|  |  | 
      
      vázlat
 
      
      
      Józsué könyve - melléklet A 
      kivonulás és Kánaán elözönlése 
      Siegfried 
      Horn: "A bibliai régészet XX. század eleji feltárásai" c. könyve (Bp., 
      1991.)Olyan 
      régészeti bizonyítékot még nem találtak, mely közvetlen kapcsolatban lenne 
      a kivonulással. Az egyiptomiak semmilyen vereséget nem ismertek el 
      szívesen, sohasem jegyeztek fel nemzeti katasztrófákat - ezért nem 
      várhatjuk, hogy a kivonulással kapcsolatosan az egyiptomi dokumentumokat 
      találunk. Tovább az Izraeliták sem hagytak semmiféle nyomot 40 éves 
      vándorlásuk során Sínai pusztájában. Ezért nem számíthatunk arra, hogy a 
      régészet megerősíti ezt a nagyon fontos időszakot        
 Jerikó eleste azonban olyan esemény volt, mely nemcsak a kortárs 
      kánaániták tudatában hagyott nyomot, hanem a város romjain is. Ezek a 
      romok szolgáltatják a legerősebb bizonyítékokat a kivonulásról és Kánaán 
      elfoglalásáról. John Garstang professzor kiterjedt ásatásai 1930 és 1936 
      között feltárták a városfalakat, melyeket természetfölötti erők 
      pusztítottak el Józsué idejében. Garstang arra az eredményre jutott, hogy 
      a várost Józsué korában kettős fal vette körül, és mindkét fal leomlott 
      annak a dombnak lejtőjére, melyen Jerikó épült. Garstang ezt az eseményt 
      földrengésnek tulajdonította, ami igazolja, hogy a várost Józsué korában 
      nem rohammal vették be, hanem isteni beavatkozás pusztította el. Azt is 
      megállapította, hogy a várost olyan sűrűn lakták, hogy falának tetején 
      magánházak is álltak. Gerendákat fektettek le a két fal között, és ezekre 
      építettek. Palesztina egyetlen más feltárt városában sem találták nyom t 
      annak, hogy a városfal tetején házak épültek volna. Ráhábról, aki a 
      kémeket háza ablakából eresztette le, említi a Biblia, hogy 'az ő háza a 
      kőkerítés falán volt, és ő a kőkerítésen lakott' (Józsué 2:15). Ez a tény 
      az ihletett szerző számára is egészen rendkívüli volt, mert sohasem látott 
      a város falán épített házakat, és ezért olvasóinak is elmagyarázta, akik 
      egyébként nem érthették volna, hogyan bocsáthatta alá a kémeket Ráháb egy 
      ablakon keresztül úgy, hogy azok ugyanakkor a városfalakon kívülre 
      jutottak.
 
 Garstang ásatásai azt is igazolták, hogy szándékosan, tervszerű 
      előkészületek után gyújtották fel a várost, és a pusztító tüzet még 
      táplálták is. "A szokatlanul vastag hamuréteg és a roppant hőség nyomai 
      azt a benyomást keltik, hogy a tüzet előkészítették és tüzelőanyaggal még 
      jobban felszították. A hamu között elszenesedett nád és fa nyomait 
      találtuk, és Bár tény, hogy ugyanilyen anyagot használtak a helybeliek 
      tetőfedésre, de itt az arra a célra szükséges mennyiség tízszeresét 
      találtuk. Bőségesen találtunk ilyen nyomokat a házakon kívül és belül is. 
      Ugyanez a helyzet a városfalak közötti területen, ahol az elégett anyag 
      magassága néhol a másfél métert is eléri. A fő fal belső oldalán a 
      feltárás után évekig tisztán látszottak a tűzvész nyomai. A jelek szerint 
      tehát Jerikót a megfelelő előkészületek után felégették. A tények azt 
      mutatják, hogy tűzáldozatnak szánták, pontosan úgy, ahogy Józsué könyve 
      megörökítette: 'A várost pedig megégették tűzzel, és mindazt, ami benne 
      volt' (Józsué 6:24)."
 
