|
|
BEVEZETÉS HÓSEÁS
KÖNYVÉHEZ
Szerző és időpont
Hóseás, Beeri fia az Kr. e. 8. sz.
közepe táján prófétált, s szolgálatait Ámós próféta idején, vagy nem
sokkal utána kezdte meg. Ámós egy ismeretlen ellenség kezéből származó
isteni ítélettel fenyegette Izráelt; Hóseás ezt az ellenséget
Asszíriaként nevezi meg (7:11,-8:9; 10:6, 11:11). Az 1:1-ben említett
királyokból ítélve Hóseás legalább 38 évig prófétált, bár szinte semmit
nem tudunk róla könyvén kívüli forrásokból. Az író próféták közül ő
vole az egyetlen, aki az északi királyságból (Izraelből) származott, és
próféciája is elsősorban arra a királyságra vonatozik. De mivel prófétai
tevékenységének idejét Júda királyainak említésével adja meg, a könyv
valószínűleg Júdában íródott, az északi főváros, Samária bukása után
(722-721) - erre utalnak az egész könyvben előforduló Júdára történő
utalások (1:7,11; 4:15; 5:5,10,13; 6:4,11; 10:11; 11:12; 12:2). Hogy
maga Hóseás volt-e a szerzője a próféciáit megőrző könyvnek, nem tudjuk.
Hóseás könyve elsőként á11 a Biblia "tizenkét próféta könyve" (az
apokrif irodalomban, Sal Büles. 49:10) vagy a "kis próféták" elnevezésű
részében (mely cím e könyvek rövidségére utal Ézsaiás, Jeremiás és
Ezékiel könveihez képest).
Háttér
Hóseás az északi királyság tragikus
utolsó napjaiban élt, melynek 25 éve alatt (II. Jeroboámot követően)
hat király uralkodott (2Kir 15:8-17:41). Négyen (Zakariás, Sallum,
Pekája és Péka) még uralkodásuk idején utódjuk
áldozatává váltak, egyikük (Hóseás)
harcban esett fogságba; s csak egyet (Menáhem) követett a trónon saját
fia. Ezek a királyok, akiket
Isten "haragjában" adott és "felindulásában" vett el (13:11) úgy
sodródtak, mint "forgács a víz színén" (10:7). Egyik "vérontást" a másik
"vérontás" követte (4:2). Asszíria nyugatra terjeszkedett és Menáhem
elfogadta uralkodónak ezt a világhatalmat és adófizetőjük lett (2Kir
15:19-20). De nem sokkal ezután, Kr. e. 733-ban Asszíria szétdarabolta
Izráelt Péka cselszövése miatt (aki megölte Pekáját, Menáhem fiát és
utódját, hogy Izráel trónjára kerülhessen). Csak Efraim és
Nyugat-Manasse területei maradtak Izráel királyánál. Később, Hóseás (Péka
utódja) hűtlensége miatt, Samáriát elfoglalták, és népét száműzték
722-721-ben, mely az északi királyság végét jelentette.
Téma és üzenet
A könyv első része (1-3. fejezet) Hóseás
családi életét beszéli el mintegy jelképként (hasonlóan Ézsaiás,
Jeremiás és Ezékiel életének szimbolizmusához), s magába foglalja azt az
üzenetet, amit a próféta az Urtól kapott. Isten úgy rendelte, hogy
Hóseás parázna feleséget vegyen el, Gómert, s mindhárom gyermekük
jelképes nevet kapjon, mely a baljós üzenet egy-egy részét jelenti. A 2.
fejezet Hóseás és Gómer kapcsolatát, valamint az általa jelképezett
Isten és Izráel kapcsolatát írja le. A gyerekek azt a parancsot kapják,
hogy kergessék el a hűtlen anyát a háztól; a cél azonban az volt, hogy
megváltozzon, nem pedig, hogy megszabaduljanak tőle. A próféta azt a
parancsot kapta, hogy továbbra is szeresse feleségét, visszafogadta és
egy ideig elkülönítve tartotta (3. fejezet). Az eset szemléletesen
mutatja be az Úr kapcsolatát az izraelitákkal (vö. 2:4,9,18), akik
hűtlenek voltak Hozzá, amikor a kánaáni isteneket imádták, mint jólétük
forrását. Izráel előtt a száműzetés időszaka állt (vö. 7:16; 8:14;
9:3,6,17; 11:5). De az Úr továbbra is szerette szövetséges népét és
vágyott arra, hogy visszafogadja őket, ahogyan Hóseás is visszafogadta
Gómert. E visszatérés leírása az egyiptomi kivonulás és a kánaáni
letelepedés képeit idézi (vö. 1:11; 2:14-23; 3:5; 1 1:10-11; 14:4-7).
