| 
 | 
 | BEVEZETÉS HÓSEÁS 
      KÖNYVÉHEZ 
		Szerző és időpont 
		Hóseás, Beeri fia az Kr. e. 8. sz. 
		közepe táján prófétált, s szolgálatait Ámós próféta idején, vagy nem 
		sokkal utána kezdte meg. Ámós egy ismeretlen ellenség kezéből származó 
		isteni ítélettel fenyegette Izráelt; Hóseás ezt az ellenséget 
		Asszíriaként nevezi meg (7:11,-8:9; 10:6, 11:11). Az 1:1-ben említett 
		királyokból ítélve Hóseás legalább 38 évig prófétált, bár szinte semmit 
		nem tudunk róla könyvén kívüli forrásokból. Az író próféták közül ő 
		vole az egyetlen, aki az északi királyságból (Izraelből) származott, és 
		próféciája is elsősorban arra a királyságra vonatozik. De mivel prófétai 
		tevékenységének idejét Júda királyainak említésével adja meg, a könyv 
		valószínűleg Júdában íródott, az északi főváros, Samária bukása után 
		(722-721) - erre utalnak az egész könyvben előforduló Júdára történő 
		utalások (1:7,11; 4:15; 5:5,10,13; 6:4,11; 10:11; 11:12; 12:2). Hogy 
		maga Hóseás volt-e a szerzője a próféciáit megőrző könyvnek, nem tudjuk. 
		Hóseás könyve elsőként á11 a Biblia "tizenkét próféta könyve" (az 
		apokrif irodalomban, Sal Büles. 49:10) vagy a "kis próféták" elnevezésű 
		részében (mely cím e könyvek rövidségére utal Ézsaiás, Jeremiás és 
		Ezékiel könveihez képest). 
		  
		Háttér 
		                        
		Hóseás az északi királyság tragikus 
		utolsó napjaiban élt, melynek 25 éve alatt (II. Jeroboámot követően) 
		hat király uralkodott (2Kir 15:8-17:41). Négyen (Zakariás, Sallum, 
		Pekája és Péka) még uralkodásuk idején utódjuk 
		áldozatává váltak, egyikük (Hóseás) 
		harcban esett fogságba; s csak egyet (Menáhem) követett a trónon saját 
		fia. Ezek a királyok, akiket 
		Isten "haragjában" adott és "felindulásában" vett el (13:11) úgy 
		sodródtak, mint "forgács a víz színén" (10:7). Egyik "vérontást" a másik 
		"vérontás" követte (4:2). Asszíria nyugatra terjeszkedett és Menáhem 
		elfogadta uralkodónak ezt a világhatalmat és adófizetőjük lett (2Kir 
		15:19-20). De nem sokkal ezután, Kr. e. 733-ban Asszíria szétdarabolta 
		Izráelt Péka cselszövése miatt (aki megölte Pekáját, Menáhem fiát és 
		utódját, hogy Izráel trónjára kerülhessen). Csak Efraim és 
		Nyugat-Manasse területei maradtak Izráel királyánál. Később, Hóseás (Péka 
		utódja) hűtlensége miatt, Samáriát elfoglalták, és népét száműzték 
		722-721-ben, mely az északi királyság végét jelentette. 
		  
