A könyv szerkezete
I. Bevezetés: közel van a harag napja
1:1-2
II. Ítélet a környező népek és Izrael
ellen (Damaszkusz, Gáza, Tírusz, Edom, Ammon, Moáb, Júda, Izrael)
1:3-2:16
III. Prófétai üzenet Izrael ellen
3:1-6:14
A. A prófétai szó
bizonyossága 3:1-8
B. A büntetés
elkerülhetetlen, mivel Izrael nem tért meg 3:9-4:13
C. Siratóének a nemzet
pusztulása miatt 5:1-27
D. Az élvhajhászó felső
réteg ítélete 6:1-14
IV. Öt látomás Izrael sorsáról 7:1-9:10
(Sáskák; tűz, mérő-zsinór; érett gyümölcs; az Úr ítéletet tart)
V. A helyreállítás ígérete 9:11-15
A szerző
A könyv írója Ámós,
egyszerű származású pásztor és vadfüge (szikomór) termesztő volt.
Nevének valószínű jelentése: „teherhordó”. A Betlehemtől mintegy
8 km-re délkeletre fekvő Tékoában született. Édesapját, családját nem
nevezi meg a Biblia. Isten innen, a tékoai pásztorok közül hívta el a
prófétai szolgálatra. Nem járt semmilyen „prófétaiskolába”, de jól
ismerte Mózes könyveit, és bátran hirdette Isten üzenetét.
Kortörténeti háttér
Izrael és Júda már kettészakadt, északon
(Izrael) II. Jeroboám uralkodott, míg délen (Júda) Uzziás volt a király.
Ámós Júdabeli volt, de küldetését Izrael területén kellett végeznie.
Jeroboám uralkodása alatt nagy volt a jólét az országban. A Föníciával
folytatott kereskedelem, a tevekaravánok megvámolása, és a Szíria
rovására történő terjeszkedés gondtalan életet hozott. Az életszínvonal
emelkedett, de a társadalmi különbségek erősödtek. A gazdagok
kizsákmányolták az alacsonyabb osztályúakat, önző fényűzésbe,
erkölcstelenségben éltek. Miközben látszólag Istent szolgálták,
bálványokat is imádtak. Béthelben és Dánban aranyborjú állt.
A könyv keletkezési ideje a Kr.e. 760
körüli időre tehető.
A könyv témája
Az Istentől
elszakadt, bűnös emberekre ítélet vár, amit a próféta által előre
meghirdet. A próféta azzal kezdi működését, hogy ítéletet mond a
környező népek felett. A „három, sőt négy vétke miatt…” kifejezés
jellegzetes forma volt az ősi időkben. A bűnök felsorolása helyett csak
számukra ill. megszámlálhatatlanságukra utal. Egy-két példát említ csak,
amivel betelt a pohár.
Ahogy a próféta
felsorolja a vádlottak bűneit, kegyetlenségeit, eljut Júda bűneihez is.
Sajnos, akik büszkék voltak arra, hogy hűen megőrzik a törvényt, éppen
törvényszegésük miatt kapnak büntetést. Ha Ámós itt abbahagyja beszédét,
valószínűleg ő lett volna a legnépszerűbb próféta Izraelben. De nem itt
nem áll meg, hanem elmondja amiért jött: Izrael kiváltotta Isten jogos
haragját. A részletes vádbeszédben leleplezi a valós állapotokat. Isten
választott népe elfordult tőle, ezért az ítélete is elkerülhetetlen.
Az ítélet azonban
mégis kegyelemmel párosul. Az előzetes figyelmeztetések lehetőséget
adnak mindenkinek a megtérésre. „Mert semmit sem cselekszik az én
Uram, az Úr, míg meg nem jelenti titkát, az ő szolgáinak, a
prófétáknak.” (Ámós 3:7)
Isten célja vágya a
bűnös ember megtérése, nem a pusztulása. „Engem keressetek, és
éltek!” (Ámós 5:4) – mondja az Úr. Aki hozzá fordul, az megmenekül.
A végső csapás
előtt az Úr figyelmeztető csapásokat adott, de azok sem használtak. A 7.
és 8. fejezet a végső ítéletet előrejelző látomásokat írja le. Ámós
először egy mindent elpusztító sáskarajt lát, majd az ítélet tüzét. A
próféta közbenjár a népért, és Isten enged kérésének. A harmadik
látomásban az Úr egy függőónnal vizsgálja a falat, ami arra utal, hogy
megvizsgálja népét. Mivel Izrael nem felelt meg az elvárásoknak Izrael
szentélyére pusztulás vár.
Egy közbeeső
jelenetben azt látjuk, hogy Amáziás, Béthel főpapja haragra gerjed Ámós
ellen. Üzen a királynak, és megpróbálja hazaparancsolni Júdáeába. Ámós
Istentől való elhívására hivatkozva nem hátrál meg, sőt a főpap halálát
is megjövendöli.
A negyedik látomás
egy kosár érett gyümölcs képén keresztül utal a nép romlására, közelgő
pusztulására. Az ötödik, utolsó látomásban Isten az oltár mellett áll,
hogy végrehajtsa ítéletét. Döbbenetes képeket látunk, melyek elmondják,
hogy egyszerűen nincs menekvés, mindenkinek felelnie kell tetteiért.
A prófétálás végén
újra a kegyelem, a reménység jelenik meg. Lesz maradék, akik hűek
maradtak Istenhez. Isten megrostálja népét, mint a búzát, de nem hagy
elveszni egyetlen igazat sem.
A 9:11-15 versek a
megtérők jutalmát mutatják be. A helyreállított országban bőség és jólét
lesz, Isten gondot visel népéről.
A könyv
üzenete
Isten számon tartja
minden ember és nép bűnét. Az „Úr napja” úgy jön el mint az ítélet
napja, nem pedig a szabadulásé. Isten a jogfosztottak, elnyomottak mellé
áll, és megbünteti elnyomóikat. A bűnök takargatása, a
látszatvallásosság semmit sem ér. A jó hír az, hogy Isten ítélete és
kegyelme nem választható el. A különböző figyelmeztetéseket vegyük
észre, és közeledjünk Istenhez, akkor nincs mitől félnünk. Isten
ígéretei bátorítsanak bennünket, és kérjük tőle az erőt, hogy hozzá hűek
maradhassunk.
Kis István
2004.
november 13.
|