„Míg a kisgyermekek könnyen szerethetőek, addig a tinik az a korosztály, amelynek a viselkedését nem könnyű elviselni, hát még szeretni. Lázadnak, a maguk útját keresik” – így indította Kerekes Szabolcs, a ReMa Alapítvány munkatársa 2019. november 10-én a Budapest Újbudai gyülekezetben megtartott országos Gyermektanítók és szülők képzését.
A tinik azok a 11-14 évesek, akiknek bizonytalan az identitásuk: már nem szeretik, ha gyerekeknek nevezzük őket, de nyilvánvalóan még nem is felnőttek. A testükben végbemenő változások hatására tele vannak félelemmel, csúnyának, esetlennek érzik magukat, és azt gondolják, hogy ezentúl már csak ilyenek maradnak. Eddigi gyermeki hitüket megkérdőjelezik, elutasítják (lehet, hogy nem is tudatosan), de mindenképpen újraépítik a hitüket. A korábbi módok, ahogyan a bibliai történeteket elmeséltük nekik, már meseszerűen hangzanak a számukra, gyerekesnek élik meg. Érzelmileg és identitásukban olyan gyors és speciális változások vannak, hogy azzal, hogy keresztény igazságokkal „bombázzuk” őket (pl. imádkozz és olvasd a Bibliát mindennap), nem érjük el őket. Igyekezzünk a problémáikra egyedi üzenetekkel válaszolni. Jó beszélgetési téma például a tisztelet, a harag, a félelem, a társaság nyomása, a férfi/női identitás szépsége stb. A Biblia tele van a tinédzser korosztályhoz kapcsolódó üzenetekkel.
A mintegy 25 résztvevő nem csak a tinédzser (11-14 év) és kamasz (14-18 év) lélek jellegzetességeit ismerhette meg, az előadó rávilágított arra is, hogy a tinédzserekkel folytatott munka elsősorban közösségépítésből (közösség Istennel és egymással) és nem ismeretátadásból áll.
A gyülekezeti tinédzsercsoport nem természetes közösség. Azért jönnek ide a tinik, mert szüleik ebbe a közösségbe járnak. Míg egy sportklubban, zenekarban azonos a gyerekek érdeklődési köre, egy gyülekezeti tinédzsercsoportról ez nem mondható el. Egy tanítónak heti 2-3 óra áll a rendelkezésére, hogy közösséget formáljon a fiatalokból. Egy jó közösség olyan, ahol a tini azt érzi, hogy elfogadják, ahol jól érzi magát. Forduljunk feléjük megértéssel, akkor is, ha olykor furcsán viselkednek (végigvihogják az órát), esetleg lázadnak dolgok ellen. A cél az, hogy a gyerekek barátokká váljanak, hogy segítsünk nekik megtalálni az utat egy egészséges hit kialakításához, hogy legyen egészséges csoporttudatuk, hogy tudják miért tartoznak ehhez a közöséghez (már nem csak a szüleik miatt).
A közösségépítés eszköze lehet:
– A művészet (pl. dráma, báb, pantomim csoport). Határozzunk meg egy értelmes célt, legyenek fellépési lehetőségek a gyülekezetben és azon kívül is.
– A zene (dicsőítő csoport, zenekar). Időnként vezessék a tinik a gyülekezetben a dicsőítést, éneklést.
– Sport (foci, röplabda, különböző játékok).
– Szeretetszolgálat (mozgássérültek, öregek, értelmi fogyatékosok között). Olyat csinálhatnak, aminek értelme van, és ez magasabb szintű cél, mint például egy kosárlabdacsapat. Ez a tevékenység a személyiségük fejlődésében nagyon sokat segít.
Köszönjük Szabolcsnak, hogy segített nekünk megérteni a kamaszok gondolkodásmódját, a tini közösség mibenlétét és fontosságát, valamint gyakorlati tanácsokkal látott el bennünket egy befogadó, interaktív, kooperatív és érzelemteljes tiniközösség kialakításához!
Ezúton szeretném megköszönni az Újbudai Gyülekezet lelkészeinek, hogy rendelkezésünkre bocsátották az imatermet, a gyermektanítóinak pedig a szívélyes vendéglátást és meleg teát!
A következő képzés, amelyet a Családi Osztállyal közösen tartunk, 2020. november 15-én lesz. Vendégelőadónk Karen Holford, a divízió Családi Osztályának vezetője, a 100 kreatív módszer könyvsorozat szerzője lesz. Szeretettel várjuk a tanítókat, a szülőket és az érdeklődőket!
Mihalec Dóra
Gyermekszolgálatok Osztálya