| 
		
		JÓEL 
		könyve   Jóel próféta könyve a kisprófétai iratok közt 
		található. A próféta személyéről az édesapja nevén – Pétuél/Fátuel - 
		kívül semmit sem tudunk.  A próféta nevének jelentése „Az Úr az Isten.”   Feltételezhetőleg judabeli törzsből származott, 
		amennyiben a próféciái Judára és Jeruzsálemre vonatkoztak; Izráelről még 
		csak említést sem találunk a könyvében.    Történelmi háttér. Jóel nem ír a könyvének 
		keletkezéséről. Más prófétától eltérően nem tesz említést arról, hogy 
		milyen királyok uralkodása alatta végezte prófétai küldetését (lásd pl. 
		Ésa. 1:1; Hóseás 1:1, Ámós 1:1). Ennélfogva a könyv tartalmából kell 
		kiindulnunk a történelmi háttér felvázolásához. Sajnos a könyv kánonban 
		való elhelyezkedése nem nyújt elegendő támpontot a kronológia 
		meghatározáshoz, hiszen nem tudjuk, hogy vajon azok pontos kronológia 
		szerint állítottak-e össze. A héberben, mint ahogy a magyar fordításban 
		is, Jóel könyvét Hóseás és Ámós könyve között találjuk. A LXX-ben a „kis 
		próféták” közül a negyedik, és Mikeás után következik. Egyesek szerint 
		Jóel a legkorábbi próféta mind a „nagy próféták,” mind a „kis próféták” 
		között; mások száműzetés utáni prófétának tartják. Egy harmadik nézet 
		Jóelt a hetedik századba helyezi, Jósiás király uralkodásának első 
		felébe. Bár kizárólagosan nem érvelhető ez utóbbi nézet, mégis ezt 
		vesszük alapnak az alábbi okok miatt: Jósiás uralma alatt az Asszir birodalom már a végét 
		járta, Babilonia viszont még csak kialakulóban lévő, hatalomnak alig 
		nevezhető hatalom; ezért lehet, hogy a próféta nem tesz említést e két 
		királyságról. Jósáiás maga gyermekként kerül a trónra, bizonyára 
		helytartó kormányzásával, amiért érthető lenne, hogy Jóel nem említ 
		királyt. Továbbá, az a tény, hogy Tirusz és Sidon lakói Juda 
		történelmének csak az utolsó évtizedében váltak ellenségesekké, mutatja, 
		hogy a könyv viszonylag kései keltezésű lehet, mivel Jóel úgy beszél 
		róluk, mint Juda kimondott ellenségeiről. Ehhez hozzájárul még a görögök 
		említése (3:6), akik viszont aligha játszottak a szerepet a Közel-Kelet 
		történelmében a hetedik század előtt.  Jóel kitűntetett helyen van a héber próféták 
		között, akit Ésaiással és Habakkukkal együtt a legmagasztosabb stílusú 
		prófétáként emlegetnek. Jellemző leírásainak elevensége, nyelvezete 
		pedig igen képies. Stílusa tiszta és világos.   Téma. A könyv két részre osztható: 1.) 
		1:1-től 2:17-ig, a sáskajárás leírása, amelyet szárazság követ; és 2.) 
		2:18-tól 3:21-ig, az isteni jóindulat helyreállta. A sáskajárás 
		csapásának két értelmezése van: 1.) a szószerinti, amely szerint a 
		próféta felhívását valóban sáskahadak inváziója alapozza meg; és 2.) az 
		allegorikus, mely szerint a sáskák ellenséges hatalmak jelképei Jóel 
		könyvében.    Bármely értelmezést tesszük is magunkévá, az könyv 
		tanítása lényegileg nem változik. A nemzeti csapás, legyen az valóságos, 
		vagy képi leírás, alapul szolgál a prófétának, hogy megtérésre szólítsa 
		a népet (1:13, 14; 2. 1, 12-17), valamint, hogy kifejtse az „Úr 
		napjával” kapcsolatos tanítását (1:15; 2:1, 2, 11, 31; 3:14). A 
		dicsőséges jövő látomásában Juda ismét termékeny, és a menny áldásait 
		élvezi mind a világi, mind a lelki javakban. Előrelátja továbbá az 
		ellenséges nemzetek kísérletét, hogy letörje a felvirágzásnak indult 
		népet, és végül Isten ítéletét az ellenségeken, és ezt követően a zsidó 
		nép folytatólagos gyümölcsözését.     Vázlat   
			A sáskajárás csapása és a megtérésre való 
			felszólítás (1:1-től 2:17-ig) 
		1.1.  A 
		csapás borzalmas méretei (1: 1-12) 
		1.2.  Imára 
		és ünnepélyes gyűlésre való felszólítás (1: 13, 14) 
		1.3.  A 
		csapás hatása emberen és barmon (1: 15-19) 
		1.4.  A 
		sáskajárást követő szárazság (1: 20) 
		1.5.  Az Úr 
		napja (2: 1, 2) 
		1.6.  A 
		sáska jól irányított hadsereghez való hasonlítása (2: 3-11) 
		1.7.  
		Felszólítás őszinte megtérésre és imára (2: 12-17   
			A helyreállítás ígérete (2:18-tól 3: 21-ig) 
		2.1.  A 
		sáshad eltávolítása (2: 18-20) 
		2.2.  A 
		sáskajárás okozta csapás helyreállítása (2: 21-27) 
		2.3.  A 
		Szentlélek ígérete (2: 28, 29) 
		2.4.  Az Úr 
		napját kísérő fizikai jelenségek (2: 30-32) 
		2.5.  Isten 
		ítélete a pogány nemzeteken (3: 1-17) 
		2.6.  Juda 
		dicső jövője (3: 18-21)      A könyv végső mondanivalója: az Úr napja ne az 
		ítélet, hanem az üdvösség napja legyen, az embernek az Istenhez kell 
		fordulnia; csak azok menekülnek meg, akik segítségül hívják az Úr nevét. 
		Az új közösség megújulását Isten adomány, Isten Lelkének kiáradása 
		teremti meg, amely Isten és népe közötti igazi harmóniát hoz létre.     Zámbó 
		Zoltán   
		  
		  |