Aggeus 
		könyve          
		
		  Címe:
		Aggeus könyve. (Károly, 
		SztIstván T.) Haggeus (MBT) A héber kánonban Haggaj .
		
		 
		
		Szerzője és keletkezési ideje:
		Szerzője Aggeus próféta. 
		Nevének jelentése „ünneplő” ami arra utal, hogy a próféta valamelyik 
		zarándok ünnep idején született. Aggeus tanúja lehetett a salamoni 
		templom lerombolásának. Ebben az esetben szolgálata hetvenes évei 
		elejére esik.
		 
		Kr. e. 538-ban Babilon 
		hódítója a perzsa Círus király kiadott egy rendeletet, melyben 
		megengedte a zsidóknak, hogy visszatérjenek Jeruzsálembe és újjáépítsék 
		a templomot (lásd Ezsd 1:2-4; 6:3-5). Zorobábel (Ezsd 1:8) vezetésével 
		kb. 50.000 zsidó tért haza és kezdte meg a munkát a templomon. Kb. két 
		évvel később (536) nagy örvendezéssel fejezték be az alapozást (Ezsd 
		3:8-10). Sikerük aggasztotta a samaritánusokat és más szomszédjaikat, 
		akik tartottak egy újjáépített templom politikai és vallási 
		vonatkozásaitól a fejlődő zsidó államban. Ők ezért hevesen támadták a 
		tervet és sikerült is megállítaniuk a munkát Kr. e. 522-ig, amikor Nagy 
		Dárius lett Perzsia királya (Ezsd 4:1-5,24).
		Dáriust érdekelték 
		birodalmának vallásai, így Aggeus és Zakariás prédikálni kezdtek 
		uralkodásának második évében (lásd 1:1; Zak 1:1). Inkább a zsidókat 
		lehet okolni tétlenségükért, mint ellenfeleiket, és Aggeus megpróbálta 
		felébreszteni őket letargiájukból. Amikor az Eufráteszen túli terület 
		kormányzója és más vezetők megpróbáltak beleavatkozni az újjáépítési 
		kísérletekbe, Dárius teljes mértékben a zsidókat támogatta (Ezsd 5:3-b; 
		6:6-12). Kr. e. 516-ban a templomot befejezték és felszentelték (Ezsd 
		6:15-18).
		Időpont Aggeus 
		üzenetei egy négyhónapos időszak alatt születtek Kr. e. 520-ban, Dárius 
		király második esztendejében. 
		
		 
		
		Témája:
		Mivel sokakat az 
		kedvetlenített el, hogy az új templom szerényebb lesz, mint Salamon 
		dicsőséges temploma. Aggeus azt hirdette, hogy az új templom egyszerűbb 
		lesz mint a régi, de dicsősége meghaladja azét. Később ebben a 
		templomban mutatták be Jézust szülei Istennek. Aggeus világosan 
		megmutatja az engedetlenség (1:6,11; 2:16-17) és az engedelmesség 
		(2:7-9,19) következményeit. 
		
		 
		
		Tanulság:
		Amikor a nép Istent és 
		házát helyezi az első helyre, akkor áldást, nem pedig átkot kap. Az 
		engedelmesség Isten Lelkének bátorítását és erejét hozza (2:4-5). Nem 
		azért nem tud az ember áldozatokat hozni, mert nehéz idők vannak, hanem 
		azért vannak nehéz idők, mert nem hoz áldozatot.
		Zorobábel Dávid házából 
		való herceg, ő vezette a fogságból való hazatérést és építette a 
		templomot, így Jézus Krisztus előképe is, biztosíték arra, hogy a 
		Messiás eljön.
		
		 
		
		A könyv rövid vázlata
		
		I. Első üzenet: A felhívás a templom újjáépítésére (l:l-11)
		II. Zorobábel és a nép 
		válasza (1:12-15)
		III. Második üzenet: A 
		templomot dicsőség fogja betölteni (2:1-9)
		IV. Harmadik üzenet: A 
		meggyalázott nép megtisztítása és megáldása (2:10-19)
		V. Negyedik üzenet: 
		Ígéret Zorobábelnek (2:20-22)
		 
		
		 
		
		Szőllősi Árpád ifj. december 11.