NÁHUM 
		PRÓFÉTA 
		könyve                
		
		 
		Szerző:  
		A könyv "Náhum látomását" (1: 1) 
		tartalmazza, kinek neve "vigasztalást" jelent és kapcsolatban áll a 
		Nehémiás névvel, melynek jelentése "az ÚR vigasza". (Ninive bukása, ami 
		Náhum témája, vigaszt nyújt Júdának.) Szülővárosán kívül (Elkós) semmit 
		nem tudunk róla, sőt még annak helye sem ismert. 
		 
		Időpont: 
		A 3:8-10-ben a szerző Théba 
		elestéről, ami Kr. e. 663-ban történt, mint múltbeli eseményről szól. 
		Náhum mindhárom fejezetben megjövendölte Ninive bukását, ami 612-ben 
		következett be. Igy tehát Náhum a 663 és 612 közötti időszakban mondta 
		el jövendölését, talán annak vége felé, mivel Ninive bukását közeli 
		eseményként említi (2:1; 3:14,19). Ezek szerint Jósiás uralkodása alatt 
		szolgált, s kortársa volt Sofóniásnak és a fiatal Jeremiásnak, esetleg 
		Jóelnek és Habakuknak.
		 
		Háttér: 
		Asszíra (melynek jelképe Ninive, 1: 
		1) lerombolta Samáriát (Kr. e. 722-721), s ebből adódóan Izráel északi 
		királysága fogságba került, Júdát pedig veszély fenyegette. Az asszírok 
		brutális an kegyetlenek voltak, királyaikat úgy ábrázolták, mint akik 
		kárörvendve gyönyörködnek a legyőzött népekre kiszabott borzalmas 
		büntetésekben. Háborúikat megdöbbentő kegyetlenséggel vívták, 
		állampolitikájuk az volt, hogy a teljes lakosságot kiszakították és 
		birodalmuk más részeire száműzték. A legyőzött városok vezetőit 
		megkínozták és borzasztóan megcsonkították kivégzésük előtt (lásd 3:3 
		magy.). Nem csoda, hogy minden szomszédos nép rettegett Asszíriától!
		
		Kr. e. 700 körül Szanhérib király 
		Ninivét nevezte ki az asszír birodalom fővárosának, és az is maradt 
		612-es pusztulásáig. Jónás már korábban bejelentette pusztulását (Jón 3 
		:4), de a nép bűnbánatot tartott és a pusztulás veszélye egy időre 
		elmúlt. Azonban nem sokkal később Ninive visszatért végletes 
		gonoszságához, durvaságához és kevélységéhez. A kegyetlenség 
		Assúrbanipál (669--627) idején érte el csúcspontját, aki az asszír 
		birodalom utolsó nagy uralkodója volt. Halála után Asszíria befolyása és 
		hatalma gyorsan csökkent egészen 612-ig, amikor Ninive elbukott (lásd 
		1: 14, 2: 1 magy.). 
		
		 
		Címzettek:
		Részben Júdának (lásd 
		1:12-13,15), de főként Ninivének (lásd 1:11,14; 2:1,13; 3:5-17), illetve 
		királyainak szól (3: 18). A könyv mindenesetre júdeabeli olvasóknak 
		készült.
		 
		Irodalmi 
		sajátosságok:
		A tartalom 
		elsősorban bírói (ítélő jövendölések), ennek megfelelő leírásokkal és 
		szókinccsel, valamint felfűtött érzelmekkel, látvánnyal és hangokkal. 
		Nyelvezete költői, metaforák és hasonlatok gyakori használatával, 
		színes szóképekkel, ismétléssel és sok rövid - gyakran szaggatott - 
		kifejezéssel (lásd pl. 3:2-3). Költői kérdések szakítják meg a 
		gondolatmenetet, melyre az igazságtalansággal szembeni erkölcsi 
		felháborodás hangsúlyozása jellemző.
		 
		Teológiai témák:
		
		Az egész könyv központi témája az Ur 
		ítélete Ninivén, az elnyomás, a kegyetlenség, a paráznaság és a 
		gonoszság miatt. A könyv a város pusztulásával végződik. A Róm II :22 
		szerint Isten nemcsak szerető, de szigorú is. Náhum könyvében Isten 
		nemcsak "hosszútűrő" (1 :3), és "erősség... ismeri a benne bízókat" (1 
		:7), de "nem hagy büntetlenül" (1 :3). Isten igaz és igazságos 
		királysága végül győzedelmeskedik, mivel a gonoszságon és zsarnokságon 
		épült királyságok elhullanak, ahogyan Asszíria is. Ezen kívül Náhum 
		bejelenti Isten egyetemes uralkodását. Isten a történelem és minden nép 
		Ura; és mint ilyen, Ő irányítja sorsukat.
		
		 
		Szerkezet
		
		     
		
		I. Cím (1 : 1 )
		
		     II. Ninive bírája (1:2-15)
		
		           A. Az Úr szeretete és szigora 
		(1 :2-8)
		
		           B. Ninive bukása és Júda 
		öröme (1:9-15)
		
		  III. Ninive ítélete (2. rész)
		
		           A. Ninive ostrom alatt 
		(2:1-10)
		
		           B. Ninive elhagyatottsága 
		ellentétben korábbi dicsőségével (2:11-13)
		
		IV. Ninive teljes pusztulása (3. rész)
		
		           A. Ninive bűnei (3: 1-4)
		
		           B. Ninive végzete (3:5-19)
		
		Kovács-Bíró János