| 
      
      Numeri - Mózes negyedik könyve
 I. A könyv elnevezése A Pentateuchos, Móz 4. 
      könyve, a masszoréta kánonban a kezdő szava után: „Bemidbar”, a 
      „Pusztában”. A LXX (Septuaginta) a számok sokasága miatt „Arithmoi”-nak 
      „Számok”-nak nevezi. A Vulgata átvette a görög elnevezést és „Numeri” 
      elnevezéssel illeti IV. Mózes könyvét. Írásmagyarázók szerint: 
      „Számbavétel”-nek is fordítható lenne a Numeri. II. Keletkezése Végigolvasva, dublettek az 
      Exodussal. Áron és Mirjám halála, Mózes halálának bejelentése megjelennek 
      a történetek között. Mózes szerzősége vitatottá vált a mai kutatók 
      számára, Tokics Imre: „Mózes írta-e a Tórát ?” rövidesen megjelenik. 
      Előkerül az utódlás kérdése is: Eleázár (főpap), Józsué (vezér). Négy 
      forráselmélet: Jahvista, Elohista, Papi, Deuteronómista = kissé háttérbe 
      szorul. Sínai-hegyi kinyilatkoztatás át és átszövi a történeteket.  III. A könyv 
      teológiai jellegzetességei Meghatározottan erős a 
      törzsi szervezet. Kimutatták, hogy 5,1-9,14 részben nagyon ősi, törzsi 
      állapotokra jellemző adatokkal, helyzetekkel találkozunk. 1,5-15 tartalmaz 
      olyan névjegyzéket, mely archaikus volta unikum a Pentateuchosban, az 
      egyik régészeti szövegemlékben az un. Mari szövegekben találtak hasonló 
      neveket. A könyv központi eleme a pusztai vándorlás = Bemidbar = önálló 
      hagyományanyagként is felfoghatjuk. 11-14 fejezetekben döntően a JHVH 
      tetragrammaton szerepel. A 15.            fejezet papi kifejezések, 
      ünnepélyesen hömpölygő stílusa. 16. fejezete ismét nagyon ősi 
      kifejezésekkel van megörökítve.  Mózes legitimitása 
      kétséges: Abirám és Dátán, majd Korah lázadását feljegyzi, a nép 
      zúgolódása, - evangéliumokban Jézus Zákeus házába megy Lk. Mirjám is 
      szemrehányást tesz Mózesnek a Kusita felesége végett. Áron lázadást 
      szervez Mózes ellen. Lázadást Isten nagyon keményen megbünteti! Mózes 
      ellen elülnek a vádak.  Időrendet nem tartja 
      fontosnak az ókori ember: ciklikus és lineáris történetszemlélet = 
      messionalizmus.  Kritika nem figyelte meg a 
      szövegeket, mert a Numeri az első három könyv fonalát felveszi, és tovább 
      görgeti a megoldás felé. Mi a megoldás? Az ígéret földje! A könyv önálló 
      és a nagy műnek is a része. Puszta úgy jelenik meg később (Ezékiel 40-48) 
      a prófétáknál, mint az eszményi és ideális állapot.              Szentély 
      minden történet központja, az egység, a törzsek egységének a színtere. A 
      nép egésze mindenét a szentély fenntartására felajánlotta- oltár 
      fontossága! Népszámláláskor a 
      lévitákat nem vették számba- miért? Mert ez a törzs az Úré volt. Áron 
      kiemelkedő szerepe a lévitákkal szemben!  Az egyiptomi népből már 
      csak Mózes, Áron és Józsué vannak életben, de csak Józsué mehet be az 
      ígéret földjére.  A teljhatalmat Mózes majd 
      tovább adja Józsuénak, de ezt már egy következő könyv mondja el a mai 
      olvasónak.      Dr. Tokics 
      Imre 2004. február 
      27.  |