Zsoltárok könyve
Ami a sarló a bogáncsnak, az a zsoltárének
mindenfajta szomorúságnak
PROKLOSZ gör.
író, V.sz.
„Az egyén vagy az emberiség nem fordul az élet
válságos óráiban a Védákhoz vagy Homeroszhoz, sem
Dantehoz vagy Goethéhez, hanem a Zsoltárok
könyvéhez.” MÓZES
HARMADIK KÖNYVÉNEK HAFTÁRÁI (JEGYZETEK)
•2Kir5:12
JÉZUS BIBLIÁJA AZ ÓSZÖVETSÉG, IMA ÉS ÉNEKES KÖNYVE A
ZSOLTÁROK KÖNYVE VOLT. ENNEK ÉNEKEIT ÉNEKELTE AZ
UTOLSÓ VACSORA VÉGEZTÉVEL. Ez az egyik legnagyobb
érv amellett, hogy mi az ő példáját kövessük ebben
is. Természetesen ez kiegészül az Újszövetséggel,
mely úgy idézi a zsoltárokat, mint amelyek
Krisztusról tesznek bizonyságot.
CÍM ÉS TÉMA
Héberben töhillim-nek
Dávid
dicsérő éneke 145:1.) dicséreteknek vagy
töfillót-nak
nevezik
(imádságoknak) a zsoltárok könyvét. Zsolt. 66,1-ben
(és még 56 helyen) a -
mizmor
szót találjuk, melynek jelentése: zsoltár.. Az
éneklőmesternek; zsoltár, ének.
Ennek görög fordítása (LXX) pszalmosz
.
Ebből származik a zsoltár szó.
I.
Tartalma: 150 zsoltár, öt könyvre osztva ( 1-41,
42-72, 73-89, 90-106, 107-150), mindegyikhez
tartozik egy záró doxológia
II.
A zsoltárfeliratok: Utalást tartalmaznak 1.) a
szerzőre, 2.) a gyűjtemény címére, 3.) a zsoltár
típusára, 4.) zenei utasításokra, 5.)a liturgiára,
6.) a zsoltár keletkezési alkalmára.
III. A zsoltárok szerzői:A
maszoréta szövegben csak 73 zsoltár szerepel Dávid
műveként (a Vulgatában 85), 12 Aszaf, 11 Korach
fiai, 1 Mózes, 2 Salamon, 1 pedig Hemán nevéhez
fűződik, három zsoltár feliratában Jeduthun és Dávid
szerepel.
50
zsoltár névtelen (árva zsoltárok), mert mincs
semmiféle felirata, sem a szerző, sem a a
keletkezési körülmény, sem az előadás mód nincs
jelölve.
IV.
A műfajok.
–
A) himnusz v. dicsőítő ének (
dicsőítés
–
B) A kultikus himnuszok, a trónra
lépést ünneplő
–
C) Népi siratóénekek
–
D) Némelyik zsoltár föltehetően
valamilyen kultikus célra keletkezett, így a
zarándokénekek (122; 84), a bevonulási énekek (15;
24,2–5), a jövendölést tartalmazó zsoltárok
(81,7–17; 95,8–11); a királyi zsoltárok
(trónfoglalásra írt énekek; 18; 144,1–11: hálaadás
győzelem után; 20: ima; 72; 101: hódolat; 132).
–
– E) Az ÚSz több zsoltárt a Messiásra
vonatkoztat (2; 17; 22; 45; 49; 72; 89; 110); mások
annyiban messiásiak általában v. eszkatologikus
értelemben, hogy Jahvénak mint a világ urának
(királyának) megdicsőülését ünneplik az idők végén
(47; 93; 96; 97; 98; 99).– F) Végül van zsoltár,
amelyik a bölcsességi irodalomhoz tartozik,
bölcsességre tanít, a bölcsességet Más zsoltárok azt
mutatják be, hogy Jahve miként irányítja a
történelmet (78; 105; 106).
–
Az Újszövetség 283 idézetet tartalmaz
az Ószövetségből, ebből 116 való a zsoltárok
könyvéből. Az Ósz. Több mint 1000 jövendölést
tartalmaz Jézus Krisztusról.
A ZSOLTÁROK KRISZTUSA
Nagyon sok zsoltár különös módón megelőlegezte
(előre látta) Jézus
Krisztus életét és szolgálatát, mint aki
évszázadokkal később a
megígért Messiásként jött el.
Öt különböző típusú messiási zsoltár létezik:
1. Tipikusan messiási: A zsoltár témája/tárgya
néhány vonatkozásban egy Krisztus típus (lásd 34:
20; 69: 4, 9).
2. Tipikusan prófétai: A zsoltáríró a nyelvet
használja fel saját, jelenben megélt
tapasztalatainak leírására, melyek túlmutatnak az ő
életén, és csakis Krisztusban válnak történelmi
valósággá (lásd 22).
3. Közvetve messiási: A keletkezési időben a
zsoltár egy királyra utal, vagy általánosan Dávid
házára, de Krisztusban várja a végső beteljesedést
(lásd 2; 45; 72;)
4. Tiszta/ teljesen prófétikus: Dávid más
fiaitól eltekintve egyedül Krisztusra utal (lásd
110).
5. Megkoronázás: Előrelátja Jahve jövetelét és
királyságának beteljesülését, mely Krisztus
személyében fog valóban beteljesedni (lásd 96-99).
A zsoltárok
könyvében találunk 22 messiási próféciát,
melyeknek az Úsz-ben megtalálhatjuk a
beteljesedésükről szóló párját.
KÖNYV |
I. KÖNYV |
II. KÖNYV |
III. KÖNYV |
IV. KÖNYV |
V. KÖNYV |
SZERZŐK |
DÁVID |
DÁVID, KORAH |
ASZÁF |
ANONIM |
DÁVID ANONIM |
FEJEZETEK |
1-41 = 41 |
42-72 = 31 |
73-89 = 17 |
90-106= 17 |
107-150= 44 |
ALAPVETŐ
ÜZENETE |
ISTENTISZT. ÉNEK |
NEMZETI JELLEGÜ ÉNEKEK |
DICSŐÍTŐ HIMNUSZOK |
PÁRHUZAM
I-V.MÓZ.EL |
GEN.: EMBER TEREMTÉS |
EX.:
SZABADULÁS MEGVÁLTÁS |
LEV.: ISTENTISZT. ÉS SZENTÉLY |
NUM.: PUSZTAI VÁNDORLÁS |
DEUT.:
ÍRÁS ÉS
DICSŐÍTÉS |
DOXOLÓGIA |
41:13 |
72:18.19 |
89:52 |
106:48 |
150:1-6 |
SZERKESZTŐ |
DÁVID |
EZÉKIÁS V. JÓSIÁS |
EZSDRÁS V. NEHÉMIÁS |
SZERKESZTÉS |
KB.1020-970BC KB.970-610 BC. |
KB.430-IG |
MENNYI
IDŐT ÖLEL ÁT? |
MINTEGY 1000 ÉVET (KR.E.1410-430) |
id. Szőllősi Árpád
2004. június 12.
|