| 
                            
                            Zsoltárok könyve   
                               
                            Ami a sarló a bogáncsnak, az a zsoltárének 
                            mindenfajta szomorúságnak
                            PROKLOSZ gör. 
                            író, V.sz. 
                             „Az egyén vagy az emberiség nem fordul az élet 
                            válságos óráiban a Védákhoz vagy Homeroszhoz, sem 
                            Dantehoz vagy Goethéhez, hanem a Zsoltárok 
                            könyvéhez.” MÓZES 
                            HARMADIK KÖNYVÉNEK HAFTÁRÁI (JEGYZETEK) 
                            •2Kir5:12    
                            JÉZUS BIBLIÁJA AZ ÓSZÖVETSÉG, IMA ÉS ÉNEKES KÖNYVE A 
                            ZSOLTÁROK  KÖNYVE VOLT. ENNEK ÉNEKEIT ÉNEKELTE AZ 
                            UTOLSÓ  VACSORA  VÉGEZTÉVEL. Ez az egyik legnagyobb 
                            érv amellett, hogy mi az ő példáját kövessük ebben 
                            is. Természetesen ez kiegészül az Újszövetséggel, 
                            mely úgy idézi a zsoltárokat, mint amelyek 
                            Krisztusról tesznek bizonyságot.          
                            CÍM  ÉS TÉMA    
                            Héberben töhillim-nek
                             Dávid 
                            dicsérő éneke 145:1.) dicséreteknek vagy 
                            töfillót-nak  nevezik 
                            (imádságoknak) a zsoltárok könyvét. Zsolt. 66,1-ben 
                            (és még 56 helyen) a -  mizmor 
                            szót találjuk, melynek jelentése: zsoltár.. Az 
                            éneklőmesternek; zsoltár, ének. 
                            Ennek görög fordítása  (LXX) pszalmosz 
                             .
                            Ebből származik a zsoltár szó. 
                              I. 
                            Tartalma: 150 zsoltár, öt könyvre osztva ( 1-41, 
                            42-72, 73-89, 90-106, 107-150), mindegyikhez 
                            tartozik egy záró doxológia  II. 
                            A zsoltárfeliratok: Utalást tartalmaznak 1.) a 
                            szerzőre, 2.) a gyűjtemény címére, 3.) a zsoltár 
                            típusára, 4.) zenei utasításokra, 5.)a liturgiára, 
                            6.) a zsoltár keletkezési alkalmára.  III. A zsoltárok szerzői:A 
                            maszoréta szövegben csak 73 zsoltár szerepel Dávid 
                            műveként (a Vulgatában 85), 12 Aszaf, 11 Korach 
                            fiai, 1 Mózes, 2 Salamon, 1 pedig Hemán nevéhez 
                            fűződik, három zsoltár feliratában Jeduthun és Dávid 
                            szerepel.  50 
                            zsoltár névtelen (árva zsoltárok), mert mincs 
                            semmiféle felirata, sem a szerző, sem a a 
                            keletkezési körülmény, sem az előadás mód nincs 
                            jelölve.  IV. 
                            A műfajok.  
                            –       
                            A) himnusz v. dicsőítő ének ( 
                            dicsőítés 
                            –       
                            B) A kultikus himnuszok, a trónra 
                            lépést ünneplő  
                            –       
                            C) Népi siratóénekek 
                            –       
                            D) Némelyik zsoltár föltehetően 
                            valamilyen kultikus célra keletkezett, így a 
                            zarándokénekek (122; 84), a bevonulási énekek (15; 
                            24,2–5), a jövendölést tartalmazó zsoltárok 
                            (81,7–17; 95,8–11); a királyi zsoltárok 
                            (trónfoglalásra írt énekek; 18; 144,1–11: hálaadás 
                            győzelem után; 20: ima; 72; 101: hódolat; 132).  
                            –       
                            – E) Az ÚSz több zsoltárt a Messiásra 
                            vonatkoztat (2; 17; 22; 45; 49; 72; 89; 110); mások 
                            annyiban messiásiak általában v. eszkatologikus 
                            értelemben, hogy Jahvénak mint a világ urának 
                            (királyának) megdicsőülését ünneplik az idők végén 
                            (47; 93; 96; 97; 98; 99).– F) Végül van zsoltár, 
                            amelyik a bölcsességi irodalomhoz tartozik, 
                            bölcsességre tanít, a bölcsességet Más zsoltárok azt 
                            mutatják be, hogy Jahve miként irányítja a 
                            történelmet (78; 105; 106).  
                            
