melléklet
Józsué könyve
"Ahol a Biblia
beszél, ott beszélünk, ahol hallgat ott mi is hallgatunk" (Campbell).
CÍM ÉS TÉMA
A
könyv főszereplője, Józsué után kapta a nevét, aki az egész
könyvben a középpontban áll. Nevének héber formája
['vu/hy
Yehosua, a görög (LXX) bibliában
IhsouÖ" Jészusz vagy
Jézus. A könyv témája: hódítás és letelepedés, a pátriárkáknak adott
ígéretek beteljesedése. Az ígéret: 1Móz. 15,13.16.18 (Lásd még 17:18).
Sok-sok évnyi egyiptomi szolgaság és negyven éves pusztai vándorlás után
az izraeliták végre beléphettek az atyáiknak ígért földre. Évszázadokkal,
sőt évezredekkel korábbi jóslatok és próféciák pontosan a jövendölések
szerint következtek be.
A
könyv felöleli Mózes utódának életét, és elbeszéli Kánaán
meghódításának történetét a Jordán folyón való átkeléstől egészen a
szövetség megújításának sikemi szertartásáig, amely összefogta az Úr
követésében egységes Izraelita törzseket. A könyv leírja, miként osztotta
fel a tizenkét törzs egymás között Kánaánt. Végül Józsué intelmeit és
halálát örökíti meg. A könyv témája tehát Izráel letelepedése az ígéret
földjén.
Józsué könyvének
helye a kánonban:
A
ószövetség zsidó felosztása: törvény, próféták, írások. Józsué könyvét a
prófétai könyvek közé sorolták. (Jézus ezt a felosztást használta: Lk
24:44-ben). Jézus így hitelesíti az Ószövetséget, benne Józsué könyvét is.
SZERZŐ ÉS IDŐPONT
A könyv legnagyobb részét Józsué írta. A legkorábbi zsidó hagyományok
(Talmud) szerint Józsué maga írta saját könyvét, kivéve a temetéséről
szóló utolsó szakaszt, mely Eleázár, Áron fiának műve (az utolsó vers
pedig bizonyára egy későbbi hozzátoldás).
A hagyományos álláspont, miszerint a hadjárat Kr.e.1406 körül történt.
Ebben az esetben az elnyomás II. Amunhotep uralkodása alatt, apja, III.
Tutmószisz halála után lehetett, akiről tudjuk, hogy rabszolgamunkát
alkalmazott építéseihez. E korábbi dátum jobban illik a Bír 11:26, illetve
az 1Kir 6:1 két adatához, mivel még 150 évet hagy Mózes és a királyság
között.
Józsué könyvének
Krisztusa
Fiatalabb korában Józsuét Hóseának hívták (4Móz 13:9,17), melynek
jelentése "szabadítás". Később Mózes változtatta nevét Józsuéra, ami
annyit tesz: "Az ÚR szabadít meg" (vagy "Az ÚR ad győzelmet"). Amikor
ugyanezt a nevet (melynek görög alakja Jézus; lásd Mt 1:21 magy.) kapta
Mária elsőszülött fia, a leghőbben szeretett név lett.
„Az Úr seregének fejedelme” (5:13-15), akivel Józsué találkozik
bizonyára egy testet öltés előtti megjelenése Krisztusnak (v. ö. Józsué 5:
15-t 2 Mózes 3: 2-vel).
TÖRTÉNELMI HÁTTÉR
Az izráeliták kánaáni bevonulásának idején az ókori Kelet nagyhatalmai
viszonylag gyengék voltak. A hetiták eltűntek a színről. Sem Babilon, sem
Egyiptom nem tudott katonai jelenlétet fenntartani Kánaánban, az asszírok
pedig csak évszázadokkal később küldték be seregeiket.
A hódítás és a háború etikai kérdése A hódítás és a háború etikai kérdése
Elmondja, Isten hogyan küldte el népét szolgája, Józsué vezetésével,
hogy az Ő nevében vegyék el Kánaánt a bálványimádó és erkölcstelen
kánaániak kezéből (kiknek bűne már égbe kiáltott; lásd 1Móz 15:16).
Elmondja, Isten hogyan segítette népét vállalkozásában, és hogyan adott
nekik feltételhez kötött földhasználatot az ősi ígéret beteljesítéseként.
A
Kánaánért vívott harc tehát az Úr szent háborúja volt, egy adott
időpontban következett be a megváltás programjában. Isten nem adott
megbízást vagy engedélyt népének Józsué vezetésével, hogy karddal hódítsák
meg a világot, hanem csak egy bizonyos, körülhatárolt küldetést. Maga a
meghódított föld sem Izráel nemzeti tulajdona lett a hódítás jogán, hanem
az Úré. Az országot tehát meg kellett tisztítani a pogányság minden
maradványától.
SZERKEZET
I.
Belépés a földre (1:1-5:12)
A. Buzdítás a hódításra (1.
rész)
B. Jerikó felderítése (2. rész)
C. Átkelés a Jordánon (3-4. rész)
D. Megszentelődés Gilgálban (S:1-12)
II. A
föld meghódítása 5:13-12:24)
A. A kezdeti harcok
(5:13-8:35)
1. Győzelem Jerikónál (5:13-6:27)
2. Bukás Ainál Ákán bűne miatt (7. rész)
3. Győzelem Ainál (8:1-29)
4. A szövetség megújítása Síkemnél (8:30-35)
B. Hadjárat délen (9-10. rész)
1. Szövetség a gibeónitákkal (9. rész)
2. Józsué hosszú napja (10:1-15)
3. A déli városok meghódítása (10:16-43)
C. Hadjárat északon (11. rész)
D. Kánaán legyőzött királyai ( 12. rész)
III. A föld
szétosztása (13-21. rész)
A. A meghódításra váró
területek (13:1-7)
B. A Jordántól keletre eső föld Rúben, Gád és Manassé fél nemzetségének
(13:8-33)
C. Júda és „József’ nemzetsége földet kap Gilgálnál (14-17).
D. A többi nemzetség földet kap Silónál (18-19. rész)
1. A szent sátor Silóban (18:1-10)
2. Benjámin, Simeon, Zebulom Isakár, Áser, Naftali és Dán
nemzetségének osztályrésze (18:11-19:48)
3. A Józsuénak adott város (19:49-51)
E. A lévitáknak kijelölt városok (20-21. rész)
1. A 6 menedékváros (20. rész)
2. A 48 papi város (21. rész)
IV. Utószó:
Törzsi egység és hűség az Úrhoz (22-24. rész)
A. A bizonyság oltára a
Jordánnál (22. rész)
B. Józsué búcsúintelme (23. rész)
C. A síkemi szövetség megújítása (24:1-28)
D. Józsué és Eleázár halála és temetése (24:29-33)
Szőllősi Árpád id.
2004. márc. 20.
melléklet
|