| A könyv szerkezete
 
		I. Bevezetés: közel van a harag napja 
		1:1-2 
		II. Ítélet a környező népek és Izrael 
		ellen (Damaszkusz, Gáza, Tírusz, Edom, Ammon, Moáb, Júda, Izrael) 
		1:3-2:16 
		III. Prófétai üzenet Izrael ellen 
		3:1-6:14 
		            A. A prófétai szó 
		bizonyossága 3:1-8 
		            B. A büntetés 
		elkerülhetetlen, mivel Izrael nem tért meg 3:9-4:13 
		            C. Siratóének a nemzet 
		pusztulása miatt 5:1-27 
		            D. Az élvhajhászó felső 
		réteg ítélete 6:1-14 
		IV. Öt látomás Izrael sorsáról 7:1-9:10 
		(Sáskák; tűz, mérő-zsinór; érett gyümölcs; az Úr ítéletet tart) 
		V. A helyreállítás ígérete 9:11-15 
		  
		A szerző  A könyv írója Ámós, 
		egyszerű származású pásztor és vadfüge (szikomór) termesztő volt. 
		Nevének valószínű jelentése: „teherhordó”. A Betlehemtől mintegy 
		8 km-re délkeletre fekvő Tékoában született. Édesapját, családját nem 
		nevezi meg a Biblia. Isten innen, a tékoai pásztorok közül hívta el a 
		prófétai szolgálatra. Nem járt semmilyen „prófétaiskolába”, de jól 
		ismerte Mózes könyveit, és bátran hirdette Isten üzenetét.  
		  Kortörténeti háttér
		Izrael és Júda már kettészakadt, északon 
		(Izrael) II. Jeroboám uralkodott, míg délen (Júda) Uzziás volt a király. 
		Ámós Júdabeli volt, de küldetését Izrael területén kellett végeznie. 
		Jeroboám uralkodása alatt nagy volt a jólét az országban. A Föníciával 
		folytatott kereskedelem, a tevekaravánok megvámolása, és a Szíria 
		rovására történő terjeszkedés gondtalan életet hozott. Az életszínvonal 
		emelkedett, de a társadalmi különbségek erősödtek. A gazdagok 
		kizsákmányolták az alacsonyabb osztályúakat, önző fényűzésbe, 
		erkölcstelenségben éltek. Miközben látszólag Istent szolgálták, 
		bálványokat is imádtak. Béthelben és Dánban aranyborjú állt. 
		A könyv keletkezési ideje a Kr.e. 760 
		körüli időre tehető. 
		  
		A könyv témája Az Istentől 
		elszakadt, bűnös emberekre ítélet vár, amit a próféta által előre 
		meghirdet. A próféta azzal kezdi működését, hogy ítéletet mond a 
		környező népek felett. A „három, sőt négy vétke miatt…” kifejezés 
		jellegzetes forma volt az ősi időkben. A bűnök felsorolása helyett csak 
		számukra ill. megszámlálhatatlanságukra utal. Egy-két példát említ csak, 
		amivel betelt a pohár.  Ahogy a próféta 
		felsorolja a vádlottak bűneit, kegyetlenségeit, eljut Júda bűneihez is. 
		Sajnos, akik büszkék voltak arra, hogy hűen megőrzik a törvényt, éppen 
		törvényszegésük miatt kapnak büntetést. Ha Ámós itt abbahagyja beszédét, 
		valószínűleg ő lett volna a legnépszerűbb próféta Izraelben. De nem itt 
		nem áll meg, hanem elmondja amiért jött: Izrael kiváltotta Isten jogos 
		haragját. A részletes vádbeszédben leleplezi a valós állapotokat. Isten 
		választott népe elfordult tőle, ezért az ítélete is elkerülhetetlen.  Az ítélet azonban 
		mégis kegyelemmel párosul. Az előzetes figyelmeztetések lehetőséget 
		adnak mindenkinek a megtérésre. „Mert semmit sem cselekszik az én 
		Uram, az Úr, míg meg nem jelenti titkát, az ő szolgáinak, a 
		prófétáknak.” (Ámós 3:7) Isten célja vágya a 
		bűnös ember megtérése, nem a pusztulása. „Engem keressetek, és 
		éltek!” (Ámós 5:4) – mondja az Úr. Aki hozzá fordul, az megmenekül.  A végső csapás 
		előtt az Úr figyelmeztető csapásokat adott, de azok sem használtak. A 7. 
		és 8. fejezet a végső ítéletet előrejelző látomásokat írja le. Ámós 
		először egy mindent elpusztító sáskarajt lát, majd az ítélet tüzét. A 
		próféta közbenjár a népért, és Isten enged kérésének. A harmadik 
		látomásban az Úr egy függőónnal vizsgálja a falat, ami arra utal, hogy 
		megvizsgálja népét. Mivel Izrael nem felelt meg az elvárásoknak Izrael 
		szentélyére pusztulás vár.  Egy közbeeső 
		jelenetben azt látjuk, hogy Amáziás, Béthel főpapja haragra gerjed Ámós 
		ellen. Üzen a királynak, és megpróbálja hazaparancsolni Júdáeába. Ámós 
		Istentől való elhívására hivatkozva nem hátrál meg, sőt a főpap halálát 
		is megjövendöli.  A negyedik látomás 
		egy kosár érett gyümölcs képén keresztül utal a nép romlására, közelgő 
		pusztulására. Az ötödik, utolsó látomásban Isten az oltár mellett áll, 
		hogy végrehajtsa ítéletét. Döbbenetes képeket látunk, melyek elmondják, 
		hogy egyszerűen nincs menekvés, mindenkinek felelnie kell tetteiért. A prófétálás végén 
		újra a kegyelem, a reménység jelenik meg. Lesz maradék, akik hűek 
		maradtak Istenhez. Isten megrostálja népét, mint a búzát, de nem hagy 
		elveszni egyetlen igazat sem. A 9:11-15 versek a 
		megtérők jutalmát mutatják be. A helyreállított országban bőség és jólét 
		lesz, Isten gondot visel népéről.   A könyv 
		üzenete Isten számon tartja 
		minden ember és nép bűnét. Az „Úr napja” úgy jön el mint az ítélet 
		napja, nem pedig a szabadulásé. Isten a jogfosztottak, elnyomottak mellé 
		áll, és megbünteti elnyomóikat. A bűnök takargatása, a 
		látszatvallásosság semmit sem ér. A jó hír az, hogy Isten ítélete és 
		kegyelme nem választható el. A különböző figyelmeztetéseket vegyük 
		észre, és közeledjünk Istenhez, akkor nincs mitől félnünk. Isten 
		ígéretei bátorítsanak bennünket, és kérjük tőle az erőt, hogy hozzá hűek 
		maradhassunk. 
		  
		Kis István2004. 
		november 13. 
		  |