payday loan payday loans cash loan cash loans payday cash loan cash advance payday loan fast payday loan fax payday loan no fax payday loan online payday loans pay day loan pay day loans payday advance loan payday advance loans payday cash loans payday loan online bad credit payday loan bad credit payday loans cash advance payday loans cheap payday loan easy payday loan fast cash payday loan fast payday loans faxless payday loan faxless payday loans instant payday loan instant payday loans loan til payday loan till payday military payday loan no credit check payday loan no fax payday loans payday loan no faxing payday loan store payday loans no credit check payday loans no faxing quick payday loan quick payday loans best payday loan best payday loans cash til payday loan cheap payday loans easy payday loans ez payday loan free payday loan free payday loans guaranteed payday loan instant approval payday loans internet payday loan low cost payday loan low fee payday loan military payday loans my payday loan no fax pay day loan no fax pay day loans online pay day loans pay day advance loans payday loan business payday loan companies payday loan company payday loan software payday loans chicago same day payday loan same day payday loans savings account payday loans uk payday loan uk payday payday loan in uk payday loan payday loans loans till payday payday loans uk payday loans in uk pay day loans uk instant payday loan instant payday loans pay day loan uk no fax payday loans fast payday loan payday loan advance payday advance faxless payday loans faxless payday loan payday cash loan pay day loans cash advance payday loan cash advance pay day loan payday uk payday advance uk cash loans payday loan company payday cash loans payday loan online easy payday loans quick payday loans same day payday loans no fax payday loan same day payday loan loan till payday fast cash payday loan fast payday loans quick payday loan unsecured loan personal loan payday cash mortgage loan

Bibliai Szabadegyetem
4029 Debrecen, Fazekas M. u. 7.

JÓEL könyve

 

Jóel próféta könyve a kisprófétai iratok közt található. A próféta személyéről az édesapja nevén – Pétuél/Fátuel - kívül semmit sem tudunk.

A próféta nevének jelentése „Az Úr az Isten.”

 

Feltételezhetőleg judabeli törzsből származott, amennyiben a próféciái Judára és Jeruzsálemre vonatkoztak; Izráelről még csak említést sem találunk a könyvében.

 

Történelmi háttér. Jóel nem ír a könyvének keletkezéséről. Más prófétától eltérően nem tesz említést arról, hogy milyen királyok uralkodása alatta végezte prófétai küldetését (lásd pl. Ésa. 1:1; Hóseás 1:1, Ámós 1:1). Ennélfogva a könyv tartalmából kell kiindulnunk a történelmi háttér felvázolásához. Sajnos a könyv kánonban való elhelyezkedése nem nyújt elegendő támpontot a kronológia meghatározáshoz, hiszen nem tudjuk, hogy vajon azok pontos kronológia szerint állítottak-e össze. A héberben, mint ahogy a magyar fordításban is, Jóel könyvét Hóseás és Ámós könyve között találjuk. A LXX-ben a „kis próféták” közül a negyedik, és Mikeás után következik. Egyesek szerint Jóel a legkorábbi próféta mind a „nagy próféták,” mind a „kis próféták” között; mások száműzetés utáni prófétának tartják. Egy harmadik nézet Jóelt a hetedik századba helyezi, Jósiás király uralkodásának első felébe. Bár kizárólagosan nem érvelhető ez utóbbi nézet, mégis ezt vesszük alapnak az alábbi okok miatt:

Jósiás uralma alatt az Asszir birodalom már a végét járta, Babilonia viszont még csak kialakulóban lévő, hatalomnak alig nevezhető hatalom; ezért lehet, hogy a próféta nem tesz említést e két királyságról. Jósáiás maga gyermekként kerül a trónra, bizonyára helytartó kormányzásával, amiért érthető lenne, hogy Jóel nem említ királyt. Továbbá, az a tény, hogy Tirusz és Sidon lakói Juda történelmének csak az utolsó évtizedében váltak ellenségesekké, mutatja, hogy a könyv viszonylag kései keltezésű lehet, mivel Jóel úgy beszél róluk, mint Juda kimondott ellenségeiről. Ehhez hozzájárul még a görögök említése (3:6), akik viszont aligha játszottak a szerepet a Közel-Kelet történelmében a hetedik század előtt.

Jóel kitűntetett helyen van a héber próféták között, akit Ésaiással és Habakkukkal együtt a legmagasztosabb stílusú prófétáként emlegetnek. Jellemző leírásainak elevensége, nyelvezete pedig igen képies. Stílusa tiszta és világos.

 

Téma. A könyv két részre osztható: 1.) 1:1-től 2:17-ig, a sáskajárás leírása, amelyet szárazság követ; és 2.) 2:18-tól 3:21-ig, az isteni jóindulat helyreállta. A sáskajárás csapásának két értelmezése van: 1.) a szószerinti, amely szerint a próféta felhívását valóban sáskahadak inváziója alapozza meg; és 2.) az allegorikus, mely szerint a sáskák ellenséges hatalmak jelképei Jóel könyvében.

 

Bármely értelmezést tesszük is magunkévá, az könyv tanítása lényegileg nem változik. A nemzeti csapás, legyen az valóságos, vagy képi leírás, alapul szolgál a prófétának, hogy megtérésre szólítsa a népet (1:13, 14; 2. 1, 12-17), valamint, hogy kifejtse az „Úr napjával” kapcsolatos tanítását (1:15; 2:1, 2, 11, 31; 3:14). A dicsőséges jövő látomásában Juda ismét termékeny, és a menny áldásait élvezi mind a világi, mind a lelki javakban. Előrelátja továbbá az ellenséges nemzetek kísérletét, hogy letörje a felvirágzásnak indult népet, és végül Isten ítéletét az ellenségeken, és ezt követően a zsidó nép folytatólagos gyümölcsözését.

 

 

Vázlat

 

  1. A sáskajárás csapása és a megtérésre való felszólítás (1:1-től 2:17-ig)

1.1.  A csapás borzalmas méretei (1: 1-12)

1.2.  Imára és ünnepélyes gyűlésre való felszólítás (1: 13, 14)

1.3.  A csapás hatása emberen és barmon (1: 15-19)

1.4.  A sáskajárást követő szárazság (1: 20)

1.5.  Az Úr napja (2: 1, 2)

1.6.  A sáska jól irányított hadsereghez való hasonlítása (2: 3-11)

1.7.  Felszólítás őszinte megtérésre és imára (2: 12-17

 

  1. A helyreállítás ígérete (2:18-tól 3: 21-ig)

2.1.  A sáshad eltávolítása (2: 18-20)

2.2.  A sáskajárás okozta csapás helyreállítása (2: 21-27)

2.3.  A Szentlélek ígérete (2: 28, 29)

2.4.  Az Úr napját kísérő fizikai jelenségek (2: 30-32)

2.5.  Isten ítélete a pogány nemzeteken (3: 1-17)

2.6.  Juda dicső jövője (3: 18-21)

 

 

A könyv végső mondanivalója: az Úr napja ne az ítélet, hanem az üdvösség napja legyen, az embernek az Istenhez kell fordulnia; csak azok menekülnek meg, akik segítségül hívják az Úr nevét. Az új közösség megújulását Isten adomány, Isten Lelkének kiáradása teremti meg, amely Isten és népe közötti igazi harmóniát hoz létre.

 

 

Zámbó Zoltán