payday loan payday loans cash loan cash loans payday cash loan cash advance payday loan fast payday loan fax payday loan no fax payday loan online payday loans pay day loan pay day loans payday advance loan payday advance loans payday cash loans payday loan online bad credit payday loan bad credit payday loans cash advance payday loans cheap payday loan easy payday loan fast cash payday loan fast payday loans faxless payday loan faxless payday loans instant payday loan instant payday loans loan til payday loan till payday military payday loan no credit check payday loan no fax payday loans payday loan no faxing payday loan store payday loans no credit check payday loans no faxing quick payday loan quick payday loans best payday loan best payday loans cash til payday loan cheap payday loans easy payday loans ez payday loan free payday loan free payday loans guaranteed payday loan instant approval payday loans internet payday loan low cost payday loan low fee payday loan military payday loans my payday loan no fax pay day loan no fax pay day loans online pay day loans pay day advance loans payday loan business payday loan companies payday loan company payday loan software payday loans chicago same day payday loan same day payday loans savings account payday loans uk payday loan uk payday payday loan in uk payday loan payday loans loans till payday payday loans uk payday loans in uk pay day loans uk instant payday loan instant payday loans pay day loan uk no fax payday loans fast payday loan payday loan advance payday advance faxless payday loans faxless payday loan payday cash loan pay day loans cash advance payday loan cash advance pay day loan payday uk payday advance uk cash loans payday loan company payday cash loans payday loan online easy payday loans quick payday loans same day payday loans no fax payday loan same day payday loan loan till payday fast cash payday loan fast payday loans quick payday loan unsecured loan personal loan payday cash mortgage loan

Bibliai Szabadegyetem
4029 Debrecen, Fazekas M. u. 7.


Levitikusz - Mózes harmadik könyve

Szentségi körök az Ószövetségben

SZENT
(KADOS)

Istenhez tartozó, elkülönített; az ember számára érinthetetlen terület. III.Mózes.27,21 Ide tartozott: hadizsákmány,
Egészen égő áldozat, Tízparancsolat rendelkezései (szombat, stb). Aki belépett erre a területre (hozzányúlt ahhoz, ami az Úré, vagy az ide tartozó parancsolatokat áthágta halálbüntetést kapott. Nem térhetett többé vissza a szentségi körbe.
 

KÖZÖNSÉGES
(HOL) 

A kultikus törvények áthágásával vagy betegségek esetén kerültek ebbe a körbe. Pl. halott érintése, poklosság, menstruáció, stb. Kultikus tisztátalanságot okozott, ami visszafordítható volt. Tisztulási folyamat és áldozat révén visszakerülhetett a „tiszta” körbe. Amikor valaki a közönséges körbe került, kirekesztették a táboron kívülre, távol került a közösségtől és a szentségtől.

TISZTA
(TAHOR)

A kívánatos állapot kifejezője. Tiszta embernek minősült az a személy, aki engedelmeskedett, békességben volt Istennel és az emberekkel. A közösségben (táboron belül) élt, a szentély közelségét élvezhette, áldozatot vitt. Más kifejezéssel ez volt a „salom” állapot, az egészség, lelki és fizikai egyensúly állapota.

 

TISZTÁTALAN (THÁMÉ)

 V.Móz.7,26
Átkozottnak vagy utálatosnak nevezi az ige azt aki ebbe a körbe került. A tisztátalan állatok húsának fogyasztása okozta ezt a tisztátalanságot, ami visszafordíthatatlan állapotot idézett elő, ebből a helyzetből nem lehetett visszakerülni a „tiszta” körbe, ellentétben a „közönséges” állapottal, ehonnan volt visszatérés. III.Müzes 11 fejezet sorolja fel a tisztátalan állatokat.

Isten a szentségi körökkel értette meg az ÓSZ-i emberrel, hogy nem lehet büntetlenül (következmények nélkül) átlépni bizonyos határokat. A „szent” fogalmával Isten kifejezte, hogy vannak olyan törvényszerűségek, amelyeket Isten félretett, elkülönített az ember védelmében. Ennek a körnek az áttörése a mai napig súlyos erkölcsi következményekkel jár. A Tízparancsolat minden igéje máig szentség, ami Isten értem magának tart fenn a mi életünkben is. Olyan, mint a part a folyónál – ettől marad mederben az élet. A „ne ölj”, „ne lopj” vagy a Szombat megtartása ebbe a körbe tartozik.

A „közönséges”-nek nevezett részleges vagy visszafordítható tisztátalanság, ma az egészségtelen vagy fertőző fogalmának felel meg. Ebben az értelmében ma is érvényes. Ami akkor kultikus tisztátalanságot okozott, az ma is betegséget okoz, ha nem tartjuk be a higiéné szabályait. Az akkori körülmények között csak úgy tudta Isten megóvni népe életét a fertőzésektől, ha kultikus törvényként fogadalmazta meg az egészségőrzés alapelveit. Abban a korban még nem voltak ismertek az olyan kifejezések, mint az egészségtelen, fertőző, bekteriális, ragályos.

A „tisztátalan” kör a szentségi körök másik véglete. Ahogyan a „szent” érinthetetlen volt az ember számára, ugyanúgy a „tisztátalan” is. Amikor az első tiltás erkölcsi jelentőségtű kérdésekre vonatkozik, ugyanúgy ez utóbbi tiltás is. A tisztátalan állatok húsának fogyasztását Isten olyan komoly tiltásnak ítélte meg, hogy kiemelte a kultikus törvények sorából (ahol a többi egészségőrzéssel kapcsolatos törvények voltak) és ebbe a kategóriába sorolta. Erkölcsi jelentőséget nyer az élet fenntartásának kérdése. A Teremtő tudta, hogy ezek a húsok olyan mértékben rongálják az ember egészségét, hogy az már az erkölcsi felelősség kategóriájába tarozik. Erre utal a tilalom indoklásában szereplő kijelentés: legyetek szentek, mert én az Úr szent vagyok (III.Móz. 11,44-47).

