NÁHUM
PRÓFÉTA
könyve
Szerző:
A könyv "Náhum látomását" (1: 1)
tartalmazza, kinek neve "vigasztalást" jelent és kapcsolatban áll a
Nehémiás névvel, melynek jelentése "az ÚR vigasza". (Ninive bukása, ami
Náhum témája, vigaszt nyújt Júdának.) Szülővárosán kívül (Elkós) semmit
nem tudunk róla, sőt még annak helye sem ismert.
Időpont:
A 3:8-10-ben a szerző Théba
elestéről, ami Kr. e. 663-ban történt, mint múltbeli eseményről szól.
Náhum mindhárom fejezetben megjövendölte Ninive bukását, ami 612-ben
következett be. Igy tehát Náhum a 663 és 612 közötti időszakban mondta
el jövendölését, talán annak vége felé, mivel Ninive bukását közeli
eseményként említi (2:1; 3:14,19). Ezek szerint Jósiás uralkodása alatt
szolgált, s kortársa volt Sofóniásnak és a fiatal Jeremiásnak, esetleg
Jóelnek és Habakuknak.
Háttér:
Asszíra (melynek jelképe Ninive, 1:
1) lerombolta Samáriát (Kr. e. 722-721), s ebből adódóan Izráel északi
királysága fogságba került, Júdát pedig veszély fenyegette. Az asszírok
brutális an kegyetlenek voltak, királyaikat úgy ábrázolták, mint akik
kárörvendve gyönyörködnek a legyőzött népekre kiszabott borzalmas
büntetésekben. Háborúikat megdöbbentő kegyetlenséggel vívták,
állampolitikájuk az volt, hogy a teljes lakosságot kiszakították és
birodalmuk más részeire száműzték. A legyőzött városok vezetőit
megkínozták és borzasztóan megcsonkították kivégzésük előtt (lásd 3:3
magy.). Nem csoda, hogy minden szomszédos nép rettegett Asszíriától!
Kr. e. 700 körül Szanhérib király
Ninivét nevezte ki az asszír birodalom fővárosának, és az is maradt
612-es pusztulásáig. Jónás már korábban bejelentette pusztulását (Jón 3
:4), de a nép bűnbánatot tartott és a pusztulás veszélye egy időre
elmúlt. Azonban nem sokkal később Ninive visszatért végletes
gonoszságához, durvaságához és kevélységéhez. A kegyetlenség
Assúrbanipál (669--627) idején érte el csúcspontját, aki az asszír
birodalom utolsó nagy uralkodója volt. Halála után Asszíria befolyása és
hatalma gyorsan csökkent egészen 612-ig, amikor Ninive elbukott (lásd
1: 14, 2: 1 magy.).
Címzettek:
Részben Júdának (lásd
1:12-13,15), de főként Ninivének (lásd 1:11,14; 2:1,13; 3:5-17), illetve
királyainak szól (3: 18). A könyv mindenesetre júdeabeli olvasóknak
készült.
Irodalmi
sajátosságok:
A tartalom
elsősorban bírói (ítélő jövendölések), ennek megfelelő leírásokkal és
szókinccsel, valamint felfűtött érzelmekkel, látvánnyal és hangokkal.
Nyelvezete költői, metaforák és hasonlatok gyakori használatával,
színes szóképekkel, ismétléssel és sok rövid - gyakran szaggatott -
kifejezéssel (lásd pl. 3:2-3). Költői kérdések szakítják meg a
gondolatmenetet, melyre az igazságtalansággal szembeni erkölcsi
felháborodás hangsúlyozása jellemző.
Teológiai témák:
Az egész könyv központi témája az Ur
ítélete Ninivén, az elnyomás, a kegyetlenség, a paráznaság és a
gonoszság miatt. A könyv a város pusztulásával végződik. A Róm II :22
szerint Isten nemcsak szerető, de szigorú is. Náhum könyvében Isten
nemcsak "hosszútűrő" (1 :3), és "erősség... ismeri a benne bízókat" (1
:7), de "nem hagy büntetlenül" (1 :3). Isten igaz és igazságos
királysága végül győzedelmeskedik, mivel a gonoszságon és zsarnokságon
épült királyságok elhullanak, ahogyan Asszíria is. Ezen kívül Náhum
bejelenti Isten egyetemes uralkodását. Isten a történelem és minden nép
Ura; és mint ilyen, Ő irányítja sorsukat.
Szerkezet
I. Cím (1 : 1 )
II. Ninive bírája (1:2-15)
A. Az Úr szeretete és szigora
(1 :2-8)
B. Ninive bukása és Júda
öröme (1:9-15)
III. Ninive ítélete (2. rész)
A. Ninive ostrom alatt
(2:1-10)
B. Ninive elhagyatottsága
ellentétben korábbi dicsőségével (2:11-13)
IV. Ninive teljes pusztulása (3. rész)
A. Ninive bűnei (3: 1-4)
B. Ninive végzete (3:5-19)
Kovács-Bíró János