		Téma és üzenet 
		A könyv első része (1-3. fejezet) Hóseás 
		családi életét beszéli el mintegy jelképként (hasonlóan Ézsaiás, 
		Jeremiás és Ezékiel életének szimbolizmusához), s magába foglalja azt az 
		üzenetet, amit a próféta az Urtól kapott. Isten úgy rendelte, hogy 
		Hóseás parázna feleséget vegyen el, Gómert, s mindhárom gyermekük 
		jelképes nevet kapjon, mely a baljós üzenet egy-egy részét jelenti. A 2. 
		fejezet Hóseás és Gómer kapcsolatát, valamint az általa jelképezett 
		Isten és Izráel kapcsolatát írja le. A gyerekek azt a parancsot kapják, 
		hogy kergessék el a hűtlen anyát a háztól; a cél azonban az volt, hogy 
		megváltozzon, nem pedig, hogy megszabaduljanak tőle. A próféta azt a 
		parancsot kapta, hogy továbbra is szeresse feleségét, visszafogadta és 
		egy ideig elkülönítve tartotta (3. fejezet). Az eset szemléletesen 
		mutatja be az Úr kapcsolatát az izraelitákkal (vö. 2:4,9,18), akik 
		hűtlenek voltak Hozzá, amikor a kánaáni isteneket imádták, mint jólétük 
		forrását. Izráel előtt a száműzetés időszaka állt (vö. 7:16; 8:14; 
		9:3,6,17; 11:5). De az Úr továbbra is szerette szövetséges népét és 
		vágyott arra, hogy visszafogadja őket, ahogyan Hóseás is visszafogadta 
		Gómert. E visszatérés leírása az egyiptomi kivonulás és a kánaáni 
		letelepedés képeit idézi (vö. 1:11; 2:14-23; 3:5; 1 1:10-11; 14:4-7). 
		Hóseás úgy tekintette, hogy Iztáel múltbeli eseményei az Úrral megadják 
		az alapvető mintát Isten jövőbeli cselekedeteihez a néppel kapcsolatban. 
		A könyv második része (4-14. fejezet) 
		részletezi Izráel elmerülését a kánaáni vallásban, de nehéz lenne az 
		anyag rendszerezett felépítését meghatározni. Más prófétai könyvekhez 
		hasonlóan Hóseás is bűnbánatra szólított. A biztos pusztulást 
		elkerülendő Izráel egyetlen lehetősége az volt, hogy elhagyja 
		bálványait és visszatér az Úrhoz (6., 14. fejezet). Az uga-ritnál 
		felfedezett anyagokból összegyűjtött információ (mely a Kr. e. 15. 
		sz.-ból származik , és a korakeresztény történész, Euszébiosz írásai 
		lehetővé teszik, hogy pontosabban megismerjük azokat a vallási 
		szokásokat, melyek ellen Hóseás tiltakozott. 
		Hóseás szerint Izráel legnagyobb baja az 
		volt, hogy nem tisztelte Istenét (4:6; 13:4). Isten szeretettel fordult 
		Izráelhez (2:19; 4:1; 6:6; 10:12; 12:6). Az Isten és Izráel közötti 
		szövetségi kapcsolat intimitása, melyet a könyv első részében a 
		férj-feleség kapcsolat ábrázol, a későbbiekben atya-gyermek kapcsolattá 
		alakul (11:1-4). Az Istennel szembeni hűtlenség lelki paráznaság volt 
		(4:13-14, 5:4; 9:1; vö. Jer 3). Izráel Baált imádta és áldozott a pogány 
		szentélyekben, melybe beletartozott az ottani szent prostituáltakkal 
		való kapcsolat (4:14) és a borjú szobrának imádása Samáriában (8:5; 
		10:5-b, 13:2). Nemzetközi viszály (5:13; 7:8-11) és anyagiasság is 
		jellemző volt. A nyers nyelvezet ellenére, melyen az elkerülhetetlen 
		isteni ítélet bejelentésre került, a könyv legfőbb célja, hogy 
		kihirdesse Isten könyörületét és szeretetét mely - végül is - nem engedi 
		el Izráelt. 
		  
		Sajátos problémák 
		Hóseás könyvében legalább két összetett 
		probléma jelenik meg. Az első az 1-3. fejezetekben elmesélt történet 
		különlegességére és Gómer személyére vonatkozik. Míg egyes értelmezők 
		szerint a történet pusztán allegóriája Isten és Izráel kapcsolatának, 
		mások azt állítják - s ez a valószínűbb -, hogy a történetet szó 
		szerint kell értenünk. Az utóbbiak közül egyesek úgy tartják, hogy Gómer 
		kezdetben hűséges volt és később lett hűtlen, mások pedig; hogy már a 
		házasság előtt is hűtlen volt. 
		A könyv másik problémája a 3. fejezet 
		kapcsolata az 1. fejezettel. Annak ellenére, hogy a 3. fejezet nem utal 
		gyermekekre, egyes értelmezők szerint a két fejezet ugyanarról az 
		epizódról számol be különböző módon. Valószínűbb azonban a hagyományos 
		értelmezés, miszerint a 3. fejezet az 1. fejezet folytatása - azaz 
		miután Gómer hűtlennek bizonyult, Hóséás azt az utasítást kapta, hogy 
		fogadja vissza őt. 
		  
		Szerkezet 
		                I. 
		Felirat (l:l) 
		           II. A hűtlen feleség és a 
		hű férj (1:2-3:5)  
		                A. A gyermekek mint 
		jelek (1:2-2:1)  
		                B. A hűtlen feleség 
		(2:2-23) 
		1. Az Úr megítéli Izráelt (2:2-13) 
		2. Az Ur helyreállítja Izráelt (2:14-23)
		 
		                    C. A hű férj (3. 
		rész) 
		                III. A hűtlen nép és 
		a hű Isten (4.-14. rész)  
		                    A. Izráel hűtlensége 
		(4:1-6:3) 
		1. Az általános vád (4:1-3) 
		2. Az ügy bejelentése és a 
		következmények leírása (4:4-19)  
		3. Különleges üzenet a népnek és a 
		vezetőknek (5. rész) 
		4. Fájdalmas kérés 
		(6:1-3)  
		                   
		B. Izráel büntetése (6:4-10:15) 
		1. Az eset 
		megállapítása (6:4-10:15) 2. Az ítélethozatal (8.-9. rész) 
		3. Összegzés és 
		kérés (10. rész)  
		                   
		C. Az Úr hűséges szeretete (1l.-14. rész) 
		1. Az Úr atyai 
		szeretete (11:1-11) 
		2. Izráel büntetése a hűtlenségért 
		(11:12-13:16)  
		3. Izráel helyreállítása a bűnbánat után 
		(14. rész) (Forrás: NIV) 
		  
		Id. Szőllősi Árpád 
		2004. október 30 
		  |