payday loan payday loans cash loan cash loans payday cash loan cash advance payday loan fast payday loan fax payday loan no fax payday loan online payday loans pay day loan pay day loans payday advance loan payday advance loans payday cash loans payday loan online bad credit payday loan bad credit payday loans cash advance payday loans cheap payday loan easy payday loan fast cash payday loan fast payday loans faxless payday loan faxless payday loans instant payday loan instant payday loans loan til payday loan till payday military payday loan no credit check payday loan no fax payday loans payday loan no faxing payday loan store payday loans no credit check payday loans no faxing quick payday loan quick payday loans best payday loan best payday loans cash til payday loan cheap payday loans easy payday loans ez payday loan free payday loan free payday loans guaranteed payday loan instant approval payday loans internet payday loan low cost payday loan low fee payday loan military payday loans my payday loan no fax pay day loan no fax pay day loans online pay day loans pay day advance loans payday loan business payday loan companies payday loan company payday loan software payday loans chicago same day payday loan same day payday loans savings account payday loans uk payday loan uk payday payday loan in uk payday loan payday loans loans till payday payday loans uk payday loans in uk pay day loans uk instant payday loan instant payday loans pay day loan uk no fax payday loans fast payday loan payday loan advance payday advance faxless payday loans faxless payday loan payday cash loan pay day loans cash advance payday loan cash advance pay day loan payday uk payday advance uk cash loans payday loan company payday cash loans payday loan online easy payday loans quick payday loans same day payday loans no fax payday loan same day payday loan loan till payday fast cash payday loan fast payday loans quick payday loan unsecured loan personal loan payday cash mortgage loan

Bibliai Szabadegyetem
4029 Debrecen, Fazekas M. u. 7.


genesis - Mózes első könyve

Az első vers héber szövegének első kifejezése „börésit” ("kezdetben"), mely egyben a könyv héber címe is (az ókorban a könyveket szokás szerint az első vagy első két szavuk után nevezték el).  A Mózes I. könyvének általánosan elfogadott latin neve, a Genezis, azt jelenti, hogy a kezdet, vagy az eredet könyve. Minden tekintetben találó ez a könyv tartalmára nézve, mert egyrészt a világ és az emberiség eredetével, azaz teremtésével és ősi történetével foglalkozik, másrészt pedig Izráel kiválasztásának a kezdetével, amely a pátriarchák történetében tükröződik.

A könyv szerzője: annak ellenére, hogy Mózes első könyve nem nevezi meg szerzőjét, a Biblia és az egyháztörténelem Mózesnek tulajdonítják a könyv megírását. Úgy az Ószövetség, mint az Újszövetség Mózes szerzőségét igazolja a Pentateuchos (Mózes öt könyve) esetében (lásd Józsué 1:7; Dániel 9:11-13; Luk 16:29; János 7:19; Apcsel 26:22; Róma 10:19).

A könyv keletkezésének ideje: a Genezis megírásához minden kétséget kizáróan Mózes régebbi írásos és szájhagyományi forrásokat használt fel, valamint közvetlenül Istentől kijelentett anyagot (4 Móz. 12:8). Mózes „egyiptomi bölcsességre” taníttatott, így előzetesen felkészült arra, hogy megértse és összefoglalja az Isten ihletése alapján az összes meglévő feljegyzést, kéziratot és szájhagyomány útján terjedt anyagokat. A könyv megírása minden bizonnyal a Midián pusztájában eltöltött időszakra tehető. (Kr.e. 1486-1446).

A könyv stílusa, műfaja, témája: bevezetés jellegű ez a könyv a Mózes öt könyvének és az egész Ószövetségnek az elején, mégis magában véve is egy egységes, határozott cél és terv szerint felépített könyv. A könyvet jellemezhetnénk úgy is, mint amely tartalmazza Istennek az emberiséggel és Izráellel tervbe vett szövetségének a kezdetét, amivel elválaszthatatlanul összefügg az is, hogy ez a könyv az ígéretek könyve. Kibontakozóban van itt a világ élete és Istennek kiválasztó s ezen keresztül üdvszerző szándéka. Néha nagy újrakezdések története áll előttünk. Az özönvízből újra felbukkanó világban Nóén keresztül az emberiséggel köt egyetemes szövetséget Isten, hangsúlyozva azt, hogy nem szándéka elpusztítani a földet. Az ősatyákkal már speciális szövetséget köt az Isten, bőven elhalmozva őket ígéreteivel arra nézve, hogy utódaik nagy néppé szaporodnak, akik közül majd megint lesz egy valaki, akiben áldást kapnak a föld összes nemzetségei. – Ez az emberrel szövetségben élni akaró Isten jövőbe mutatása, és ennek az ígéretes jövőnek a kezdeteit látjuk a Genezisben.

A könyv tartalmi felosztása: A Genezis tartalmi felosztása röviden a következő:

I. Az őstörténetek: 1–11 rész.

II. A pátriarchák története: 12–50 rész. – Az utóbbi nagy rész úgy oszlik meg az egyes pátriarchák között, hogy az elbeszélések szükségszerűen egymásba szövődnek, amikor apákról és fiakról van szó együttesen. A további tagolódás: Ábrahám története, 12–25 rész, Izsák története, 21–28 rész, Jákób (és Ézsau), 25–36 rész, József (és testvérei), 37–50 rész.

