payday loan payday loans cash loan cash loans payday cash loan cash advance payday loan fast payday loan fax payday loan no fax payday loan online payday loans pay day loan pay day loans payday advance loan payday advance loans payday cash loans payday loan online bad credit payday loan bad credit payday loans cash advance payday loans cheap payday loan easy payday loan fast cash payday loan fast payday loans faxless payday loan faxless payday loans instant payday loan instant payday loans loan til payday loan till payday military payday loan no credit check payday loan no fax payday loans payday loan no faxing payday loan store payday loans no credit check payday loans no faxing quick payday loan quick payday loans best payday loan best payday loans cash til payday loan cheap payday loans easy payday loans ez payday loan free payday loan free payday loans guaranteed payday loan instant approval payday loans internet payday loan low cost payday loan low fee payday loan military payday loans my payday loan no fax pay day loan no fax pay day loans online pay day loans pay day advance loans payday loan business payday loan companies payday loan company payday loan software payday loans chicago same day payday loan same day payday loans savings account payday loans uk payday loan uk payday payday loan in uk payday loan payday loans loans till payday payday loans uk payday loans in uk pay day loans uk instant payday loan instant payday loans pay day loan uk no fax payday loans fast payday loan payday loan advance payday advance faxless payday loans faxless payday loan payday cash loan pay day loans cash advance payday loan cash advance pay day loan payday uk payday advance uk cash loans payday loan company payday cash loans payday loan online easy payday loans quick payday loans same day payday loans no fax payday loan same day payday loan loan till payday fast cash payday loan fast payday loans quick payday loan unsecured loan personal loan payday cash mortgage loan

Bibliai Szabadegyetem
4029 Debrecen, Fazekas M. u. 7.

Bírák könyve- vázlat

A könyv címe és kánonban elfoglalt helye. A könyv magyar címe (A bírák könyve) a latin Liber Judicum és a görög Septuagintában használt Kritai (Bírák) elnevezéseken keresztül a héber šópetím (bírák), pét (bíró, szabadító) szóra vezethető vissza. A bírák (bírók) tevékenysége elsősorban a vezetés, végrehajtás (ide tartozik a hadviselés is) és helyenként a bíródi hatalom is beletartozott (vö. 4:5).

A magyar Bibliában a Bírák könyve a történelmi könyvek csoportjában található. A héber Bibliában ez a könyv a Próféták megjelölésű részben szerepel (a Törvény után és Az írások előtt), pontosabban a korai Próféták között (ide tartozik Józsué, Bírák, Sámuel, Királyok).

A könyv szerzője és a megírás ideje. A Bírák könyvében fellelhető belső bizonyítékok arra utalnak, hogy ez a mű a királyság korának elején keletkezhetett, Saul felkenése (Kr. e. 1051) után, de Jeruzsálem Dávid általi elfoglalása (Kr. e. 1004) előtt. Ezt a feltevést a következő három tény támasztja alá: (1) A könyv vége felé (17:6; 18:1; 19:1; 21:25) többször is megismételt mondat – „abban az időben nem volt király Izráelben” - olyan időszakból tekint vissza, amikor már volt király Izráelben. (2) Az a Jeruzsálemre vonatkozó kijelentés, amely szerint a jebúsziak ott laknak még ma is (1:21), azzal magyarázható, hogy Jeruzsálem Dávid általi elfoglalása előtt írták (vö. 2Sám 5:6-7). (3) A Gézerben lakó kánaániak említése korábbi keletkezési időpontra utal annál, amikor az egyiptomiak nászajándékul odaadták ezt a várost Salamon egyiptomi feleségének (vö. lKir 9:16).

A Bírák könyve ugyan nem tartalmaz belső bizonyítékot a szerzőre nézve, de a Talmud (Baba Bathra 14b) Sámuelnek tulajdonítja a Bírák, Ruth és Sámuel könyveit. Bár ez nehezen igazolható, hacsak az nem, hogy Sámuel író volt (lSám 10:25), akkor azonban Bírák könyve kb. Kr. e  1040 és 1020 között keletkezett.

