| 
      
      melléklet
 
      
      
      Józsué könyve "Ahol a Biblia 
      beszél, ott beszélünk, ahol hallgat ott mi is hallgatunk" (Campbell).
         CÍM ÉS TÉMA  A
      könyv főszereplője, Józsué után   kapta a nevét, aki  az egész 
      könyvben  a   középpontban áll. Nevének héber formája 
      ['vu/hy 
      Yehosua, a görög (LXX) bibliában 
      IhsouÖ" Jészusz vagy 
      Jézus. A könyv témája: hódítás és letelepedés, a pátriárkáknak adott 
      ígéretek beteljesedése. Az ígéret: 1Móz. 15,13.16.18  (Lásd még 17:18). 
      Sok-sok évnyi egyiptomi szolgaság és negyven éves pusztai vándorlás után 
      az izraeliták végre beléphettek az atyáiknak ígért földre. Évszázadokkal, 
      sőt évezredekkel korábbi jóslatok és próféciák pontosan a jövendölések 
      szerint következtek be.  A 
      könyv felöleli Mózes utódának életét, és elbeszéli Kánaán 
      meghódításának történetét a Jordán folyón való átkeléstől egészen a 
      szövetség megújításának sikemi szertartásáig, amely összefogta az Úr 
      követésében egységes Izraelita törzseket. A könyv leírja, miként osztotta 
      fel a tizenkét törzs egymás között Kánaánt. Végül Józsué intelmeit és 
      halálát örökíti meg. A könyv témája tehát Izráel letelepedése az ígéret 
      földjén. Józsué könyvének 
      helye a kánonban:  A 
      ószövetség zsidó felosztása: törvény, próféták, írások. Józsué könyvét a 
      prófétai könyvek közé sorolták. (Jézus ezt a felosztást használta: Lk 
      24:44-ben). Jézus így hitelesíti az Ószövetséget, benne Józsué könyvét is. 
        SZERZŐ ÉS IDŐPONT A könyv legnagyobb részét Józsué írta. A legkorábbi zsidó hagyományok 
      (Talmud) szerint Józsué maga írta saját könyvét, kivéve a temetéséről 
      szóló utolsó szakaszt, mely Eleázár, Áron fiának műve (az utolsó vers 
      pedig bizonyára egy későbbi hozzátoldás). A hagyományos álláspont, miszerint a hadjárat Kr.e.1406 körül történt. 
      Ebben az esetben az elnyomás II. Amunhotep uralkodása alatt, apja, III. 
      Tutmószisz halála után lehetett, akiről tudjuk, hogy rabszolgamunkát 
      alkalmazott építéseihez. E korábbi dátum jobban illik a Bír 11:26, illetve 
      az 1Kir 6:1 két adatához, mivel még 150 évet hagy Mózes és a királyság 
      között. Józsué könyvének 
      Krisztusa Fiatalabb korában Józsuét Hóseának hívták (4Móz 13:9,17), melynek 
      jelentése "szabadítás". Később Mózes változtatta nevét Józsuéra, ami 
      annyit tesz: "Az ÚR szabadít meg" (vagy "Az ÚR ad győzelmet"). Amikor 
      ugyanezt a nevet (melynek görög alakja Jézus; lásd Mt 1:21 magy.) kapta 
      Mária elsőszülött fia, a leghőbben szeretett név lett.  „Az Úr seregének fejedelme” (5:13-15), akivel Józsué találkozik 
      bizonyára egy testet öltés előtti megjelenése Krisztusnak (v. ö. Józsué 5: 
      15-t 2 Mózes 3: 2-vel). 
        
      TÖRTÉNELMI HÁTTÉR Az izráeliták kánaáni bevonulásának idején az ókori Kelet nagyhatalmai 
      viszonylag gyengék voltak. A hetiták eltűntek a színről. Sem Babilon, sem 
      Egyiptom nem tudott katonai jelenlétet fenntartani Kánaánban, az asszírok 
      pedig csak évszázadokkal később küldték be seregeiket. 
      A hódítás és a háború etikai kérdése A hódítás és a háború etikai kérdése Elmondja, Isten hogyan küldte el népét szolgája, Józsué vezetésével, 
      hogy az Ő nevében vegyék el Kánaánt a bálványimádó és erkölcstelen 
      kánaániak kezéből (kiknek bűne már égbe kiáltott; lásd 1Móz 15:16). 
      Elmondja, Isten hogyan segítette népét vállalkozásában, és hogyan adott 
      nekik feltételhez kötött földhasználatot az ősi ígéret beteljesítéseként. A 
      Kánaánért vívott harc tehát az Úr szent háborúja volt, egy adott 
      időpontban következett be a megváltás programjában. Isten nem adott 
      megbízást vagy engedélyt népének Józsué vezetésével, hogy karddal hódítsák 
      meg a világot, hanem csak egy bizonyos, körülhatárolt küldetést. Maga a 
      meghódított föld sem Izráel nemzeti tulajdona lett a hódítás jogán, hanem 
      az Úré. Az országot tehát meg kellett tisztítani a pogányság minden 
      maradványától.   SZERKEZET I.         
      Belépés a földre (1:1-5:12) A. Buzdítás a hódításra (1. 
      rész) B. Jerikó felderítése (2. rész)
 C. Átkelés a Jordánon (3-4. rész)
 D. Megszentelődés Gilgálban (S:1-12)
 II.        A 
      föld meghódítása 5:13-12:24)A. A kezdeti harcok 
      (5:13-8:35)1.  Győzelem Jerikónál (5:13-6:27)
 2.  Bukás Ainál Ákán bűne miatt (7. rész)
 3.  Győzelem Ainál (8:1-29)
 4.  A szövetség megújítása Síkemnél (8:30-35)
 B. Hadjárat délen (9-10. rész)
 1.  Szövetség a gibeónitákkal (9. rész)
 2.  Józsué hosszú napja (10:1-15)
 3.  A déli városok meghódítása (10:16-43)
 C. Hadjárat északon (11. rész)
 D. Kánaán legyőzött királyai ( 12. rész)
 III.  A föld 
      szétosztása       (13-21. rész) A. A meghódításra váró 
      területek (13:1-7)  B. A Jordántól keletre eső föld Rúben, Gád és Manassé fél nemzetségének 
      (13:8-33)
 C. Júda és „József’ nemzetsége földet kap Gilgálnál (14-17).
 D. A többi nemzetség földet kap Silónál (18-19. rész)
 1.  A szent sátor Silóban (18:1-10)
 2.  Benjámin, Simeon, Zebulom Isakár, Áser, Naftali és Dán 
      nemzetségének osztályrésze (18:11-19:48)
 3.  A Józsuénak adott város (19:49-51)
 E.  A lévitáknak  kijelölt városok (20-21. rész)
 1.  A 6 menedékváros (20. rész)
 2.  A 48 papi város (21. rész)
 IV.  Utószó: 
      Törzsi egység és hűség az Úrhoz (22-24. rész) A. A bizonyság oltára a 
      Jordánnál (22. rész)B. Józsué búcsúintelme (23. rész)
 C. A síkemi szövetség megújítása (24:1-28)
 D. Józsué és Eleázár halála és temetése (24:29-33)
  Szőllősi Árpád id.2004. márc. 20.
 
      
      melléklet |