HABAKUK
PRÓFÉTA
könyve
Szerző:
Keveset tudunk
Habakukról azon kívül, hogy Jeremiás kortársa volt és Izráel vallási
hagyományaiban mélyen gyökerezett, erős hitű ember. Feltételezhető, hogy
Náhum, Sofoniás, Jóel társprófétája volt. Nevének jelentése: "Khöbakkuk"
= "keblére szorított".
Időpont:
A babiloni támadás
megjövendölése (1 :6) azt jelzi, hogy Habakuk vagy Jósiás uralkodásának
(Kr. e. 640-609) vége felé, vagy Jójákim uralkodásának (609-598) elején
élt Júdában. A próféciát általában valamivel a kárkemisi csata (605) elé
vagy után teszik, amikor az egyiptomi erőket, akik a legutolsó asszír
király segítségére vonultak fel, szétverték a babiloniak Nabupolasszár
és Nabukodonozor vezetésével, s egészen az egyiptomi határig üldözték
őket (Jer 46). Habakuk, mint Jeremiás is, valószínűleg megélte
próféciájának kezdeti beteljesedését, amikor a babiloniak 597-ben
megtámadták Jeruzsálemet.
Üzenet:
A prófétai írások
között Habakuk könyve abban egyedülálló, hogy nem tartalmaz Izráelnek
szóló jövendölést. Inkább a próféta és Isten közötti párbeszéd. (Jónás
könyve, bár elbeszélés, az Úr és egy prófétája közötti konfliktus
történetét mutatja be.) Az első két részben Habakuk Istennel vitatkozik
azokon a dolgokon, melyek számára nemcsak kifürkészhetetlenek, hanem
igazságtalannak is látszanak. Miután választ kap, gyönyörű hitvallással
felel (3. rész). Az Istennel való
küzdelem leírása azonban nem pusztán egy személyes napló részlete, mely
valamilyen módon nyilvánosságra
került. Izráelnek készült. Kétség kívül a hívőket képviselte Júdában,
akik azon küszködtek, hogy megértsék Isten útjait. Isten válaszai ezért
mindazoknak szóltak, akik osztoztak Habakuk aggasztó kételyeiben.
Habakuk vallomása pedig közösségi megnyilvánulás lett amint azt a
liturgiai jegyzetek mutatják.
Habakukot megzavarta, hogy míg
gonoszság, viszály és elnyomás uralkodott Júdában, Isten látszólag
semmit nem tett. Amikor megtudta, hogy az Úr valamire készül a
"kegyetlen" babiloniak által (1 :6), értetlensége csak fokozódott:
Isten, akinek "tisztább a szeme, hogysem nézhetné a gonoszt" (1: 13),
hogyan lehet, hogy ilyen népet "ítéletre rendel" (1: 12) egy "nála
igazabb" (1: 13) népen? Isten világossá teszi, hogy a romlott pusztító
végül maga is elpusztul. A végén Habakuk megtanulja, hogyan kell
megnyugodni Isten végzéseiben és cselekvését imádó lelkülettel kivárni.
Irodalmi
sajátosságok:
A szerző világosan
és érzelemdúsan írt, és több emlékezetes kifejezést is megfogalmazott
(1:1,4,14,20; 3:2,17-19). A könyv népszerű volt a két Szövetség közötti
időszakban; első két fejezetéről teljes magyarázatot találtak a
holt-tengeri tekercsek között.
Szerkezet:
I.
Cím (1:1)
II.
Habakuk első panasza: Miért járhat büntetlenül a gonosz Júdában?
(1:2-4)
III.
Isten válasza: A babiloniak fogják megbüntetni Júdát (1 :5-11)
IV.
Habakuk második panasza: Egy igazságos Isten hogyan használhatja
az istentelen Babilont a nála igazabb nép megbüntetésére? (1: 12-2:1)
V.
Isten válasza: Babilon is megkapja büntetését, a hit pedig
jutalmát (2:2-20)
VI.
Habakuk imája: Miután kéri Isten haragjának és kegyelmének
kinyilvánítását (ahogyan azt a múltban látta), az Istenbe vetett bizalom
és öröm hitvallásával fejezi be (3. rész)
Kovács-Bíró János