Jeremiás Siralmai
I.
A Siralmak könyvéről általában
A Siralmak könyve a massoréta
kánonban és a Károli fordítású Szentírásban eltérő
helyen található. A siralmak használatáról tudjuk,
hogy a második deportálás és a templom
lerombolásának emlékén használták, a hosszú nap
liturgiája alkalmával. Héber nevét kezdő szaváról
kapta: Ó jaj, mennyire. A bevezető szó vezet
el bennünket a siralmakhoz. A könyv tartalma azonban
a siralmak műfajával valósul meg a héber
költészetben.
A fogságban és az azt követő időszakban, majd a
Talmudban már kimondottan siratóének elnevezéssel
találkozunk, és e megjelöléssel kerül a latin
Vulgata kánonjába, Lamentationes néven. A nemzeti
bibliafordítások követik a görög, és latin
sorrendet, illetve a jeremiási szerzőséget sem
kérdőjelezik meg, mint azt sokan később megteszik.
A könyv öt részből áll, melyek az ország, Jeruzsálem
és a templom elpusztulás feletti kesergés
hangnemében fogalmazódik meg.
II.
A könyv tartalma, és mondanivalója
Az
első ének verselésében és tartalmában iskolapéldája
a keleti költészetnek. Kollektív panaszéneknek is
tekinthetjük, mivel a nép helyett a szerző mondja
el, a nemzeti tragédiát követően. A fejezet 1-11
versei bevezetik a szenvedést a siratóének
műfajával, míg a 12-22 szakaszban a megalázott
Jeruzsálem szólal meg.
A mű valószínűleg hozzájárult ahhoz, hogy a
gyászünnep kialakult, melyet a város romjainál
tartottak, egy jellegzetes gyász-liturgia kereti
között és ekkor mindig felolvasták a Siralmak
könyvét.
Megjelenik a Teremtő igazzá nyilvánításának
gondolata, melyben már nem folytatja Istennel való
perlekedését a város. A sirató és panasz elemek
keverednek, melyek az érzésekre mélyebb hatást
gyakorolnak.
A második ének az isteni büntetés következményeinek
bemutatása..
A harmadik ének eltér az első két rész
bevezetésétől, ugyanis nem ’jaj’ felkiáltással
kezdődik el, hanem a személyes névmás egyes szám
első személyű alakjával: „Én vagyok az az ember,
aki…”
A negyedik ének
gondolatmenete nagy hasonlóságot mutat a második
fejezet siratóénekével. 4,1).
Jellegzetes, hogy a
prófétákat a papok követik mindkét műben, míg más
könyvekben lehetséges fordított sorrend is.
Az utolsó ének az ötödik, mely
mondanivalójában és költői szerkezetében a leginkább
áttekinthető. A szerző eltávolodik a jeruzsálemi
színtérről, és az országban uralkodó helyzetet tárja
fel, a kaldeus seregek pusztítása nyomán. Műfaját
tekintve kollektív panaszének, mely az elnyomott nép
imájaként is felfogható.
„Emlékezzél meg Uram
mi esett meg rajtunk” (5,1).
A Siralmak könyve
bevezeti a mai olvasót egy nép fájdalmának és
szenvedéseinek legintimebb részeibe. Szabadjon azzal
a bibliai hasonlattal zárni e néhány sort, hogy az
Olvasó akkor fogja megérteni a választott nép
szenvedéseit, titkait, ha felismeri, hogy szent
helyen áll, és saruit levéve közelíti meg e téma
kutatását.
Dr. Tokics Imre
|