payday loan payday loans cash loan cash loans payday cash loan cash advance payday loan fast payday loan fax payday loan no fax payday loan online payday loans pay day loan pay day loans payday advance loan payday advance loans payday cash loans payday loan online bad credit payday loan bad credit payday loans cash advance payday loans cheap payday loan easy payday loan fast cash payday loan fast payday loans faxless payday loan faxless payday loans instant payday loan instant payday loans loan til payday loan till payday military payday loan no credit check payday loan no fax payday loans payday loan no faxing payday loan store payday loans no credit check payday loans no faxing quick payday loan quick payday loans best payday loan best payday loans cash til payday loan cheap payday loans easy payday loans ez payday loan free payday loan free payday loans guaranteed payday loan instant approval payday loans internet payday loan low cost payday loan low fee payday loan military payday loans my payday loan no fax pay day loan no fax pay day loans online pay day loans pay day advance loans payday loan business payday loan companies payday loan company payday loan software payday loans chicago same day payday loan same day payday loans savings account payday loans uk payday loan uk payday payday loan in uk payday loan payday loans loans till payday payday loans uk payday loans in uk pay day loans uk instant payday loan instant payday loans pay day loan uk no fax payday loans fast payday loan payday loan advance payday advance faxless payday loans faxless payday loan payday cash loan pay day loans cash advance payday loan cash advance pay day loan payday uk payday advance uk cash loans payday loan company payday cash loans payday loan online easy payday loans quick payday loans same day payday loans no fax payday loan same day payday loan loan till payday fast cash payday loan fast payday loans quick payday loan unsecured loan personal loan payday cash mortgage loan

Bibliai Szabadegyetem
4029 Debrecen, Fazekas M. u. 7.

Ámós könyve                               


A könyv szerkezete

I. Bevezetés: közel van a harag napja 1:1-2

II. Ítélet a környező népek és Izrael ellen (Damaszkusz, Gáza, Tírusz, Edom, Ammon, Moáb, Júda, Izrael) 1:3-2:16

III. Prófétai üzenet Izrael ellen 3:1-6:14

            A. A prófétai szó bizonyossága 3:1-8

            B. A büntetés elkerülhetetlen, mivel Izrael nem tért meg 3:9-4:13

            C. Siratóének a nemzet pusztulása miatt 5:1-27

            D. Az élvhajhászó felső réteg ítélete 6:1-14

IV. Öt látomás Izrael sorsáról 7:1-9:10 (Sáskák; tűz, mérő-zsinór; érett gyümölcs; az Úr ítéletet tart)

V. A helyreállítás ígérete 9:11-15

 

A szerző

A könyv írója Ámós, egyszerű származású pásztor és vadfüge (szikomór) termesztő volt. Nevének valószínű jelentése: „teherhordó”. A Betlehemtől mintegy 8 km-re délkeletre fekvő Tékoában született. Édesapját, családját nem nevezi meg a Biblia. Isten innen, a tékoai pásztorok közül hívta el a prófétai szolgálatra. Nem járt semmilyen „prófétaiskolába”, de jól ismerte Mózes könyveit, és bátran hirdette Isten üzenetét.

 

Kortörténeti háttér

Izrael és Júda már kettészakadt, északon (Izrael) II. Jeroboám uralkodott, míg délen (Júda) Uzziás volt a király. Ámós Júdabeli volt, de küldetését Izrael területén kellett végeznie. Jeroboám uralkodása alatt nagy volt a jólét az országban. A Föníciával folytatott kereskedelem, a tevekaravánok megvámolása, és a Szíria rovására történő terjeszkedés gondtalan életet hozott. Az életszínvonal emelkedett, de a társadalmi különbségek erősödtek. A gazdagok kizsákmányolták az alacsonyabb osztályúakat, önző fényűzésbe, erkölcstelenségben éltek. Miközben látszólag Istent szolgálták, bálványokat is imádtak. Béthelben és Dánban aranyborjú állt.

A könyv keletkezési ideje a Kr.e. 760 körüli időre tehető.