 Jerikó lakosság mindennapi tevékenységük közben érte a pusztulás. Ez 
      világosan látszik a lerombolt házakban talált háztartási eszközök 
      tömegéből, amelyekben elszenesedve ugyan, de minden tévedést kizáróan 
      ottmaradtak az utolsó étkezés nyomai. A család élelmiszerkészletét képező 
      datolyát, répát, zabot, olajbogyót, hagymát és borsot találtak a kenyéren 
      kívül, és nagy mennyiségű kelt tésztát, amit a másnapi sütéshez 
      készítettek elő. Mindez mutatja, milyen váratlanul érte a katasztrófa 
      Jerikó lakosságát, és milyen hitelesen örökítette meg a város pusztulását 
      a Biblia.
 
 Bár Jerikó bevételének történetét tökéletesen igazolták a modern kori 
      ásatások, a város elestének időpontja még mindig vitatott. Az ásatás 
      vezetői az i.e. 1400 körüli időpontot jelölik meg, ami ha helyes a 
      Bibliától függetlenül megadja a kivonulás és Kánaán elfoglalásának Bibliai 
      dátumát. Más szakemberek nem fogadják el ezt az időpontot, hanem száz 
      évvel későbbre teszik. A Jerikó elestének dátuma körüli bizonytalanság 
      tisztázása céljából a Palesztina Kutatási Alapítvány és az Amerikai 
      Kelet-kutatási Intézet újra megnyitotta Jerikó ásatásait az egyik 
      legszakavatottabb régész, Kathleen Kenyon vezetésével. Az első ásatás, 
      melyet 1951 telén folytattak, nem szolgáltatott olyan bizonyítékot, ami 
      ezt a nagyon fontos problémát megoldotta volna. Az ásatás területén 
      régebbi városok maradványai kerültek felszínre, de a Józsué korabeli város 
      nyomait teljesen eltüntette a tűzvész és az idő. újabb ásatásokra kell 
      várnunk, hogy a kívánt bizonyítékokat megkapjuk           .
 
 Évekig vitatkoztak a tudósok, hogy az amarnai táblákon említett habiruk, 
      akik az i.e. XIV. században a Jordánon túlról érkezve megszállták Kánaánt, 
      valóban a héberek-e vagy sem. A közelmúlt felfedezései megerősítik a két 
      nép azonos volt t. A néhány évvel ezelőtt Beth-Sanban talált emlékoszlop, 
      melyen II. Ramszesz felirata látható, említi a habirukat, akik 
      Palesztinának ugyanabban a részében éltek, ahol a héberek az i.e. XIII. 
      században, a bírák korában. Egy újabb tábla az amarnai irattárból a 
      habiruk egyik vezérét említi nevének feltüntetése nélkül, II. Amenhotep 
      Memphisben nemrég felfedezett emlékoszlopa pedig Palesztinából elhurcolt 
      habiru foglyokról tudósít. Mind több és több tudós fogadja el a 
      feltételezést, miszerint a habiruk a héberek voltak           .
 
 Ha ez igaz, minden eddiginél szilárdabb bizonyítékunk van arra, hogy a 
      héberek az i.e. XIV. században özönlötték el Palesztínát, és hogy az 
      amarnai táblák és más kortárs feljegyzések Kánaán elfoglalását mutatják be 
      a kánaániták szemszögéből nézve. Ezt ábrázolja egy domborműtöredék a kb. 
      i.e. 1349-1319-ig uralkodó Haremhauf király sírjából, amelyet trónra 
      lépése előtt, még hadvezérként építtetett. A dombormű kánaánitákat 
      ábrázol, amint alázatosan bebocsátást kérnek Egyiptomba. A képet magyarázó 
      töredékes felirat szerint: "idegenek, más népek kerültek helyükre... 
      pusztítván mind őket, mind városaikat". A feliratból azt is megtudjuk, 
      hogy ezek a szerencsétlen emberek éheztek és állati módon tengődtek a 
      pusztában, mielőtt Egyiptomba értek, hogy menedéket kérjenek. A felirat az 
      i.e. XIV. századból származik, és minden jel szerint kánaánitákra 
      vonatkozik, akiket Józsué és a héberek legyőztek, és városaikból, 
      hazájukból száműztek       .
 
