Aggeus
könyve
Címe:
Aggeus könyve. (Károly,
SztIstván T.) Haggeus (MBT) A héber kánonban Haggaj .
Szerzője és keletkezési ideje:
Szerzője Aggeus próféta.
Nevének jelentése „ünneplő” ami arra utal, hogy a próféta valamelyik
zarándok ünnep idején született. Aggeus tanúja lehetett a salamoni
templom lerombolásának. Ebben az esetben szolgálata hetvenes évei
elejére esik.
Kr. e. 538-ban Babilon
hódítója a perzsa Círus király kiadott egy rendeletet, melyben
megengedte a zsidóknak, hogy visszatérjenek Jeruzsálembe és újjáépítsék
a templomot (lásd Ezsd 1:2-4; 6:3-5). Zorobábel (Ezsd 1:8) vezetésével
kb. 50.000 zsidó tért haza és kezdte meg a munkát a templomon. Kb. két
évvel később (536) nagy örvendezéssel fejezték be az alapozást (Ezsd
3:8-10). Sikerük aggasztotta a samaritánusokat és más szomszédjaikat,
akik tartottak egy újjáépített templom politikai és vallási
vonatkozásaitól a fejlődő zsidó államban. Ők ezért hevesen támadták a
tervet és sikerült is megállítaniuk a munkát Kr. e. 522-ig, amikor Nagy
Dárius lett Perzsia királya (Ezsd 4:1-5,24).
Dáriust érdekelték
birodalmának vallásai, így Aggeus és Zakariás prédikálni kezdtek
uralkodásának második évében (lásd 1:1; Zak 1:1). Inkább a zsidókat
lehet okolni tétlenségükért, mint ellenfeleiket, és Aggeus megpróbálta
felébreszteni őket letargiájukból. Amikor az Eufráteszen túli terület
kormányzója és más vezetők megpróbáltak beleavatkozni az újjáépítési
kísérletekbe, Dárius teljes mértékben a zsidókat támogatta (Ezsd 5:3-b;
6:6-12). Kr. e. 516-ban a templomot befejezték és felszentelték (Ezsd
6:15-18).
Időpont Aggeus
üzenetei egy négyhónapos időszak alatt születtek Kr. e. 520-ban, Dárius
király második esztendejében.
Témája:
Mivel sokakat az
kedvetlenített el, hogy az új templom szerényebb lesz, mint Salamon
dicsőséges temploma. Aggeus azt hirdette, hogy az új templom egyszerűbb
lesz mint a régi, de dicsősége meghaladja azét. Később ebben a
templomban mutatták be Jézust szülei Istennek. Aggeus világosan
megmutatja az engedetlenség (1:6,11; 2:16-17) és az engedelmesség
(2:7-9,19) következményeit.
Tanulság:
Amikor a nép Istent és
házát helyezi az első helyre, akkor áldást, nem pedig átkot kap. Az
engedelmesség Isten Lelkének bátorítását és erejét hozza (2:4-5). Nem
azért nem tud az ember áldozatokat hozni, mert nehéz idők vannak, hanem
azért vannak nehéz idők, mert nem hoz áldozatot.
Zorobábel Dávid házából
való herceg, ő vezette a fogságból való hazatérést és építette a
templomot, így Jézus Krisztus előképe is, biztosíték arra, hogy a
Messiás eljön.
A könyv rövid vázlata
I. Első üzenet: A felhívás a templom újjáépítésére (l:l-11)
II. Zorobábel és a nép
válasza (1:12-15)
III. Második üzenet: A
templomot dicsőség fogja betölteni (2:1-9)
IV. Harmadik üzenet: A
meggyalázott nép megtisztítása és megáldása (2:10-19)
V. Negyedik üzenet:
Ígéret Zorobábelnek (2:20-22)
Szőllősi Árpád ifj. december 11.