Fáradozásunk nem hiábavaló

Szorgalmasan tevékenykedni Isten házában, s az Ő akarata szerint betölteni küldetésünket az egyik legnagyobb öröm, azonban vannak néha elakadások, nehézségek, amelyek kedvünket szeghetik. Ezért jólesik a megerősítés, támogatás, konzultáció, vagy akár egy módszertani tanács, hogy lelkesebben, odaadóbban és hatékonyabban tudjuk végezni az Istentől kapott megbízásunkat, amely vonatkozhat a szombatiskolai osztálytanításra is.

AdventInfo 2025. január 17.

Szombatiskolai továbbképzés

„Ezért szeretett testvéreim, legyetek szilárdak és rendíthetetlenek, buzgolkodjatok mindenkor az Úr munkájában, hiszen tudjátok, hogy fáradozásotok nem hiábavaló az Úrban.” (1Korinthus 15:58)

Szorgalmasan tevékenykedni Isten házában, s az Ő akarata szerint betölteni küldetésünket az egyik legnagyobb öröm, azonban vannak néha elakadások, nehézségek, amelyek kedvünket szeghetik. Ezért jólesik a megerősítés, támogatás, konzultáció, vagy akár egy módszertani tanács, hogy lelkesebben, odaadóbban és hatékonyabban tudjuk végezni az Istentől kapott megbízásunkat, amely vonatkozhat a szombatiskolai osztálytanításra is.

Nagyszerű lehetőséget nyújtott az a háromnapos intenzív képzés, melyet január 10–12-ig hirdetett meg az Adventista Teológiai Főiskola, az Ifjúsági Szolgálatok Osztálya és a Szombatiskolai Osztály együttműködésével, valamint a két egyházterület és az unió anyagi támogatásával. A szombatiskolai tanítók kurzusa helyileg a péceli unióközpont imatermében, illetve szombaton délelőtt az Isaszegi Gyülekezetben került megszervezésre.

Bátorító és sokatmondó előadásokat hallhattunk dr. Tokics Imrétől, dr. Kormos Eriktől, Kovács-Bíró Jánostól, Palotás Kristóftól, Szőllősi Árpádné Évától, Zarka Dávidtól, Szőllősy Benjamintól és természetesen a házigazdáktól, Zarkáné Teremy Krisztinától és Zarka Pétertől.

Ellen White írta: „Az Úr bőségesen gondoskodott arról, hogy a tanítók szombatról szombatra növekedjenek képességeikben, hogy céltudatosan taníthassanak a jelenvaló időre és az örökkévalóságra dolgozva” (Tanácsok a szombatiskolai munkáról, 104. o.).

Használhatunk például szemléltetőeszközöket is az oktatáshoz. Ezek lehetnek történetek, tapasztalatok, rajzok, képek, fényképek, ének, zene, szerepjáték, szituációs játék, makettek, filmrészletek, séta, kirándulás. A szemléltetőeszköz a tananyag lényegére mutasson, emeljen ki egy fogalmat, gondolatot és a szemléltetés épüljön be szervesen a magyarázatba.

A szombat délelőtt folyamán az Isaszegi Gyülekezet adott otthont a képzésre érkezőknek. A gyülekezet vendégszeretete és befogadása példaértékű volt.

Fél tíztől leghűségesebb szövetségesünkről, a jó Istenről tanulhattunk, Mentimeter, az ingyenesen használható start-up segítségével, így online, valós időben reagálhattunk az előadók által közvetített kérdésekre. Az értékelések, visszacsatolások a kivetítőn megjelenve érdekes hatást keltettek, hiszen érezhettük a részvétel és a megszólítottság élményét, az előadók pedig gyors válaszokat kaptak a hallgatóság részéről.

Sokunkban megfogalmazódott a nyitás igénye, annak a gondolata, hogy a szombatiskolai tanításban a korábbi, egyirányú kommunikációt egy interaktívabb forma váltsa fel.

Nagy öröm volt számunkra, hogy az ország több mint 50 gyülekezetéből érkeztek résztvevők a képzésre, amely arra enged következtetni, hogy a bibliatanulmányozó csoportok a jövőben erőteljes reformáción fognak átesni a Szentlélek vezetésével.

Az esemény végén a résztvevők tanúsítványt kaptak. Az előadásokról hangfelvétel készült, melyet a szervezők hozzáférhetővé tesznek.

A képzésen résztvevő hallgatók a következőképpen vélekedtek a programról:

  • Megerősödtem abban a tudatban, hogy a szombatiskola egy ajtó a világ felé, elveinket megtartva szakíthatunk a hagyományainkkal, tradícióinkkal. A jövőre nézve megerősítette az elképzeléseimet: Isten jókedvű, vidám Isten. Szeretettel, alázattal be lehet mutatni ezt az Istent. (Ecseri Márta)
  • Az elvárásaimat meghaladta jóval az, amit kaptam. Elsőként a személyes fejlődés, odaszánás a célom, jó példaadással hatással lenni a családra, barátokra, hittestvérekre. Nem túlzok, ha azt mondom, hogy minden előadás nagy élmény volt, de a személyes kapcsolódások, és az új emberek megismerése is örömmel töltött el.  (Hegyi Hajnal Csilla)
  • Rengeteg hasznos információt szívhattam magamba, de az egyik, ami különösen megfogott, hogy a digitális eszközöket is használhatjuk a jóra. A kreatív gondolkodás és a színes gondolkodások tömkelege beindította a lelkesedésemet, és a hitem is felbuzdult a csoportvezetésre. Nagy élmény volt látni, hogy nagyon sokan, fiataltól idősig, felszabadult légkörben, szeretetben tanultunk együtt. Nem volt érezhető a generációs különbség. Egy akarattal voltunk. (Fekete-Borbáth Melinda)

„Félek attól a naptól, mikor a technológia fontosabb lesz, mint az emberi kapcsolatok…” (Albert Einstein). Valóban, a digitalizálódás veszélyezteti legértékesebb kapcsolatainkat a családban, de vajon hogyan érinti az Istennel való kapcsolatunkat?

A „Vissza az oltárhoz!” program, a Hetednapi Adventista Egyház világszéles kezdeményezése az összetört családi, otthoni oltárok helyreállítására és a zavaró tényezők eltávolítására. Ez csakis úgy valósítható meg, ha digitális egyensúlyra törekszünk.

Nekünk kiváltságos helyzetünk van, mert a családi oltárhoz kaptunk egy nagyszerű Bibliatanulmányt, a Szombatiskolát, amely nap mint nap új lelkesedést generál bennünk életcéljainkhoz. Ne felejtsük el, hogy Isten munkatársaként fáradozásainkról feljegyezés készül, és az áldást már előkészítették.

„A jövő olyan lesz, mint a ma iskolája” (Szent-Györgyi Albert). A jövő egyháza olyan lesz, mint a ma szombatiskolája!

Szőllősyné Nagy Annamária