payday loan payday loans cash loan cash loans payday cash loan cash advance payday loan fast payday loan fax payday loan no fax payday loan online payday loans pay day loan pay day loans payday advance loan payday advance loans payday cash loans payday loan online bad credit payday loan bad credit payday loans cash advance payday loans cheap payday loan easy payday loan fast cash payday loan fast payday loans faxless payday loan faxless payday loans instant payday loan instant payday loans loan til payday loan till payday military payday loan no credit check payday loan no fax payday loans payday loan no faxing payday loan store payday loans no credit check payday loans no faxing quick payday loan quick payday loans best payday loan best payday loans cash til payday loan cheap payday loans easy payday loans ez payday loan free payday loan free payday loans guaranteed payday loan instant approval payday loans internet payday loan low cost payday loan low fee payday loan military payday loans my payday loan no fax pay day loan no fax pay day loans online pay day loans pay day advance loans payday loan business payday loan companies payday loan company payday loan software payday loans chicago same day payday loan same day payday loans savings account payday loans uk payday loan uk payday payday loan in uk payday loan payday loans loans till payday payday loans uk payday loans in uk pay day loans uk instant payday loan instant payday loans pay day loan uk no fax payday loans fast payday loan payday loan advance payday advance faxless payday loans faxless payday loan payday cash loan pay day loans cash advance payday loan cash advance pay day loan payday uk payday advance uk cash loans payday loan company payday cash loans payday loan online easy payday loans quick payday loans same day payday loans no fax payday loan same day payday loan loan till payday fast cash payday loan fast payday loans quick payday loan unsecured loan personal loan payday cash mortgage loan

Bibliai Szabadegyetem
4029 Debrecen, Fazekas M. u. 7.

A Prédikátor könyve 

Címe:

A könyv a héber kánonban a kezdő mondat (1:1) alapján (dibré kóhelet ben-dávid) kapta a kóhelet elnevezést. A Septuaginta[1] “Ecclesiastes” szóval adja vissza. A feliraton kívül a könyvben a következő helyeken fordul még elő a kóhelet szó: 1,2.12; 7,27; 12,8.9.10. A héber KáHaL ige jelentése: összegyülekezni, összehívni. A latin fordítás a héber kóhelet szót concionator-ral fordítja, ami magyarul: prédikátor.

 Szerzője és keletkezési ideje:

A könyv így kezdődik: “A prédikátornak, Dávid fiának, Jeruzsálem királyának beszédei.” Dávid e fiának bizonyára Salamont kell értenünk. Erre következtethetünk a szerző szórakozásairól, fényűző életéről, bölcsességéről szóló leírásból. A zsidó és keresztény hagyomány is Salamon királyt tartja szerzőnek, bár vannak akik kétségbe vonják ezt.

 “Én prédikátor, királya voltam Izráelnek Jeruzsálemben.” (1:12) kifejezés a héberben nem feltétlenül jelenti azt, hogy mostmár nem király[2]. Salamon visszatekintve életére, idős korában írta. Egyes magyarázók szerint a könyv Salamon nyilvános bűnvallomása. Salamon udvarában – bölcsessége hírétől vonzva – sok külföldi és honi vendég volt. Látogatóit éppúgy, mint alattvalóit megbotránkoztatta a király élete, soknejűsége. Most élete végén e nyilvános vallomás által a király meg akarja alázni magát népe és vendégei előtt. 

Témája:

Keserű számvetés az élet kilátástalanságáról, értelmetlenségéről, ha az ember Isten nélkül él. Ebből a szempontból a mű két részre oszlik: az első 11 fejezet az utolsó - a 12. -, megállapításai felől érthető: „Emlékezzél meg a te Teremtődről ifjúságodnak idejében, míg a veszedelmek napjai el nem jönnek, míg el nem jönnek az esztendők, melyekről azt mondod: nem szeretem ezeket.! (…)A dolognak summája, mindezeket hallván, ez: az Istent féljed, és az ő parancsolatit megtartsad; mert ez az embernek fődolga! (Préd. 12: 3. 15.)