A könyv háttere: Az 1-38. fejezet sokban tükrözi azt, amit más forrásokból is tudunk az ókori mezopotámiai élet­ről és kultúráról. Teremtés, nemzedékrendek, pusztító áradások, földrajz és térképkészítés, építé­si technikák, népvándorlások, a föld eladása és vétele, jogi szokások és eljárások, pásztorkodás és szarvasmarhatartás - sok más mellett ezek voltak a létfontosságú kérdések abban az időben Me­zopotámia népei számára. Azokat a személyeket, családokat és törzseket is érdekelték ezek, akik­ről az 1 Mózes első 38 részében olvasunk. A szerző Édent, az ember első otthonát Mezopotámiá­ban vagy annak közelében írja le; ott épült Bábel tornya; ott született Ábrám; Izsák onnan vett feleséget; és Jákób 20 évig élt ott. Bár ezek az ősatyák Palesztinában telepedtek le, eredeti hazá­juk Mezopotámia volt. Az 1 Mózes 1-38 részekhez legközelebb álló ókori irodalmi párhuzamok szintén Mezopotámiá­ból származnak. Enuma elis, a történet Márduk isten uralomra kerüléséről a babiloni panteonban, bizonyos tekintetben hasonló (bár teljes mértékben mitikus és politeista) az l Mózes teremtés tör­ténetéhez. Egyes sumér királylisták bizonyos elemei szembetűnő hasonlóságot mutatnak az 1 Mózes 5 származásrendjével. A Gilgames eposz II. táblája szerkezetileg meglehetősen hasonló az 1Mózes 6-8 leírásához az özönvízről. Az 1 Mózes 1-8 több fő eseménye ugyanabban a sorrend­ben szerepel, mint az Atrahasis eposz hasonló eseményei. Lényegében ez utóbbi ugyanazt a teremtés – lázadás - özönvíz alapmotívumot hordozza, mint a bibliai leírás. Az észak-Szíriabeli óko­ri (kb. Kr.e. 2500-2300) Ebla (ma: Tell Mardikn) területén nemrég talált agyagtáblák szintén ér­dekes párhuzamokat hordozhatnak.

Míg az IMózes 1-38 mezopotámiai jelleggel és hátérrel bír, a 39-50. részek egyiptomi hatást mutatnak - bár nem ennyire közvetlen módon. E hatást mutató példák: az egyiptomi szőlőműve­lés (40:9-11), a folyóparti jelenet (41. rész), Egyiptom Kánaán éléskamrája (42. rész), Kánaán, az egyiptomi fogyasztás számos termékének forrása (43. rész), az egyiptomi vallási és társadalmi szo­kások (a 43., 46. részek vége), az egyiptomi közigazgatási szabályozások (47. rész), az egyiptomi temetkezési gyakorlat (50. rész) és az e részekben használatos számos egyiptomi szó és név. A leg­közelebb álló jellegzetes irodalmi párhuzam Egyiptomból a Két fivér meséje, mely némi hason­lóságot mutat József és Potifárné történetével (39. rész). Egyes egyiptomi önéletrajzi leírások (mint Szinuhe története és a Wenamon írása), valamint más történelmi legendák általánosabb irodalmi párhuzamokat kínálnak.

Irodalmi műfaj és felosztás: Az 1 Mózes könyve alapvetően prózai elbeszélés, melyet helyenként rövid versek tarkítanak (a leghosszabb az ún. Jákób áldása a 49:2-27-ben). A próza nagy része lírai minőségű, szóképek és más eszközök teljes készletét használja, melyek a világ legszebb epikai irodalmát jellemzik. Ver­tikális és horizontális párhuzamok a teremtés leírásának kétszer három napja között (lásd 1:11 magy.); a bűn és ítélet hullámzása a 3. részben (a kígyó, az asszony és a férfi egymás után esnek bűnbe; majd lsten fordított sorrendben vonja őket felelősségre; végül az eredeti sorrendben ítéli el őket); az "és meghalt" kifejezés hatásos ismétlődése az 5. rész verseiben; a "megemlékezik pe­dig az Isten Noéról" (8:1) kifejezés drámai fordulata az özönvíz történetének közepén; a Bábel tornyáról szóló beszámoló homokóra szerkezete a 11:1-9-ben (leírás az 1-2.,8-9. v-ben; párbe­széd a 3-4., 6-7. v.-ben; az 5.v. pedig átmenet); a hátborzongató szójáték a 40: 19-ben (lásd 40: 13); az elsőszülöttekről szóló rövid és a fiatalabb fiakról szóló hosszabb leírások váltakozása - ezek és a számos más irodalmi eszköz érdekessé teszi a leírást és értelmező jeleket kínál, melyekre az ol­vasó különös figyelmet kell, hogy fordítson.

A Genezis az ember megváltásának történetében az első fejezet. Ebben a munkában négy nagy esemény és négy nagy ember kerül bemutatásra. Az 1-11 fejezetekben négy monumentális eseményről olvasunk, mely események megkérdőjelezhetetlen eseményei a biblikus történelemnek.

