könyvének utolsó három fejezetében. Csak 
      csodálni tudjuk az Úr irányító hatását, aki biztosít minket, hogy "a 
      teljes írás Istentől ihletett" (2Tim 3: 16) és hogy azok, akik írták "a 
      Szentlélektől indíttatva szólottak" (2Pt 1 :21).     Kovács-Bíró 
      János 2004. február 
      7.  |