Hóseás úgy tekintette, hogy Iztáel múltbeli eseményei az Úrral megadják
az alapvető mintát Isten jövőbeli cselekedeteihez a néppel kapcsolatban.
A könyv második része (4-14. fejezet)
részletezi Izráel elmerülését a kánaáni vallásban, de nehéz lenne az
anyag rendszerezett felépítését meghatározni. Más prófétai könyvekhez
hasonlóan Hóseás is bűnbánatra szólított. A biztos pusztulást
elkerülendő Izráel egyetlen lehetősége az volt, hogy elhagyja
bálványait és visszatér az Úrhoz (6., 14. fejezet). Az uga-ritnál
felfedezett anyagokból összegyűjtött információ (mely a Kr. e. 15.
sz.-ból származik , és a korakeresztény történész, Euszébiosz írásai
lehetővé teszik, hogy pontosabban megismerjük azokat a vallási
szokásokat, melyek ellen Hóseás tiltakozott.
Hóseás szerint Izráel legnagyobb baja az
volt, hogy nem tisztelte Istenét (4:6; 13:4). Isten szeretettel fordult
Izráelhez (2:19; 4:1; 6:6; 10:12; 12:6). Az Isten és Izráel közötti
szövetségi kapcsolat intimitása, melyet a könyv első részében a
férj-feleség kapcsolat ábrázol, a későbbiekben atya-gyermek kapcsolattá
alakul (11:1-4). Az Istennel szembeni hűtlenség lelki paráznaság volt
(4:13-14, 5:4; 9:1; vö. Jer 3). Izráel Baált imádta és áldozott a pogány
szentélyekben, melybe beletartozott az ottani szent prostituáltakkal
való kapcsolat (4:14) és a borjú szobrának imádása Samáriában (8:5;
10:5-b, 13:2). Nemzetközi viszály (5:13; 7:8-11) és anyagiasság is
jellemző volt. A nyers nyelvezet ellenére, melyen az elkerülhetetlen
isteni ítélet bejelentésre került, a könyv legfőbb célja, hogy
kihirdesse Isten könyörületét és szeretetét mely - végül is - nem engedi
el Izráelt.
Sajátos problémák
Hóseás könyvében legalább két összetett
probléma jelenik meg. Az első az 1-3. fejezetekben elmesélt történet
különlegességére és Gómer személyére vonatkozik. Míg egyes értelmezők
szerint a történet pusztán allegóriája Isten és Izráel kapcsolatának,
mások azt állítják - s ez a valószínűbb -, hogy a történetet szó
szerint kell értenünk. Az utóbbiak közül egyesek úgy tartják, hogy Gómer
kezdetben hűséges volt és később lett hűtlen, mások pedig; hogy már a
házasság előtt is hűtlen volt.
A könyv másik problémája a 3. fejezet
kapcsolata az 1. fejezettel. Annak ellenére, hogy a 3. fejezet nem utal
gyermekekre, egyes értelmezők szerint a két fejezet ugyanarról az
epizódról számol be különböző módon. Valószínűbb azonban a hagyományos
értelmezés, miszerint a 3. fejezet az 1. fejezet folytatása - azaz
miután Gómer hűtlennek bizonyult, Hóséás azt az utasítást kapta, hogy
fogadja vissza őt.
Szerkezet
I.
Felirat (l:l)
II. A hűtlen feleség és a
hű férj (1:2-3:5)
A. A gyermekek mint
jelek (1:2-2:1)
B. A hűtlen feleség
(2:2-23)
1. Az Úr megítéli Izráelt (2:2-13)
2. Az Ur helyreállítja Izráelt (2:14-23)
C. A hű férj (3.
rész)
III. A hűtlen nép és
a hű Isten (4.-14. rész)
A. Izráel hűtlensége
(4:1-6:3)
1. Az általános vád (4:1-3)
2. Az ügy bejelentése és a
következmények leírása (4:4-19)
3. Különleges üzenet a népnek és a
vezetőknek (5. rész)
4. Fájdalmas kérés
(6:1-3)
B. Izráel büntetése (6:4-10:15)
1. Az eset
megállapítása (6:4-10:15) 2. Az ítélethozatal (8.-9. rész)
3. Összegzés és
kérés (10. rész)
C. Az Úr hűséges szeretete (1l.-14. rész)
1. Az Úr atyai
szeretete (11:1-11)
2. Izráel büntetése a hűtlenségért
(11:12-13:16)
3. Izráel helyreállítása a bűnbánat után
(14. rész) (Forrás: NIV)
Id. Szőllősi Árpád
2004. október 30
|