 

Nehéz egy átfogó vázlatot kialakítani, de a főbb témák a következők:

·               A hiábavaló élet részletezése („vanitátum vanitás” vö. Kölcsey Ferenc azonos c. versével) 1-2 fejezet

·               Az élet kíméletlen hajszája („A lélek gyötrelme”) 1:2-9; 2:23-24; 4:6; 5:13-18; 6:7

·               A bizonytalan jövő 8:6-8

·               A halál után nincs öntudatos további, túlvilági élet 3:19-21; 9:7-8; 12:9 (helyesen:„az élet pedig visszatér…”)

·               Álmokról: 2:24; 5:3.7.12; beszédről: 5:1-7; 7:5. 21-22. bölcsességről 2:14kk; 7:5.16; 8:1.5; 9:1kk.

·               Mindennek rendelt ideje van 3:1kk; 8:5

·               Az élet elmúlásáról 12:1-9.

 

Tanulsága:

A mondanivaló nem ellentmondást nem tűrő parancs formájában hangzik el, hanem meghökkentő formájával is gondolkodásra késztet s a helyes látás felé szorít. De jó szolgálatot tesz, amikor bölcs vizsgálódásai és éles megfigyelései, valamint kemény logikája erejével kihúzza a talajt a nagyon magabiztos s nagyon a láthatókra és emberire építő élet alól s odaszorít Isten félelmére. És ha nem lenne igaza a Préd látásának, ha nem lenne magában véve minden hiábavalóság, akkor Isten Fiának nem kellett volna emberi testben eljönnie és elszenvednie a kereszthalált megváltásunkért. Az Újszövetség felől nézve a Préd is, mint a törvény, a Krisztusra vezérlő mester a szemünkben.

Salamon megfigyeli a körülötte zajló életet és levonja a tanulságokat. Ilyen az élet “a nap alatt”. Ha kirekesztjük belőle Istent, hiábavaló, értéktelen, értelmetlen, céltalan és üres. Az emberi természet és a történelem folyton ismétli önmagát: semmi új nincs a nap alatt. Az élet igazságtalan, az élvezetek nem elégítenek ki, a becsületes életet, és a bölcsességet szétzúzza a halál. “Légy reális! - üzeni a Prédikátor. “Nézd meg mit ér az élet Isten nélkül!” Isten úgy teremtette az embert, hogy nélküle nem boldogulhat. A könyv olyan mértékben tárja fel az ember totális csődjét Isten nélkül, mint egyetlen más könyve sem a Bibliának. Ezzel szemben Isten örömmel akarja kitölteni az emberi élet minden egyes területét: a munkát, az otthont, a házasságot. Ezért végkövetkeztetése ma is éppúgy időszerű, mint volt háromezer évvel ezelőtt. A megoldás az Istennel való kapcsolat, már ifjú kortól az ember egész életében.

Szőllősi Árpád ifj. 2004. szeptember 18.


 

[1] »Hetvenes fordítás«. Az ÓSZ legrégebbi görög fordításának megnevezése, rövidítése: LXX. Latin szó, jelentése: hetven. Az ARISZTEÁSZ-LEVÉL  (Kr. e. 100 körül keletkezett) beszámol arról, hogy II. Ptolemaiosz Philadelphosz egyiptomi király (urlk. Kr. e. 285-286) könyvtárának kiegészítése céljából lefordította a mózesi könyveket oly módon, hogy a fordítást hetvenkét izraelita írástudó (minden törzsből hat) végezte el egymástól függetlenül, hetvenkét nap alatt, s az így létrejött szövegek egymással teljesen megegyeztek. Ezt a legendát megörökíti részletesen Josephus Flavius zsidó történetíró is, a Zsidók története című művében. (Keresztyén Bibliai Lexikon)

[2] Jeruzsálem csak Dávid és Salamon alatt volt Izrael fővárosa.