Lényeges hangsúlyozni, hogy a tisztátalan húsok kérdése nem a rituális törvények között volt. Ezt erősíti az a megállapítás is, hogy míg a rituális törvények csak a zsidókra vonatkozta, addig ezt a törvényt az idegenekre is kiterjesztették (III.Móz. 17,10-13).

A modern tudományos ismeretek birtokában csodálni tudjuk azt a bölcsességet, ami a tisztátalan húsok tiltásában megmutatkozik. Ma már értjük, amit akkor csak erkölcsi indoklással tudtak elfogadni, hogy bizonyos élelmiszerek súlyosan károsítják az ember egészségét.

Ma is világos a szentségi körök üzenete. Az erkölcsi élet vagy az egészség törvényeinek áthágása súlyos következményeket hordoz. Ami Isten elkülönített, félretett, azzal a mi életünket védi. Nem azért tilt, hogy nehézzé tegye az életünket, hanem azért, hogy megmentse. Azzal, hogy az élet és egészség védelmének alapelvei bekerültek a vallásos törvények közül, azt akarja kifejezni, hogy élet fenntartása, a lehető legjobb minőségben való őrzése nemcsak fizikai, hanem erkölcsi és vallásos kérdés is és szoros kapcsolatban áll, az Istennel való kapcsolatunkkal.

 

A könyv felosztása

 

Fókusza

Odaszentelődés

Megszentelődés

Igehelyek

1:1

8:1

11:1

16:1

18:1

21:1

23:1

25:1

27:1

Felosztása

A szent cselekmény törvényei

A megszentelés törvényei

Áldozatok

Papszente-lés

A nép meg-szentelése

A nép kiengesztelése

A
népért

A papért

Az Istenért

Kánaánért

Tárgya

Isten Útja

Istennel járáa

Az elfogadott törvény Istennel összekapcsol

A követett törvény közösségbe hoz Istennel

Színhelye

A Sinai hegy

Ideje

Kb. 1 hónap

 

Első rész: A törvény Isten által elfogadható formája: A szentség (1:1 – 17:16)

                 I.      Az Isten megközelítésének törvényszerűségei                                             (1:1 – 7:38)

A.     Isten megközelítésének módja közösségben                                        (1:1 – 3:17)

B.     Isten megközelítésének módja a közösségen kívül                               (4:1 – 6:7)

C.     Az Áldozatok bemutatásának törvényei                                              (6:8 – 7:38)

             II.      A papság tövénye                                                                                        (8:1 – 10:20)

A.     A papszentelés                                                                                   (8:1 – 36)

B.     A papság szolgálata                                                                           (9:1 – 24)

C.     A papok bűnei                                                                       (10:1 – 20)

           III.      Izrael tisztasági tövénye                                                                              (11:1 – 15:33)

A.     A tiszta és tisztátalan ételek törvénye                                       (11:1 – 47)

B.     A szülő asszony tisztulási törvénye                                                      (12:1 – 8)

C.     A poklos betegekre vonatkozó törvények                                           (13:1 – 14:57)

D.     A testi tisztátalanságokra vonatkozó törvények                                   (15:1 – 33)

           IV.      Az engesztelés törvénye                                                                               (16:1 – 17:16)

A.     A négy engesztelési nap                                                                      (16:1 – 34)

B.     Az áldozat helye                                                                                 (17:1 – 9)

C.     A vér használatának törvénye                                                 (17:10 – 16)

 

Második rész: a törvény elfogadásának útja: A megszentelődés (18:1 – 27:34)

 

                I.      A nép megszentelésének törvénye                                                               (18:1 – 20:27)

A.     A szexuális bűnök törvénye                                                                (18:1 – 30)

B.     A szociális rend törvénye                                                                    (19:1 – 37)

C.     A vallási és erkölcsi vétek büntetése                                                   (20:1 – 27)

             II.      A papság megszentelésének törvénye                                                         (21:1 – 22:3)

A.     A papságra vonatkozó tilalmak                                                           (21:1 – 15)

B.     A papsággal kapcsolatos, népre vonatkozó tilalmak                            (21:16 – 24)

C.     A papságra vonatkozó, áldozati étellel kapcsolatos tilalmak     (22:1 – 16)

D.     Az áldozati állatok hibátlanok legyenek                                               (22:17 – 30)

E.      A papokra vonatkozó törvények összefoglalása                                  (22:31 – 33)

           III.      Az istentiszteletre vonatkozó törvények                                                      (23:1 – 24:23)

A.     Az ünnepek megszentelésére vonatkozó törvények                             (23:1 – 44)

B.     Az istentisztelet szent eszközei                                                (24:1 – 9)

C.     Isten szent nevének tiszteletére vonatkozó törvények               (24:10 – 23)

           IV.      Kánaán megszentelésének törvénye                                                           (25:1 – 26:46)

A.     Kánaán földjének megszentelésére vonatkozó törvény             (25:1 – 55)

B.     Az engedelmesség és engedetlenség következménye Kánaánban         (26:1 – 26:46)

             V.      A megszentelődés törvénye és a fogadalom                                                (27:1 – 34)

A.     Értékes dolgok odaszentelése                                                 (27:1 – 25)

B.     Mentesülés az odaszentelés alól                                                          (27:26 – 34)

C.     A könyv záradéka                                                                              (27:34)

 

Ősz-Farkas Ernő

2004. február 21