 A Biblia a kánaániták vallását erkölcsi elhajlásnak, bálványimádásnak 
      nevezi. Isten századokon át kegyelmet gyakorolt irántuk, míg végül 
      megsemmisítette őket. Amikor haragja pohara betelt, felszólította a 
      hébereket, hogy ne kegyelmezzenek ezeknek a népeknek, mert csak megrontaná 
      az ő erkölcsüket, ha bármilyen kapcsolatba kerülnének velük. Néhány évvel 
      ezelőttig nagyon keveset tudtunk a kánaánita vallásról azon kívül, amit a 
      Bibliában olvashatunk. 1929-ben az ugariti (a mai Rasz-Shamra) ásatások 
      során az i.e. XV. századból származó mitológiai szövegek százai kerültek 
      elő, melyeket kánaáni írástudók jegyeztek agyagtáblákra, számunkra addig 
      ismeretlen ékírással. Ezt az írást aztán hihetetlenül gyorsan 
      megfejtették, így ma módunk van képet alkotni a kánaánita vallásról. 
      Ismerjük isteneiket, hitüket, szertartásaikat. Egyik vallásos szertartásuk 
      abból állt, hogy az áldozatra szánt kecskegödölyét megfőzték az anyja 
      tejében, ezt Isten az Izraelitáknak megtiltotta (II.Móz. 23:19).
 Ezek a szövegek világos képet adnak a kánaániták elfajult erkölcseiről is. 
      Isteneikről szóló történeteik különösen erkölcstelenek. újra és újra 
      elmondják, hogyan erőszakolta meg Baál isten saját húgát, Anathot, aki a 
      vérontásban, a kegyetlenkedésben lelte legfőbb örömét. Megtudhatjuk a 
      feljegyzésekből, hogy általános volt a kígyóimádat, az emberáldozat, és 
      hogy a templomokban rendezett vallásos szertartások a nemi kicsapongás, 
      bujálkodás alkalmai voltak. Ez a néhány megjegyzés világosan mutatja, hogy 
      vallási elképzeléseik és gyakorlatuk milyen visszataszító volt abban a 
      korban, amikor Mózes elrendelte az izraelitáknak, hogy irtsák ki a 
      kánaánitákat, és semmilyen kapcsolatot se tartsanak velük. Kevés 
      felfedezés nyújtott olyan sok ismeretet az i.e. II. évezred közepének 
      kánaáni szokásairól, mint ezek az ugariti táblák   .
 
 Más felfedezések a hóreusokkal ismertettek meg bennünket, azzal a néppel, 
      melyről néhány éve még szinte semmit sem tudtunk. Ma már tudjuk, hogy a 
      hóreusok az i.e. II. évezred közepén már mindenütt megtalálhatók voltak 
      Nyugat- Ázsiában. Mára számos szöveg került elő, amelyek tudósítanak 
      történelmükről, nyelvükről, szokásaikról, és ezzel megerősítik Mózes öt 
      könyve róluk szóló feljegyzéseit   .
 
 Említésre méltó egy másik felfedezés is. A II. világháború kitörésekor egy 
      feliratokkal ellátott szobrot találtak Alalakhban (Észak-Szíria), melyet 
      csak nemrég mutattak be a nyilvánosság előtt. Ez a szobor segített a 
      hitehagyó Bálám próféta otthonának azonosításában. A 20 felirat arról is 
      tudósít, hogyan űzték el egy alkalommal ennek a Szíriai városnak a király 
      t, aki aztán éveket töltött Palesztínában a habirukkal, mielőtt 
      visszatérhetett Alalakhba. Mindezeket a héberek kánaáni letelepedésének 
      korából származó felfedezéseket az Ószövetség kutatói nagy örömmel 
      fogadják. Megvilágítják ezt a nagyon fontos időszakról, és idővel talán 
      lehetővé teszik, hogy tiszta képet alkothassunk Józsué és a bírák kora 
      eseményeiről, melyekről a Biblia csak röviden tudósít    .
 
 A legtöbb mai tudós még mindig hajlik arra, hogy a kivonulás az i.e. XIII. 
      században történt, vagy két kivonulást feltételez: éspedig egyet az i.e. 
      XV. században, egy másikat pedig az i.e. XIII. században. Ugyanakkor 
      növekszik a száma azoknak a felfedezéseknek, amelyek az i.e. XV.századi 
      kivonulást támasztják alá.
 
      vázlat |