 

A könyv témája

Az Istentől elszakadt, bűnös emberekre ítélet vár, amit a próféta által előre meghirdet. A próféta azzal kezdi működését, hogy ítéletet mond a környező népek felett. A „három, sőt négy vétke miatt…” kifejezés jellegzetes forma volt az ősi időkben. A bűnök felsorolása helyett csak számukra ill. megszámlálhatatlanságukra utal. Egy-két példát említ csak, amivel betelt a pohár.

Ahogy a próféta felsorolja a vádlottak bűneit, kegyetlenségeit, eljut Júda bűneihez is. Sajnos, akik büszkék voltak arra, hogy hűen megőrzik a törvényt, éppen törvényszegésük miatt kapnak büntetést. Ha Ámós itt abbahagyja beszédét, valószínűleg ő lett volna a legnépszerűbb próféta Izraelben. De nem itt nem áll meg, hanem elmondja amiért jött: Izrael kiváltotta Isten jogos haragját. A részletes vádbeszédben leleplezi a valós állapotokat. Isten választott népe elfordult tőle, ezért az ítélete is elkerülhetetlen.

Az ítélet azonban mégis kegyelemmel párosul. Az előzetes figyelmeztetések lehetőséget adnak mindenkinek a megtérésre. „Mert semmit sem cselekszik az én Uram, az Úr, míg meg nem jelenti titkát, az ő szolgáinak, a prófétáknak.” (Ámós 3:7)

Isten célja vágya a bűnös ember megtérése, nem a pusztulása. „Engem keressetek, és éltek!” (Ámós 5:4) – mondja az Úr. Aki hozzá fordul, az megmenekül.

 A végső csapás előtt az Úr figyelmeztető csapásokat adott, de azok sem használtak. A 7. és 8. fejezet a végső ítéletet előrejelző látomásokat írja le. Ámós először egy mindent elpusztító sáskarajt lát, majd az ítélet tüzét. A próféta közbenjár a népért, és Isten enged kérésének. A harmadik látomásban az Úr egy függőónnal vizsgálja a falat, ami arra utal, hogy megvizsgálja népét. Mivel Izrael nem felelt meg az elvárásoknak Izrael szentélyére pusztulás vár.

Egy közbeeső jelenetben azt látjuk, hogy Amáziás, Béthel főpapja haragra gerjed Ámós ellen. Üzen a királynak, és megpróbálja hazaparancsolni Júdáeába. Ámós Istentől való elhívására hivatkozva nem hátrál meg, sőt a főpap halálát is megjövendöli.

A negyedik látomás egy kosár érett gyümölcs képén keresztül utal a nép romlására, közelgő pusztulására. Az ötödik, utolsó látomásban Isten az oltár mellett áll, hogy végrehajtsa ítéletét. Döbbenetes képeket látunk, melyek elmondják, hogy egyszerűen nincs menekvés, mindenkinek felelnie kell tetteiért.

A prófétálás végén újra a kegyelem, a reménység jelenik meg. Lesz maradék, akik hűek maradtak Istenhez. Isten megrostálja népét, mint a búzát, de nem hagy elveszni egyetlen igazat sem.

A 9:11-15 versek a megtérők jutalmát mutatják be. A helyreállított országban bőség és jólét lesz, Isten gondot visel népéről.

 

A könyv üzenete

Isten számon tartja minden ember és nép bűnét. Az „Úr napja” úgy jön el mint az ítélet napja, nem pedig a szabadulásé. Isten a jogfosztottak, elnyomottak mellé áll, és megbünteti elnyomóikat. A bűnök takargatása, a látszatvallásosság semmit sem ér. A jó hír az, hogy Isten ítélete és kegyelme nem választható el. A különböző figyelmeztetéseket vegyük észre, és közeledjünk Istenhez, akkor nincs mitől félnünk. Isten ígéretei bátorítsanak bennünket, és kérjük tőle az erőt, hogy hozzá hűek maradhassunk.

 

Kis István

2004. november 13.