Numeri - Mózes negyedik könyve
I. A könyv elnevezése
A Pentateuchos, Móz 4.
könyve, a masszoréta kánonban a kezdő szava után: „Bemidbar”, a
„Pusztában”. A LXX (Septuaginta) a számok sokasága miatt „Arithmoi”-nak
„Számok”-nak nevezi. A Vulgata átvette a görög elnevezést és „Numeri”
elnevezéssel illeti IV. Mózes könyvét. Írásmagyarázók szerint:
„Számbavétel”-nek is fordítható lenne a Numeri.
II. Keletkezése
Végigolvasva, dublettek az
Exodussal. Áron és Mirjám halála, Mózes halálának bejelentése megjelennek
a történetek között. Mózes szerzősége vitatottá vált a mai kutatók
számára, Tokics Imre: „Mózes írta-e a Tórát ?” rövidesen megjelenik.
Előkerül az utódlás kérdése is: Eleázár (főpap), Józsué (vezér). Négy
forráselmélet: Jahvista, Elohista, Papi, Deuteronómista = kissé háttérbe
szorul. Sínai-hegyi kinyilatkoztatás át és átszövi a történeteket.
III. A könyv
teológiai jellegzetességei
Meghatározottan erős a
törzsi szervezet. Kimutatták, hogy 5,1-9,14 részben nagyon ősi, törzsi
állapotokra jellemző adatokkal, helyzetekkel találkozunk. 1,5-15 tartalmaz
olyan névjegyzéket, mely archaikus volta unikum a Pentateuchosban, az
egyik régészeti szövegemlékben az un. Mari szövegekben találtak hasonló
neveket. A könyv központi eleme a pusztai vándorlás = Bemidbar = önálló
hagyományanyagként is felfoghatjuk. 11-14 fejezetekben döntően a JHVH
tetragrammaton szerepel. A 15. fejezet papi kifejezések,
ünnepélyesen hömpölygő stílusa. 16. fejezete ismét nagyon ősi
kifejezésekkel van megörökítve.
Mózes legitimitása
kétséges: Abirám és Dátán, majd Korah lázadását feljegyzi, a nép
zúgolódása, - evangéliumokban Jézus Zákeus házába megy Lk. Mirjám is
szemrehányást tesz Mózesnek a Kusita felesége végett. Áron lázadást
szervez Mózes ellen. Lázadást Isten nagyon keményen megbünteti! Mózes
ellen elülnek a vádak.
Időrendet nem tartja
fontosnak az ókori ember: ciklikus és lineáris történetszemlélet =
messionalizmus.
Kritika nem figyelte meg a
szövegeket, mert a Numeri az első három könyv fonalát felveszi, és tovább
görgeti a megoldás felé. Mi a megoldás? Az ígéret földje! A könyv önálló
és a nagy műnek is a része. Puszta úgy jelenik meg később (Ezékiel 40-48)
a prófétáknál, mint az eszményi és ideális állapot.
Szentély
minden történet központja, az egység, a törzsek egységének a színtere. A
nép egésze mindenét a szentély fenntartására felajánlotta- oltár
fontossága!
Népszámláláskor a
lévitákat nem vették számba- miért? Mert ez a törzs az Úré volt. Áron
kiemelkedő szerepe a lévitákkal szemben!
Az egyiptomi népből már
csak Mózes, Áron és Józsué vannak életben, de csak Józsué mehet be az
ígéret földjére.
A teljhatalmat Mózes majd
tovább adja Józsuénak, de ezt már egy következő könyv mondja el a mai
olvasónak.
Dr. Tokics
Imre
2004. február
27. |