JÓEL
könyve
Jóel próféta könyve a kisprófétai iratok közt
található. A próféta személyéről az édesapja nevén – Pétuél/Fátuel -
kívül semmit sem tudunk.
A próféta nevének jelentése „Az Úr az Isten.”
Feltételezhetőleg judabeli törzsből származott,
amennyiben a próféciái Judára és Jeruzsálemre vonatkoztak; Izráelről még
csak említést sem találunk a könyvében.
Történelmi háttér. Jóel nem ír a könyvének
keletkezéséről. Más prófétától eltérően nem tesz említést arról, hogy
milyen királyok uralkodása alatta végezte prófétai küldetését (lásd pl.
Ésa. 1:1; Hóseás 1:1, Ámós 1:1). Ennélfogva a könyv tartalmából kell
kiindulnunk a történelmi háttér felvázolásához. Sajnos a könyv kánonban
való elhelyezkedése nem nyújt elegendő támpontot a kronológia
meghatározáshoz, hiszen nem tudjuk, hogy vajon azok pontos kronológia
szerint állítottak-e össze. A héberben, mint ahogy a magyar fordításban
is, Jóel könyvét Hóseás és Ámós könyve között találjuk. A LXX-ben a „kis
próféták” közül a negyedik, és Mikeás után következik. Egyesek szerint
Jóel a legkorábbi próféta mind a „nagy próféták,” mind a „kis próféták”
között; mások száműzetés utáni prófétának tartják. Egy harmadik nézet
Jóelt a hetedik századba helyezi, Jósiás király uralkodásának első
felébe. Bár kizárólagosan nem érvelhető ez utóbbi nézet, mégis ezt
vesszük alapnak az alábbi okok miatt:
Jósiás uralma alatt az Asszir birodalom már a végét
járta, Babilonia viszont még csak kialakulóban lévő, hatalomnak alig
nevezhető hatalom; ezért lehet, hogy a próféta nem tesz említést e két
királyságról. Jósáiás maga gyermekként kerül a trónra, bizonyára
helytartó kormányzásával, amiért érthető lenne, hogy Jóel nem említ
királyt. Továbbá, az a tény, hogy Tirusz és Sidon lakói Juda
történelmének csak az utolsó évtizedében váltak ellenségesekké, mutatja,
hogy a könyv viszonylag kései keltezésű lehet, mivel Jóel úgy beszél
róluk, mint Juda kimondott ellenségeiről. Ehhez hozzájárul még a görögök
említése (3:6), akik viszont aligha játszottak a szerepet a Közel-Kelet
történelmében a hetedik század előtt.
Jóel kitűntetett helyen van a héber próféták
között, akit Ésaiással és Habakkukkal együtt a legmagasztosabb stílusú
prófétáként emlegetnek. Jellemző leírásainak elevensége, nyelvezete
pedig igen képies. Stílusa tiszta és világos.
Téma. A könyv két részre osztható: 1.)
1:1-től 2:17-ig, a sáskajárás leírása, amelyet szárazság követ; és 2.)
2:18-tól 3:21-ig, az isteni jóindulat helyreállta. A sáskajárás
csapásának két értelmezése van: 1.) a szószerinti, amely szerint a
próféta felhívását valóban sáskahadak inváziója alapozza meg; és 2.) az
allegorikus, mely szerint a sáskák ellenséges hatalmak jelképei Jóel
könyvében.
Bármely értelmezést tesszük is magunkévá, az könyv
tanítása lényegileg nem változik. A nemzeti csapás, legyen az valóságos,
vagy képi leírás, alapul szolgál a prófétának, hogy megtérésre szólítsa
a népet (1:13, 14; 2. 1, 12-17), valamint, hogy kifejtse az „Úr
napjával” kapcsolatos tanítását (1:15; 2:1, 2, 11, 31; 3:14). A
dicsőséges jövő látomásában Juda ismét termékeny, és a menny áldásait
élvezi mind a világi, mind a lelki javakban. Előrelátja továbbá az
ellenséges nemzetek kísérletét, hogy letörje a felvirágzásnak indult
népet, és végül Isten ítéletét az ellenségeken, és ezt követően a zsidó
nép folytatólagos gyümölcsözését.
Vázlat
- A sáskajárás csapása és a megtérésre való
felszólítás (1:1-től 2:17-ig)
1.1. A
csapás borzalmas méretei (1: 1-12)
1.2. Imára
és ünnepélyes gyűlésre való felszólítás (1: 13, 14)
1.3. A
csapás hatása emberen és barmon (1: 15-19)
1.4. A
sáskajárást követő szárazság (1: 20)
1.5. Az Úr
napja (2: 1, 2)
1.6. A
sáska jól irányított hadsereghez való hasonlítása (2: 3-11)
1.7.
Felszólítás őszinte megtérésre és imára (2: 12-17
- A helyreállítás ígérete (2:18-tól 3: 21-ig)
2.1. A
sáshad eltávolítása (2: 18-20)
2.2. A
sáskajárás okozta csapás helyreállítása (2: 21-27)
2.3. A
Szentlélek ígérete (2: 28, 29)
2.4. Az Úr
napját kísérő fizikai jelenségek (2: 30-32)
2.5. Isten
ítélete a pogány nemzeteken (3: 1-17)
2.6. Juda
dicső jövője (3: 18-21)
A könyv végső mondanivalója: az Úr napja ne az
ítélet, hanem az üdvösség napja legyen, az embernek az Istenhez kell
fordulnia; csak azok menekülnek meg, akik segítségül hívják az Úr nevét.
Az új közösség megújulását Isten adomány, Isten Lelkének kiáradása
teremti meg, amely Isten és népe közötti igazi harmóniát hoz létre.
Zámbó
Zoltán
|