                            –      
                            Az Újszövetség 283 idézetet tartalmaz 
                            az Ószövetségből, ebből 116 való a zsoltárok 
                            könyvéből. Az Ósz. Több mint 1000 jövendölést 
                            tartalmaz Jézus Krisztusról.   
                            
                            A ZSOLTÁROK KRISZTUSA 
                            
                            Nagyon sok zsoltár különös módón megelőlegezte 
                            (előre látta) Jézus  
                            
                            Krisztus életét és szolgálatát, mint aki 
                            évszázadokkal később a  
                            
                            megígért Messiásként jött el. 
                            
                            Öt különböző típusú messiási zsoltár létezik: 
                            
                            1.      Tipikusan messiási: A zsoltár témája/tárgya 
                            néhány vonatkozásban egy Krisztus típus (lásd 34: 
                            20; 69: 4, 9). 
                            
                            2.      Tipikusan prófétai: A zsoltáríró a nyelvet 
                            használja fel saját, jelenben megélt 
                            tapasztalatainak leírására, melyek túlmutatnak az ő 
                            életén, és csakis Krisztusban válnak történelmi 
                            valósággá (lásd 22). 
                            
                            3.      Közvetve messiási: A keletkezési időben a 
                            zsoltár egy királyra utal, vagy általánosan Dávid 
                            házára, de Krisztusban várja a végső beteljesedést 
                            (lásd 2; 45; 72;) 
                            
                            4.      Tiszta/ teljesen prófétikus: Dávid más 
                            fiaitól eltekintve egyedül Krisztusra utal (lásd 
                            110). 
                            
                            5.      Megkoronázás: Előrelátja Jahve jövetelét és 
                            királyságának beteljesülését, mely Krisztus 
                            személyében fog valóban beteljesedni (lásd 96-99). 
                            
                              A zsoltárok 
                            könyvében találunk 22 messiási próféciát, 
                             melyeknek az Úsz-ben megtalálhatjuk a 
                            beteljesedésükről szóló párját. 
                              
                                | 
                                
                                KÖNYV | 
                                
                                I. KÖNYV | 
                                
                                II. KÖNYV | 
                                
                                III. KÖNYV | 
                                
                                IV. KÖNYV | 
                                
                                V. KÖNYV |  
                                | 
                                
                                
                                SZERZŐK | 
                                
                                
                                DÁVID | 
                                
                                
                                DÁVID, KORAH | 
                                
                                
                                ASZÁF | 
                                
                                
                                ANONIM | 
                                
                                
                                DÁVID ANONIM |  
                                | 
                                
                                
                                FEJEZETEK | 
                                
                                
                                1-41 = 41 | 
                                
                                
                                42-72 = 31 | 
                                
                                
                                73-89 = 17 | 
                                
                                
                                90-106= 17 | 
                                
                                
                                107-150= 44 |  
                                | 
                                
                                
                                ALAPVETŐ ÜZENETE
 | 
                                
                                
                                ISTENTISZT. ÉNEK | 
                                
                                
                                NEMZETI JELLEGÜ ÉNEKEK | 
                                
                                
                                DICSŐÍTŐ HIMNUSZOK |  
                                | 
                                
                                
                                PÁRHUZAM I-V.MÓZ.EL
 | 
                                
                                
                                GEN.: EMBER TEREMTÉS | 
                                
                                
                                EX.:SZABADULÁS MEGVÁLTÁS
 | 
                                
                                LEV.: ISTENTISZT. ÉS SZENTÉLY | 
                                
                                
                                NUM.: PUSZTAI VÁNDORLÁS | 
                                
                                DEUT.: ÍRÁS ÉS
 DICSŐÍTÉS
 |  
                                | 
                                
                                
                                DOXOLÓGIA | 
                                
                                
                                41:13 | 
                                
                                
                                72:18.19 | 
                                
                                
                                89:52 | 
                                
                                
                                106:48 | 
                                
                                
                                150:1-6 |  
                                | 
                                
                                
                                SZERKESZTŐ | 
                                
                                
                                DÁVID | 
                                
                                
                                EZÉKIÁS  V.  JÓSIÁS | 
                                
                                
                                EZSDRÁS  V.  NEHÉMIÁS |  
                                | 
                                
                                
                                SZERKESZTÉS | 
                                
                                
                                KB.1020-970BC        KB.970-610 BC. | 
                                
                                
                                        KB.430-IG |  
                                | 
                                
                                MENNYI IDŐT ÖLEL ÁT?
 | 
                                
                                
                                MINTEGY 1000 ÉVET  (KR.E.1410-430) |    
                              
                              
                              
                              
                              
                               id. Szőllősi Árpád 2004. június 12.
						 |