payday loan payday loans cash loan cash loans payday cash loan cash advance payday loan fast payday loan fax payday loan no fax payday loan online payday loans pay day loan pay day loans payday advance loan payday advance loans payday cash loans payday loan online bad credit payday loan bad credit payday loans cash advance payday loans cheap payday loan easy payday loan fast cash payday loan fast payday loans faxless payday loan faxless payday loans instant payday loan instant payday loans loan til payday loan till payday military payday loan no credit check payday loan no fax payday loans payday loan no faxing payday loan store payday loans no credit check payday loans no faxing quick payday loan quick payday loans best payday loan best payday loans cash til payday loan cheap payday loans easy payday loans ez payday loan free payday loan free payday loans guaranteed payday loan instant approval payday loans internet payday loan low cost payday loan low fee payday loan military payday loans my payday loan no fax pay day loan no fax pay day loans online pay day loans pay day advance loans payday loan business payday loan companies payday loan company payday loan software payday loans chicago same day payday loan same day payday loans savings account payday loans uk payday loan uk payday payday loan in uk payday loan payday loans loans till payday payday loans uk payday loans in uk pay day loans uk instant payday loan instant payday loans pay day loan uk no fax payday loans fast payday loan payday loan advance payday advance faxless payday loans faxless payday loan payday cash loan pay day loans cash advance payday loan cash advance pay day loan payday uk payday advance uk cash loans payday loan company payday cash loans payday loan online easy payday loans quick payday loans same day payday loans no fax payday loan same day payday loan loan till payday fast cash payday loan fast payday loans quick payday loan unsecured loan personal loan payday cash mortgage loan

Bibliai Szabadegyetem
4029 Debrecen, Fazekas M. u. 7.

BEVEZETÉS HÓSEÁS KÖNYVÉHEZ

Szerző és időpont

Hóseás, Beeri fia az Kr. e. 8. sz. közepe táján prófétált, s szolgálatait Ámós próféta idején, vagy nem sokkal utána kezdte meg. Ámós egy ismeretlen ellenség kezéből származó isteni ítélettel fenyegette Izráelt; Hóseás ezt az ellenséget Asszíriaként nevezi meg (7:11,-8:9; 10:6, 11:11). Az 1:1-ben említett királyokból ítélve Hóseás legalább 38 évig prófétált, bár szinte semmit nem tudunk róla könyvén kí­vüli forrásokból. Az író próféták közül ő vole az egyetlen, aki az északi királyságból (Izraelből) szárma­zott, és próféciája is elsősorban arra a királyságra vonatozik. De mivel prófétai tevékenységének idejét Júda királyainak említésével adja meg, a könyv valószínűleg Júdában íródott, az északi főváros, Samá­ria bukása után (722-721) - erre utalnak az egész könyvben előforduló Júdára történő utalások (1:7,11; 4:15; 5:5,10,13; 6:4,11; 10:11; 11:12; 12:2). Hogy maga Hóseás volt-e a szerzője a próféciáit megőrző könyvnek, nem tudjuk. Hóseás könyve elsőként á11 a Biblia "tizenkét próféta könyve" (az apokrif iro­dalomban, Sal Büles. 49:10) vagy a "kis próféták" elnevezésű részében (mely cím e könyvek rövidségé­re utal Ézsaiás, Jeremiás és Ezékiel könveihez képest).

 

Háttér                       

Hóseás az északi királyság tragikus utolsó napjaiban élt, melynek 25 éve alatt (II. Jeroboámot köve­tően) hat király uralkodott (2Kir 15:8-17:41). Négyen (Zakariás, Sallum, Pekája és Péka) még uralko­dásuk idején utódjuk áldozatává váltak, egyikük (Hóseás) harcban esett fogságba; s csak egyet (Mená­hem) követett a trónon saját fia. Ezek a királyok, akiket Isten "haragjában" adott és "felindulásában" vett el (13:11) úgy sodródtak, mint "forgács a víz színén" (10:7). Egyik "vérontást" a másik "vérontás" követte (4:2). Asszíria nyugatra terjeszkedett és Menáhem elfogadta uralkodónak ezt a világhatalmat és adófizetőjük lett (2Kir 15:19-20). De nem sokkal ezután, Kr. e. 733-ban Asszíria szétdarabolta Izráelt Péka cselszövése miatt (aki megölte Pekáját, Menáhem fiát és utódját, hogy Izráel trónjára ke­rülhessen). Csak Efraim és Nyugat-Manasse területei maradtak Izráel királyánál. Később, Hóseás (Péka utódja) hűtlensége miatt, Samáriát elfoglalták, és népét száműzték 722-721-ben, mely az északi királyság végét jelentette.

