payday loan payday loans cash loan cash loans payday cash loan cash advance payday loan fast payday loan fax payday loan no fax payday loan online payday loans pay day loan pay day loans payday advance loan payday advance loans payday cash loans payday loan online bad credit payday loan bad credit payday loans cash advance payday loans cheap payday loan easy payday loan fast cash payday loan fast payday loans faxless payday loan faxless payday loans instant payday loan instant payday loans loan til payday loan till payday military payday loan no credit check payday loan no fax payday loans payday loan no faxing payday loan store payday loans no credit check payday loans no faxing quick payday loan quick payday loans best payday loan best payday loans cash til payday loan cheap payday loans easy payday loans ez payday loan free payday loan free payday loans guaranteed payday loan instant approval payday loans internet payday loan low cost payday loan low fee payday loan military payday loans my payday loan no fax pay day loan no fax pay day loans online pay day loans pay day advance loans payday loan business payday loan companies payday loan company payday loan software payday loans chicago same day payday loan same day payday loans savings account payday loans uk payday loan uk payday payday loan in uk payday loan payday loans loans till payday payday loans uk payday loans in uk pay day loans uk instant payday loan instant payday loans pay day loan uk no fax payday loans fast payday loan payday loan advance payday advance faxless payday loans faxless payday loan payday cash loan pay day loans cash advance payday loan cash advance pay day loan payday uk payday advance uk cash loans payday loan company payday cash loans payday loan online easy payday loans quick payday loans same day payday loans no fax payday loan same day payday loan loan till payday fast cash payday loan fast payday loans quick payday loan unsecured loan personal loan payday cash mortgage loan

Bibliai Szabadegyetem
4029 Debrecen, Fazekas M. u. 7.

 

Jeremiás Siralmai

 I.                   A Siralmak könyvéről általában

 A Siralmak könyve a massoréta kánonban és a Károli fordítású Szentírásban eltérő helyen található. A siralmak használatáról tudjuk, hogy a második deportálás és a templom lerombolásának emlékén használták, a hosszú nap liturgiája alkalmával. Héber nevét kezdő szaváról kapta: Ó jaj, mennyire. A bevezető szó vezet el bennünket a siralmakhoz. A könyv tartalma azonban a siralmak műfajával valósul meg a héber költészetben.

A fogságban és az azt követő időszakban, majd a Talmudban már kimondottan siratóének elnevezéssel találkozunk, és e megjelöléssel kerül a latin Vulgata kánonjába, Lamentationes néven. A nemzeti bibliafordítások követik a görög, és latin sorrendet, illetve a jeremiási szerzőséget sem kérdőjelezik meg, mint azt sokan később megteszik.

A könyv öt részből áll, melyek az ország, Jeruzsálem és a templom elpusztulás feletti kesergés hangnemében fogalmazódik meg.

 

II.                A könyv tartalma, és mondanivalója

Az első ének verselésében és tartalmában iskolapéldája a keleti költészetnek. Kollektív panaszéneknek is tekinthetjük, mivel a nép helyett a szerző mondja el, a nemzeti tragédiát követően. A fejezet 1-11 versei bevezetik a szenvedést a siratóének műfajával, míg a 12-22 szakaszban a megalázott Jeruzsálem szólal meg.

A mű valószínűleg hozzájárult ahhoz, hogy a gyászünnep kialakult, melyet a város romjainál tartottak, egy jellegzetes gyász-liturgia kereti között és ekkor mindig felolvasták a Siralmak könyvét.

Megjelenik a Teremtő igazzá nyilvánításának gondolata, melyben már nem folytatja Istennel való perlekedését a város. A sirató és panasz elemek keverednek, melyek az érzésekre mélyebb hatást gyakorolnak.

A második ének az isteni büntetés következményeinek bemutatása..

A harmadik ének eltér az első két rész bevezetésétől, ugyanis nem ’jaj’ felkiáltással kezdődik el, hanem a személyes névmás egyes szám első személyű alakjával: „Én vagyok az az ember, aki…”

A negyedik ének gondolatmenete nagy hasonlóságot mutat a második fejezet siratóénekével. 4,1).

Jellegzetes, hogy a prófétákat a papok követik mindkét műben, míg más könyvekben lehetséges fordított sorrend is.

Az utolsó ének az ötödik, mely mondanivalójában és költői szerkezetében a leginkább áttekinthető. A szerző eltávolodik a jeruzsálemi színtérről, és az országban uralkodó helyzetet tárja fel, a kaldeus seregek pusztítása nyomán. Műfaját tekintve kollektív panaszének, mely az elnyomott nép imájaként is felfogható.

„Emlékezzél meg Uram mi esett meg rajtunk” (5,1).

A Siralmak könyve bevezeti a mai olvasót egy nép fájdalmának és szenvedéseinek legintimebb részeibe. Szabadjon azzal a bibliai hasonlattal zárni e néhány sort, hogy az Olvasó akkor fogja megérteni a választott nép szenvedéseit, titkait, ha felismeri, hogy szent helyen áll, és saruit levéve közelíti meg e téma kutatását.

Dr. Tokics Imre