(1) Teremtés: Isten szuverén teremtője az anyagnak és az energiának, a térnek és az időnek. Az emberi lény ennek a teremtési műnek a koronája.

(2) Bűnbeesés: Bár eredetileg jónak teremtetett, a megteremtett világ a bűn törésének és fertőzősének lett kitéve Ádám bűnén keresztül. A bűn megsemmisítő átka ellenére, Isten a megváltás reményének ígéretér fogalmazza meg az asszony magva által (1 Móz 3:15 – a proto-evangélium).

(3) Özönvíz: Ahogyan az emberi faj szaporodik, úgy szaporodik és terjed a bűn is, amíg Isten rákényszerül a pusztítás végzetességének leállítására. Az emberi faj megsemmisül Nóé és családja kivételével.

(4)   Nemzetek: Annak ellenére, hogy mindannyian Ádám gyermekei vagyunk, Nóén keresztül Isten részekre bontja az egységes kultúrát és egy beszélt nyelvet a vízözön utáni időben, és szétszéleszti a népeket a föld színén.

A 12-50 fejezetek négy nagy emberrel foglalkoznak: Ábrahám, Izsák, Jákob és József), akiken keresztül Isten megáld minden nemzetet. Ábrahám elhívása (12. fejezet) a könyv kulcsfontosságú eseménye. A szövetséggel megerősített ígéretei Istennek alapvető fontossággal bírnak Isten embermegváltó tervének kibontakozásában.

Hangsúlyosan vannak jelen az 1 Mózesben szimbolikus jelentésű számok. A tízes szám, amel­lett hogy az 1 Mózes szakaszainak száma, az 5. és 11. rész származásrendjeiben előforduló nevek számát is jelenti (lásd 5:5 magy.). A hetes szám szintén gyakran szerepel. Az 1:1 héber szövege pontosan hét szóból áll, az 1:2 pedig 14-ből (kétszer hét). A teremtés napjainak száma hét, hét név szerepel a 4. rész származásrendjében (lásd 4:17-18 magy.; valamint 4:15,24; 5:31), majd a külön­féle hetesek az özönvíz történetében, Noé fiainak 70 utódja (10. rész), az Ábrámnak tett hétszeres ígéret (12:2-3), a hét bő és a hét szűk esztendő Egyiptomban (41. rész), végül Jákób 70 utódja (46. rész). Más jelentős számok, mint a 12 és 40, szintén hasonló gyakorisággal fordulnak elő.

A könyv célja: Erő­sen kiemelni azt a tényt, hogy Isten népét nem a természetes emberi fejlődés hozta létre, hanem Is­ten legfőbb és kegyes beavatkozása az emberi történelembe. Az elveszett emberi fajból új emberi­séget teremt, akiket magának szentel, elhívja és arra rendeli őket, hogy királyságának népe, vala­mint áldásának közvetítői legyenek az egész föld számára.

A könyv üzenete: Az 1 Mózes könyve alapvető fontosságú a Biblia többi részének megértéséhez. Üzenete gazdag és összetett, főbb elemeinek felsorolása a bibliai üzenet mintegy egészének tömör kivonatát adja. Mindenek előtt a kapcsolatok könyve, melyek közül kiemeli Isten és a természet, Isten és az em­ber, valamint az ember és ember közötti kapcsolatot. Teljes mértékben monoteista, bizonyosnak tartja, hogy csak egy, erre a névre méltó Isten létezik és szemben áll azzal az elképzeléssel, hogy több isten is lehet (politeizmus), hogy egyáltalán nincs isten (ateizmus), vagy hogy minden iste­ni természetű (panteizmus). Világosan tanítja, hogy az egy igaz Isten uralkodik mindenek (azaz az egész teremtett világ) felett, és hogy az isteni kiválasztás szerint gyakran él korlátlan szabadsá­gával és felborít emberi szokást, hagyományt és tervezést. Bemutatja nekünk, Isten hogyan kez­deményez és köt szövetségeket kiválasztott népével, szeretetet és hűséget ígérve nekik, arra szó­lítván őket, hogy ők is ugyanezt tegyék. Bevezeti az áldozatot, mely egy életet egy másik élettel helyettesít (22. rész). Elsőként utal arra az isteni rendelkezésre, mely a gonosz hatalmából való megszabadítást jelenti (vö. 3:15 és Róm 16:17-20), valamint tartalmazza a hit legősibb és legmélyebb meghatározását (15:6). A Zsid 11 több mint fele - a hívők úsz-i listája - az 1 Mózes szerep­lőire utal.

Nem véletlen egybeesés, hogy az 1 Mózes első három fejezetének sok tárgya és témája megjele­nik a Jelenések könyvének utolsó három fejezetében. Csak csodálni tudjuk az Úr irányító hatását, aki biztosít minket, hogy "a teljes írás Istentől ihletett" (2Tim 3: 16) és hogy azok, akik írták "a Szentlélektől indíttatva szólottak" (2Pt 1 :21).

 

 

Kovács-Bíró János

2004. február 7.