 

Téma és üzenet

A könyv első része (1-3. fejezet) Hóseás családi életét beszéli el mintegy jelképként (hasonlóan Ézsa­iás, Jeremiás és Ezékiel életének szimbolizmusához), s magába foglalja azt az üzenetet, amit a próféta az Urtól kapott. Isten úgy rendelte, hogy Hóseás parázna feleséget vegyen el, Gómert, s mindhárom gyermekük jelképes nevet kapjon, mely a baljós üzenet egy-egy részét jelenti. A 2. fejezet Hóseás és Gómer kapcsolatát, valamint az általa jelképezett Isten és Izráel kapcsolatát írja le. A gyerekek azt a pa­rancsot kapják, hogy kergessék el a hűtlen anyát a háztól; a cél azonban az volt, hogy megváltozzon, nem pedig, hogy megszabaduljanak tőle. A próféta azt a parancsot kapta, hogy továbbra is szeresse fe­leségét, visszafogadta és egy ideig elkülönítve tartotta (3. fejezet). Az eset szemléletesen mutatja be az Úr kapcsolatát az izraelitákkal (vö. 2:4,9,18), akik hűtlenek voltak Hozzá, amikor a kánaáni isteneket imádták, mint jólétük forrását. Izráel előtt a száműzetés időszaka állt (vö. 7:16; 8:14; 9:3,6,17; 11:5). De az Úr továbbra is szerette szövetséges népét és vágyott arra, hogy visszafogadja őket, ahogyan Hó­seás is visszafogadta Gómert. E visszatérés leírása az egyiptomi kivonulás és a kánaáni letelepedés ké­peit idézi (vö. 1:11; 2:14-23; 3:5; 1 1:10-11; 14:4-7). Hóseás úgy tekintette, hogy Iztáel múltbeli esemé­nyei az Úrral megadják az alapvető mintát Isten jövőbeli cselekedeteihez a néppel kapcsolatban.

A könyv második része (4-14. fejezet) részletezi Izráel elmerülését a kánaáni vallásban, de nehéz len­ne az anyag rendszerezett felépítését meghatározni. Más prófétai könyvekhez hasonlóan Hóseás is bűn­bánatra szólított. A biztos pusztulást elkerülendő Izráel egyetlen lehetősége az volt, hogy elhagyja bál­ványait és visszatér az Úrhoz (6., 14. fejezet). Az uga-ritnál felfedezett anyagokból összegyűjtött infor­máció (mely a Kr. e. 15. sz.-ból származik , és a korakeresztény történész, Euszébiosz írásai lehetővé teszik, hogy pontosabban megismer­jük azokat a vallási szokásokat, melyek ellen Hóseás tiltakozott.

Hóseás szerint Izráel legnagyobb baja az volt, hogy nem tisztelte Istenét (4:6; 13:4). Isten szeretettel fordult Izráelhez (2:19; 4:1; 6:6; 10:12; 12:6). Az Isten és Izráel közötti szövetségi kapcsolat intimitá­sa, melyet a könyv első részében a férj-feleség kapcsolat ábrázol, a későbbiekben atya-gyermek kapcso­lattá alakul (11:1-4). Az Istennel szembeni hűtlenség lelki paráznaság volt (4:13-14, 5:4; 9:1; vö. Jer 3). Izráel Baált imádta és áldozott a pogány szentélyekben, melybe beletartozott az ottani szent prosti­tuáltakkal való kapcsolat (4:14) és a borjú szobrának imádása Samáriában (8:5; 10:5-b, 13:2). Nemzet­közi viszály (5:13; 7:8-11) és anyagiasság is jellemző volt. A nyers nyelvezet ellenére, melyen az elke­rülhetetlen isteni ítélet bejelentésre került, a könyv legfőbb célja, hogy kihirdesse Isten könyörületét és szeretetét mely - végül is - nem engedi el Izráelt.

 

Sajátos problémák

Hóseás könyvében legalább két összetett probléma jelenik meg. Az első az 1-3. fejezetekben elmesélt történet különlegességére és Gómer személyére vonatkozik. Míg egyes értelmezők szerint a történet pusztán allegóriája Isten és Izráel kapcsolatának, mások azt állítják - s ez a valószínűbb -, hogy a tör­ténetet szó szerint kell értenünk. Az utóbbiak közül egyesek úgy tartják, hogy Gómer kezdetben hűsé­ges volt és később lett hűtlen, mások pedig; hogy már a házasság előtt is hűtlen volt.

A könyv másik problémája a 3. fejezet kapcsolata az 1. fejezettel. Annak ellenére, hogy a 3. fejezet nem utal gyermekekre, egyes értelmezők szerint a két fejezet ugyanarról az epizódról számol be külön­böző módon. Valószínűbb azonban a hagyományos értelmezés, miszerint a 3. fejezet az 1. fejezet foly­tatása - azaz miután Gómer hűtlennek bizonyult, Hóséás azt az utasítást kapta, hogy fogadja vissza őt.

 

Szerkezet

                I. Felirat (l:l)

           II. A hűtlen feleség és a hű férj (1:2-3:5)

                A. A gyermekek mint jelek (1:2-2:1)

                B. A hűtlen feleség (2:2-23)

1. Az Úr megítéli Izráelt (2:2-13)

2. Az Ur helyreállítja Izráelt (2:14-23)

                    C. A hű férj (3. rész)

                III. A hűtlen nép és a hű Isten (4.-14. rész)

                    A. Izráel hűtlensége (4:1-6:3)

1. Az általános vád (4:1-3)

2. Az ügy bejelentése és a következmények leírása (4:4-19)

3. Különleges üzenet a népnek és a vezetőknek (5. rész)

4. Fájdalmas kérés (6:1-3)

                   B. Izráel büntetése (6:4-10:15)

1. Az eset megállapítása (6:4-10:15) 2. Az ítélethozatal (8.-9. rész)

3. Összegzés és kérés (10. rész)

                   C. Az Úr hűséges szeretete (1l.-14. rész)

1. Az Úr atyai szeretete (11:1-11)

2. Izráel büntetése a hűtlenségért (11:12-13:16)

3. Izráel helyreállítása a bűnbánat után (14. rész) (Forrás: NIV)

 

Id. Szőllősi Árpád

2004. október 30