 Kétségtelen, hogy műve megalkotásához korábbról származó szóbeli és írott forrásokat is fölhasznált az ihletett szerző, amikor Izráel történetének a Józsué halála és a királyság kialakulása közé eső szakaszából teológiai szempontok szerint kiválasztotta és följegyezte a megörökítésre szánt részeket.

A bírák korának kronológiája. A tudósok egyetértenek abban, hogy a bírák kora Józsué halálával kezdődött, és Saul felkenésével, illetve a királyság megalakulásával fejeződött be. Saul királyságának Kr. e. 1051-ben kezdődött, ami nem kétséges. A vitás időpont Józsu halálának ideje. A konzervatív teológusok Kr. e. 1446-ra teszik az Egyiptomból való kivonulást, és a bírák korát pedig Kr. e. 1390-től vagy 1350-től 1050-ig,  az lKir 6:1-ben és a Bír 11:26-ban följegyzett számok szó szerinti értelmezése alapján. Ezzel szemben a liberálisok a kivonulást későbbi időpontra teszik (kb Kr. e. 1280-1260), a bírák korát pedig Kr. e. 1220-tól 1050-ig számolják.

Erős érvek szólnak amellett, hogy a bírák kora Kr. e. 1350 körül vette kezdetét (vö. Eugene H. Merrill, „Paul’s Use of »About 450 years« in Acts 13:20”, Bibliotheca Sacra 138. July-September 1981:249-50). A Józsuét túlélő vének (Józs 24:31; Bír 2:7) legfeljebb 20 évesek lehettek Kr. e. 1444-ben, amikor a kémek az Ígéret földjére léptek (4Móz 13:2; 14:29) két évvel a kivonulás után. Ha körülbelül 110 évig éltek (Józsué ennyi idős volt, amikor meghalt; Józs 24:29), akkor a legidősebbek Kr. e. 1354 körül halhattak meg. (Ha Kr. e. 1464-ben születtek, és legfeljebb 110 évet éltek, akkor legkésőbb Kr. u. 1354-ig meg kellett halniuk.) A bálványimádás, mely az első elnyomáshoz vezetett (Kúsan-Risátaim jóvoltából, Bír 3:8), valószínűleg az előbb említett vének halála után (2:7) kezdődhetett el.

Ha összeadjuk a bírák működésének valamint az őket megelőző elnyomásnak az éveit, akkor 410 évet kapunk (feltéve, hogy Sámson a filiszteus elnyomás után bíráskodott). Ez az idő túl hosszú ahhoz, hogy beilleszthessük Józsué és Saul közé. Ezért a teológusok egyetértenek abban, hogy egyes elnyomók és bírák működése részben fedi egymást. Ezek az átfedések azért sem meglepők, mert valószínű, hogy a bírák többsége (vagy talán mindegyike) Izráelnek csak egy földrajzilag korlátozott részén uralkodott.

Történelmi és teológiai háttér. Történelmi szempontból a Bírák könyve Józsué könyvének a folytatása. A két könyv kapcsolódási pontja Józsué halála, melyet mindkét mű említ (Bír 2:6-9; vö. Józs 24:29-31). Józsué sikerei, melyeket a hadviselésben ért el, az egész térségben megtörték a kánaáni katonai szövetség ellenállását (Józs 11:16-23), de még mindig jelentős területek vártak arra, hogy az egyes törzsek birtokba vegyék őket (Józs 13:1; Bír 1:2-36). A bírák korában az izráeliek között több helyen elkülönülten élő kánaániak időnként új erőre kaptak (4:2). A könyv amellett, hogy visszapillant Józsué győzelmeire, egyúttal előre is tekint az izráeli királyság megalapítására (vö. 17:6; 18:1; 19:1; 21:25; továbbá vö. a 8:23-at az lSám 8:7; 12:12 versekkel).

Teológiai szempontból a bírák kora átmenetet jelentett abból a korból, amelyben Jahve Mózes és Józsué közvetítésével irányított, abba a korba, amikor Izráel királyai révén valósult meg az isteni uralom. A bírák idejében Jahve szabadítókat támasztott, akiket azért választott ki és kent föl Lelkével, hogy népét, Izráelt, megszabadítsa ellenségeitől. Ironikusnak tűnik, hogy Jahve előzőleg ezeknek az ellenségeknek a kezébe adta Izráel fiait, így büntetve őket bűneikért (vö. a Bír 3:1-6 magyarázatával).

A könyv célja és témája. A Bírák könyvét azzal a céllal írták, hogy szemléltesse Isten ítéletét, amellyel az Úr Izráelt sújtotta hitehagyása miatt. Konkrétabban fogalmazva, a könyv megörökíti Izráelnek Jahve királyi uralma iránti engedetlenségét. Ezt az uralmat Jahve olyan vezetők révén gyakorolta, akiket szuverén módon nevezett ki a nép élére és Lelkével ruházott föl. Ezen kívül megörökíti a későbbi, örökletes, központi királyságra vonatkozó igényt, mely által Jahve tovább gyakorolja királyi uralmát Izráel népe fölött. Mivel Izráel engedetlen volt Jahve iránt és a kánaáni isteneket imádta, nem tapasztalhatta az isteni áldást, és nem győzhette le teljesen ellenségeit (vö. 3:1-6). A kánaániaknak Izráel erkölcsi és társadalmi életére gyakorolt hatása hitehagyáshoz és zűrzavarhoz vezetett, ami azt mutatta, hogy Izráelnek szüksége van örökletes, központi királyságra.

Izráel bírái

Elnyomók

Az elnyomás éveinek száma

Bírák

A bíráskodás éveinek száma

Igehelyek

arámok

8

1. Otniél

40

Bír 3:7-11

móábiak

18

2. Éhúd

80

Bír 3:12-30

filiszteusok

?

3. Samgar

?

Bír 3:31

kánaániak

20

4. Debóra

40

Bír 4-5

midiániak

7

5. Gedeon*

40

Bír 6-8

?

?

6. Tólá

23

Bír 10:1-2

?

?

7. Jáír

22

Bír 10:3-5

ammóniak

18

8. Jefte

6

Bír 10:6-12:7

?

?

9. Ibsán

7

Bír 12:8-10

?

?

10. Élón

10

Bír 12:11-12

?

?

11. Abdón

8

Bír 12:13-15

filiszteusok

40

12. Sámson

20

Bír 13-16

   *Abímelek, Gedeon fia (Bír 9) - annak ellenére, hogy gyakran bírónak tekintik - nem szerepel itt, mert jogtalanul bitorolta a hatalmat Sikem fölött, és Isten nem jelölte ki bírónak.

VÁZLAT

I. Előszó: A bírák korát előidéző okok (1:1-2:5)

A. A politikai-katonai háttér - Izráel részlegesen hódította meg Kánaánt (1. rész)                             

B. A vallási-lelki háttér- Izráel megszegte a Jahvéval kötött szövetséget (2:1-5)

II. Történeti beszámoló: A bírák tetteiről tanúskodó esetek (2:6-16:31)

      A. Bevezetés a bírák történetéhez (2:6-3:6)

B. Az elnyomás időszakai és a szabadítások (3:7-16:31)

1. Otniél megszabadítja Izráel fiait Kúsan-Risátaim elnyomása alól (3:7-11)

2. Éhúd megszabadítja Izráel fiait Eglón elnyomása alól (3:12-30)

3. Samgar megszabadítja Izráel fiait a filiszteusok elnyomása alól (3:31)

4. Debóra és Bárák megszabadítja Izráel fiait a kánaániak elnyomása alól (4­5. rész)

5. Gedeon megszabadítja Izráel fiait a midjániak elnyomása alól (6:1-8:32)

6. Tólá és Jáír bíráskodása Abímelek jogtalan uralkodása után (8:33-10:5)

7. Jefte megszabadítja Izráel fiait az amuróniak elnyomása alól (10:6-12:7)

8. Ibsán, Élón és Abdón bíráskodása (12:8-15)

9. Sámson megszabadítja Izráel fiait a filiszteusok elnyomása alól (13-16. rész)

III. Utóirat: A bírák korára jellemző állapotok (17-21. rész)

A. Hitehagyás: Míká bálványimádása és a dániak áttelepülése (17-18. rész)

B. Erkölcsi romlás: A gibeai rémtett és a Benjámin elleni háború (19-21. rész)

Fenyvesi Péter
2004. márc. 27.

teljes